• Eddy Dean
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-03 11:55
Ik heb sinds kort een nieuw mobo+ram+cpu, en heb daarvoor dual-channel RAM (OCZ 2x1GB Titanium 1066MHz) gekocht. Het moederbord (asus m2n68-vm) en de CPU (AMD Phenom 9750) zijn geschikt voor deze snelheid.

Als ik het moederbord laat kiezen (auto dus) dan gaat met RAM op 333MHz draaien (Maar DDR, dus 667MHz). Als ik hem op 400MHz zet werkt hij ook prima, maar op 533MHz word hij instabiel (crasht dan 1 á 2 keer per dag). Als ik in SiSoftware Sandra kijk staat daar ook dat de maximale snelheid van het moederbord 800MHz is (2x 400MHz dus).

Waar kan dit aan liggen, en wat kan ik er aan doen? Ik heb dit RAM gekocht zodat ie synchroon kon draaien met de FSB, maar dat weigert hij blijkbaar.

Misschien is het irrelevant, maar ik wil wel even vermelden dat de grafische kaart die ik gebruik onboard zit (ik game toch bijna nooit), en dus wat van mijn RAM opeet.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zijn dit of dit (of vergelijkbaar) je reepjes?

Heb je wel je RAM voltage in je BIOS aangepast naar 2.1V?
Dat lusten deze modules namelijk om die hogere snelheden te halen. Als het nog op default 1.8V staat sta ik er niet van te kijken dat hij 1066MHz niet haalt ;)
Zoiets staat volgens mij meestal ook wel op de verpakking.

[ Voor 114% gewijzigd door Ultraman op 13-12-2008 22:26 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Vaak staat in het stukje biosje van het geheugen wat hij is voor het moederbord.
Bij overklok geheugen staat deze meestal lager zodat jij als eind gebruiker handmatig in de bios de juiste instellingen kan instellen.

Veel goedkopere borden kunnen alleen maar 1,85volt instellen voor het geheugen.
Mog je dan deze geheugen kopen die standaart 2,1volt nodig heeft dan start het systeem gewoon niet op.
Maar als de geheugen tegen het bord zegt dat hij 1,8volt is op 667mhz dan stel het bord auto in deze gegevens.

Dus even kijken met de programma cpu-z welke timing jouw geheugen heeft en dan handmatige instellen in de bios.

• Eddy Dean
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-03 11:55
Ik heb de spanning verhoogd van 1,85V naar 2,05 (het RAM mag tot 2,1 volgens de verpakking), en hij is tot nu toe helemaal stabiel (gisteren hele dag aan gestaan, vandaag pas een paar uurtjes). Ik denk dat het probleem dus is opgelost. Bedankt.

[ Voor 0% gewijzigd door Eddy Dean op 15-12-2008 12:46 . Reden: spelfout. gister -> gisteren... Ik ben nog moe... ]