Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Op het moment kost het met een Vodafone prepaid abbonement 29 cent om een SMS bericht te versturen. Aannemend dat een SMS bericht 140 bytes in beslag neemt komt dit neer op 227.755.980.039 euro per terabyte.

Een internet-blox kost 9,50 euro per maand en heeft een FUP 400 megabyte. Dit komt neer op 24.903 euro per terabyte.

Mijn Telfort internetabbonement kost 19,95 euro per maand, voor 20 megabit. Aannemend dat ik voor dit bedrag 6.4 terabyte per maand kan downloaden, komt dit neer op 3,12 euro per terabyte.

Waarom is een SMS bericht dan eigenlijk zo extreem duur voor de weinige data die je verstuurd? Het is 72.998.711.550 maal zo duur als data verzenden over een vaste internet connectie, als je het zo bekijkt.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Omdat het kan. Omdat mensen bereid zijn het te betalen.
Dingen zoals telecomproviders moeten gewoon staatsbedrijven zijn. Niks verschillende netwerken, gewoon 1 netwerk en de prijs die je betaald is puur om de kosten te dekken en niet voor hoge winstmarges en dergelijken.

[ Voor 66% gewijzigd door Tsurany op 13-12-2008 17:27 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:12
Leuke vergelijkingen, maar ze gaan natuurlijk zo scheef als wat. Maar waarschijnlijk is 90% van het antwoord heel simpel: winst maken. Ik heb zelf een Vodafone abonnement en met de sms-verdubbelaar kost 1 smsje mij 7 cent, dat is al heel wat anders dan 29 cent.

En dan heb je ook nog BloX zoals Eindeloos SMS, voor 10 euro per maand 1000 smsjes, dus dan betaal je 1 cent per sms, dus het kán veel en veel goedkoper, maar dat doen ze natuurlijk niet zolang mensen het blijven betalen zonder al te veel te zeuren.

[ Voor 32% gewijzigd door Hahn op 13-12-2008 17:29 ]

The devil is in the details.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-11 15:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zie boven :P

Paar maanden terug stond trouwens in dat krant/op internet? dat het goedkoper is per KB om data naar het ISS (ruimte station) te sturen dan een smsje naar je buurvrouw, als je kijkt naar wat de eindgebruiker moet betalen.

Idioot? Jazeker!

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 13-12-2008 17:28 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Ik heb bij deze vraag ook vaak stilgestaan.. helemaal als je met in het achterhoofd een "eindeloos" online bundel van een tientje in de maand.. Ik kan je alleen niet echt aan een antwoord helpen..

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Omdat de mensen het ervoor willen betalen. :)

Plus dat de kosten per sms bericht moeten worden geregistreerd (voor facturatie) waardoor de kosten iets hoger zijn dan "normaal" dataverkeer. Echter is dat minimaal aangezien telecomproviders juist heer en meester zijn in het verwerken van mini-transacties. :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Waarom, in godsnaam, ben je geinteresseerd in de kosten van sms per terabyte? Alsof je in je leven al een megabyte aan sms gaat schrijven...

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Goed, eerlijk is eerlijk, ik ben hier wat aan het overdrijven. ;)

Maar ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat je er zelfs 7 cent voor over hebt om 140 bytes te versturen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Wel voor 160? Want zo lang mag een sms zijn.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
MrAcid schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 17:27:
Omdat de mensen het ervoor willen betalen. :)

Plus dat de kosten per sms bericht moeten worden geregistreerd (voor facturatie) waardoor de kosten iets hoger zijn dan "normaal" dataverkeer. Echter is dat minimaal aangezien telecomproviders juist heer en meester zijn in het verwerken van mini-transacties. :)
"Normaal" dataverkeer wordt per KiB (of nog minder) geregistreerd, dat lijkt me echt niet goedkoper voor de provider dan een tellertje ophogen per SMSje...

Werkelijke kosten hebben simpelweg NIETS met de prijs van een SMS te maken. "Omdat mensen het ervoor willen betalen." is dus het enige juiste antwoord :)

[ Voor 5% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 13-12-2008 17:33 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:01

Hu9o

Schokkend

En maak nu eens de vergelijking tussen de tijd dat het kost om een sms te versturen (netwerk belasting) en de tijd dta je kunt bellen met je mobiel naar dezelfde ontvanger (a x cent/min.)...

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Verwijderd

Ik betaal het eerste jaar 0,5 cent voor een sms, aannemende dat ik 1000 smsjes stuur voor 5 euro. 2e jaar 1 cent per sms.

• vriesdude
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-11 10:45
Verwijderd schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 17:24:
Op het moment kost het met een Vodafone prepaid abbonement 29 cent om een SMS bericht te versturen. Aannemend dat een SMS bericht 140 bytes in beslag neemt komt dit neer op 227.755.980.039 euro per terabyte.

Een internet-blox kost 9,50 euro per maand en heeft een FUP 400 megabyte. Dit komt neer op 24.903 euro per terabyte.

Mijn Telfort internetabbonement kost 19,95 euro per maand, voor 20 megabit. Aannemend dat ik voor dit bedrag 6.4 terabyte per maand kan downloaden, komt dit neer op 3,12 euro per terabyte.

Waarom is een SMS bericht dan eigenlijk zo extreem duur voor de weinige data die je verstuurd? Het is 72.998.711.550 maal zo duur als data verzenden over een vaste internet connectie, als je het zo bekijkt.
Meeste providers bieden ook al "onbeperkt" SMS aan voor 10tje (en dan nog wat kortingen daaroverheen). FUP 1000 SMS per maand, dat maakt al 1cent per bericht..

Overigens, SMS heeft ook overhead, iets wat je niet meeneemt in je berekening... terwijl de overhead van je data in de 400 megabyte zit verwerkt.... :+

/edit: BlackFlower was sneller

/dev/null

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

weet niet hoe het tegenwoordig is, maar aantal jaar geleden was smsen in spanje gewoon gratis, al een stuk schappelijker :P

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tsurany schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 17:26:
Omdat het kan. Omdat mensen bereid zijn het te betalen.
Dingen zoals telecomproviders moeten gewoon staatsbedrijven zijn. Niks verschillende netwerken, gewoon 1 netwerk en de prijs die je betaald is puur om de kosten te dekken en niet voor hoge winstmarges en dergelijken.
Ja want toen er nog maar een staatsbedrijf was, lagen alle tarieven een flink stuk lager en hadden ze een enorm goede impuls om te gaan investeren in nieuwe technieken en snellere verbindingen!

[/sarcasme]

Een SMS kost gewoon zoveel omdat mensen het er voor over hebben. Telecomproviders hebben geen bizarre winstmarges. Wellicht op dit ene product wel en wellicht dat ze op op dataverkeer in het buitenland ook flink winst maken, maar dat compenseren ze door andere producten goedkoper aan te bieden (daar waar het meer opvalt). Al met al hebben volgens mij alle providers een vrij gezonde marge van hooguit 10-20% ofzo.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Realtec
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-10 13:36

Realtec

Less is more

Ik had vorig jaar een app "voipbuster" op me telefoon (n95) en daarmee kon ik gratis smsen via me inet abbo van 10 euri p/m.

Hij gaf steeds aan dat ik geen tegoed had maar kon gewoon smsen, maar na een paar honderd smsjes kon het niet meer :(

Maar ik zie sms in de toekomst nog wel gratis worden, maar dat neemt niet weg dat het nu duur is.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-11 15:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Realtec schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 17:37:
Maar ik zie sms in de toekomst nog wel gratis worden, maar dat neemt niet weg dat het nu duur is.
Of dat het gewoon verdwijnt wellicht. Als over een paar jaar iedereen standaard flatfree internet heeft bij zijn abonnement, of voor een paar euro extra, wie gaat er dan nog met sms klooien? Gewoon mailtjes sturen die zo lang kunnen zijn als je wilt, met linkjes, foto's en dergelijke.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:12
Vergeet niet dat alle kleinere porties/delen duurder zijn, kijk naar de supermarkt:

een heel brood voor 1€, een halve voor 55cent (is al 10% duurder). Kan je nagaan als ze het per plak gaan verkopen? :p

Daarbij is het inderdaad om het winst maken. Bij een bel- of smsbundel, stel 150bel+100 smsjes voor 6 euro, dan kost het je ongeveer omgerekend 2,5 cent voor een smsje.

Ook heb je wel bundels van 10€ voor onbeperkt smsen, dan betaal je misschien 1 cent per sms als je er 1000 verstuurd, maar moet je wel 10€ uitgeven.

Met een prepaid pakket heeft de provider weinig vaste inkomsten van die persoon, waardoor ze het liefst hebben dat er zo snel mogelijk opgewaardeerd wordt. Stel je neemt die 10€ voor oneindig smsen, dan hebben ze toch maandelijks 10€ binnen, ook al gebruik je niets. Kortom: ze proberen door prijsstellingen het voordeliger te laten lijken (en maken) om toch een bundel te nemen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:12
Gizz schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 17:40:
[...]

Of dat het gewoon verdwijnt wellicht. Als over een paar jaar iedereen standaard flatfree internet heeft bij zijn abonnement, of voor een paar euro extra, wie gaat er dan nog met sms klooien? Gewoon mailtjes sturen die zo lang kunnen zijn als je wilt, met linkjes, foto's en dergelijke.
Ik vind mailen via m'n mobiel echt vele malen ingewikkelder dan een smsje sturen, ik denk niet dat smsen snel zal verdwijnen, juist ómdat het zo heerlijk makkelijk en snel is.

The devil is in the details.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:18

Tazzios

..

kamstra schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 17:33:
weet niet hoe het tegenwoordig is, maar aantal jaar geleden was smsen in spanje gewoon gratis, al een stuk schappelijker :P
In nederland was het in het begin dacht ik ook gratis totdat de providers doorhadden dat het populair was.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 23:07

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik betaal 0.5 cent per sms. 1000 SMSjes voor 5 euro.
Dus waarom jij 29 cent betaalt? Geld teveel? Zelfs prepaid pakketten kunnen voor 7 cent smsen, ook Vodafone. Misschien moet je even een ander tariefplan selecteren.

En ja duur omdat mensen het er voor over hebben, pure winst. Als ik een telco was... ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Als toevoeging wil ik nog even opmerken dat een SMS overeenkomt met ca. 0.1 seconde spraak.
/me verstuurt minder dan 10 sms per jaar..

edit: rekenfoutje; GSM bitrate is 13kbps

[ Voor 14% gewijzigd door Henk007 op 13-12-2008 17:54 ]

• tato
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-11 14:27
In het vroege GSM tijdperk (1995 schat ik) was een SMS versturen gratis ( hier in België). Maar omdat het zo populair werd zijn ze er 5 Belgische frank (€ 0,12) voor gaan vragen. En dan is de prijs gedaald naar 10 eurocent en sinds deze week heeft Proximus (grootste mobiele operator) de prijs verlaagt naar 6 eurocent.

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet er wel bji vermelden dat ik nooit SMS. De input van mijn GSM is er niet voor geschikt, en 140 tekens is voor mij te kort. Ik bel dan liever een minuut, dat kost evenveel tijd en geld als een SMS sturen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 18:33:
Ik moet er wel bji vermelden dat ik nooit SMS. De input van mijn GSM is er niet voor geschikt, en 140 tekens is voor mij te kort. Ik bel dan liever een minuut, dat kost evenveel tijd en geld als een SMS sturen.
160!

Verwijderd

Topicstarter
140 8-bits tekens, 160 7-bits tekens of 70 16-bits tekens (SMS @ Wiki).

En daar is aan te zien dat ik nooit SMS.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Semi on-topic :+ :
Duur sms-je
Het versturen van een sms-je is vannacht een 46-jarige automobiliste uit Eindhoven duur komen te staan. De vrouw lette tijdens haar activiteiten niet meer op de weg en botste daardoor op een lantaarnpaal. Daarbij brak zij haar linkerarm, een paar ribben en haar bekken. Ook kneusde zij haar gezicht zwaar. Die verwondingen zouden mogelijk minder zijn geweest als de vrouw haar autogordel had gedragen...
Een SMS-je versturen: 0.5-30 eurocent. Een auto kapotrijden: 20,000 euro. Een veiligheidsgordel en gebruik van je hersencellen: onbetaalbaar.

Voor al die dingen: de ziektekostenverzekering.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1