Toon posts:

[iBook G4] hete harde schijf - koelere vervanger

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn iBook G4 (12" 1,2GHz - Leopard) wordt op de plek waar de harddisk zit (linkerhoek van topcase naast het trackpad) enorm warm. Ik heb zelf het idee dat het door de harde schijf komt want die ligt precies onder dat plekje te snorren.
Deze zit er nu in een 2,5" disk: (de standaard harde schijf, ik dacht een ATA 100 - 4200rpm):
TOSHIBA MK3025GAS:

Capaciteit: 27,95 GB
Model: TOSHIBA MK3025GAS
Revisie: KA302B

Ik brand mijn linker pols bijna aan deze laptop en ben daarom op zoek naar de mogelijkheden voor een koelere harde schijf. Dat is dus mijn belangrijkste punt. Daarnaast vind ik het ook wel belangrijk dat hij zuinig in stroomverbruik is en lekker stil. Grootte maakt me ook niet zoveel uit, ik gebruik nog een desktop ernaast waar ik mijn muziek en films op bewaar. 5400rpm of 7200rpm maakt me ook niets uit, snel zal dit beestje nooit worden ;)
De temparatuur schommelt tussen 45C (idle) tot 49C (gebruik) kan dat nog wat koeler of niet, en bestaan er geen koelere harde schijven?

Ik om deze reden de aanschaf van een SSD overwogen (zoals deze 32GB SSD MLC Transcend: pricewatch: Transcend 32GB 2.5" Solid State Disk - MLC) maar kan nergens terugvinden of deze soort harddisks nu echt koeler zijn. Bovendien lees ik dat je voor een SSD waar het OS op staat beter een SLC variant kunt gebruiken, die stukken duurder zijn. Ik kan de onderbouwing daaroor niet echt volgen (meest is in engels en vereist wat voorkennis vrees ik)
Als dat echt zo nodig is, valt deze optie wat mij betreft af vanwege de te hoge prijs van deze variant.

Mijn vraag is: wie heeft voor dezelfde (of bijna soortgelijke) vraag/keuze gestaan, en wat heb je uiteindelijk gedaan? Wat raadt je af en wat kun je aanraden? Waar moet ik niet vergeten op te letten?

Ik heb al gelezen dat het verwisselen zelf wel een lastig klusje is, maar daar kom ik wel uit. Het gaat me dus puur om aanraders voor een koelere harde schijf.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2008 11:30 . Reden: 2,5" toegevoegd ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:35
Die temperaturen zijn wel aardig normaal voor een HDD. Meestal zijn ze wel iets koeler, maar als je hem flink gebruikt is dat wel een normale temperatuur.

Bij die SSD uit de pricwatch staat bij https://www.geheugens.com...32gb-ssd-2-5-ide-mlc.html ook:
Performance : SLC - Read up to 30MB/s, Write up to 22MB/s (8GB, 16GB, 32GB)
Geen idee wat ze er mee bedoelen, maar misschien dat je die SSD alsnog wel kunt gebruiken?

[ Voor 86% gewijzigd door ThinkPad op 13-12-2008 17:40 ]

Verwijderd

49C is normaal. Ik heb ook een iBook maar de laatste revisie van 2005. Die werd nog geleverd met Tiger en de gemiddelde temperatuur schommelde ook tussen 45° en 49°. Ik ben dan overgestapt naar Leopard en de temperatuur ligt nu 10° hoger bij normaal gebruik.

Verwijderd

Topicstarter
@mr. Brown: Wow, en jij brandt je polsen niet? Misschien stel ik me aan, maar 55C lijkt mij veels te warm om lekker mee te kunnen werken? Ik vind die 45 al niet te doen, maar misschien heb ik een teer huidje ;)
ThinkPadd schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 17:37:
Die temperaturen zijn wel aardig normaal voor een HDD. Meestal zijn ze wel iets koeler, maar als je hem flink gebruikt is dat wel een normale temperatuur.

Bij die SSD uit de pricwatch staat bij https://www.geheugens.com...32gb-ssd-2-5-ide-mlc.html ook:

[...]

Geen idee wat ze er mee bedoelen, maar misschien dat je die SSD alsnog wel kunt gebruiken?
Ja, wat die temparaturen betreft, als de iBook gewoon niks staat te doen schiet de temparatuur al snel naar 45C, er draait dan alleen Firefox (geen pagina of scherm open), Mail (meestal ook geminimaliseerd) en Word, geen zware / maar 3 widgets, etc. cpu usage is iig minimaal.
Misschien werkt de temparatuur meter niet echt 100% meer en zou ik het eens op een andere manier moeten proberen te tempen...

Ik heb het idee dat het verschil van SLC - MLC zit in de prestaties schrijven&lezen tegelijkertijd. Deze site vertelt er wat meer over, maar die info gaat ver boven mijn pet. De fabrikant van bovenstaande SSD raadt iig een SLC versie (de veels te dure) voor in het geval je OS er op komt te staan:
Performance : SLC - Read up to 30MB/s, Write up to 22MB/s (8GB, 16GB, 32GB)
MLC - Read up to 25MB/s, Write up to 8MB/s (32GB )
Shock Resistance : 1500G, 0.8ms
Vibration Resistance : 3.0G, 5 - 800Hz
MTBF : 3,600,000 hours
*Note : For OS installations, SLC version is recommended
Als het maar een klein verschil is (snelheid is niet mijn hoofddoel immers) zou ik alsnog voor deze SSD durven gaan. Maar: iemand met temparatuur ervaringen van zo'n schijfje in een laptop (iBook liefst met OSX)?
Edit: dan is er naast MLC / SLC ook nog een hoop gedoe over slechte 'controllers', nou ik denk dat SSD sowieso nog te duur is en te kort op de markt om me daar op te richten, vrees ik.

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2008 22:30 ]

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Zo'n SSD wordt niet eens warm overigens. Vrij ideaal. Ik heb er in mijn laptop ook eentje gemonteerd, maar niet om die reden. (SLC Mtron) Ik weet niet in welke form-factor je zo'n ding nodig hebt. Waarschijnlijk een 1,8"? In ieder geval... Ik kan je om wille van de performance een Transcend van harte afraden. Zie het SSD topic voor meer informatie hieromtrent. In de praktijk zijn volgens mij alleen de MemoRights, de Mtrons en sinds kort de Intel SSDs echt bruikbaar. Wel aan de prijs natuurlijk...

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Topicstarter
Nee er gaat een 2,5" max. 9,5mm hoogte notebook harde schijf in de iBook. Als die Transcend af te raden is, valt SSD optie sowieso af voor mij omwille van de prijs. Ik kan een SLC variant echt niet betalen / vind het de iBook ook niet waard.
Pagina: 1