[VISTA] Opeens corrupte mappen en bestanden

Pagina: 1
Acties:

• Googolplex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05-2025
Er is mij toch wat raars aan de hand op mijn bakkie:

Zowat van de een op de andere dag zijn een aantal programma's niet meer te starten: de snelkoppelingen werken niet meer en de bijbehorende mappen zijn "Not accessible. Corrupted and unreadable".

De programma's en mappen waar het nu om gaat:

- Total Commander
- QuickPar
- Ad-aware
- Red Alert 3

Ik vermoed dat, als ik iets verder doorgraaf, er meer programma's zijn die de geest hebben gegeven. Ook heb ik het vermoeden dat het erger wordt. Eerst werkte alleen QuickPar niet meer, maar na een system restart werkten de overige 3 ook al niet meer!

Ik heb inmiddels een memory check, 'chkdsk' vanuit het F8 opstart menu en een avast! virusscan gedaan (die laatste is nog bezig) maar tot nog toe nog niks nuttigs gevonden.

Heeft iemand van jullie enig idee hoe dit komt, en vooral: hoe ik de programma's weer werkend kan krijgen?

Enige informatie over de laptop:
- Vista x64 US
- E5550, 1,87 GHz
- 8800M GTS512
- 4GB Ram
- 320GB HDD

Het enige 'ingrijpende' dat ik heb gedaan de laatste week is, voor zover ik het nu na ga, het installeren van een nieuwe driver voor de videokaart: 180.60, van de site laptopvideo2go.

Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen, want afgezien van enkele (online) virusscanners hun werk laten doen, heb ik geen idee meer.

~

Verwijderd

Klinkt als een harde schijf die het aan het begeven is.. Ik zou alvast gaan backuppen :).. Heb je al ook gescand op bad sectors met chkdsk? Of je filesystem is corrupt geraakt, maar dat zou chkdsk sowieso moeten melden (en fixen)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2008 01:38 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 01:36:
Klinkt als een harde schijf die het aan het begeven is...
Lijkt me sterk, dat gaat meestal niet zo snel. Ik zou eerst eens even proberen om die NVDA driver te uninstallen, die geven soms de raarste problemen.

Verwijderd

Juist met een harde schijf kan het enorm snel gaan. Ik zou voor de zekerheid toch maar allereerst een tweede schijf aan je pc hangen zodat je je data kan backuppen. Dan staat dat toch al veilig in het ergste geval.
Het kan ook nog altijd brak geheugen zijn, maar je zegt dat je al een geheugentest uitgevoerd hebt? Voer anders eens een orthos test uit (kies voor geheugen te testen) en kijk wat die zegt na een uurtje testen.

• Googolplex
Heb je al ook gescand op bad sectors met chkdsk?
Hoe doe ik dat? Ik ga dan toch inderdaad eerst maar een backup maken, just to be sure. En dat 'corrupte filesystem', kan ik dat op de een of andere manier bevestigen of uitsluiten?

nVidia driver terugzetten doe ik ook. Ik wil hier trouwens wel bij zeggen dat ik het idee heb gekregen dat hij, met de nieuwe driver, minder energie verbruikt, de grafische kaart: de accu gaat merkbaar langer mee en hij wordt gewoon minder warm (koeler is stiller, temperatuur is lager). Heb de driver nu weer gereset zeg maar, en hij begint meteen feller te blazen!

Nou goed, die backup gaat wel even duren (haalt maar 2mb/s :(), wat voor 'scans' kan ik nog meer uitvoeren om echt er achter te komen wat er aan de hand is? EDIT: gaat nu gelukkig wat sneller, heb een back-up total commander gebruikt :*) .

Alvast bedankt voor jullie reacties trouwens :)

En ik doe nog een "Blend - test CPU and RAM" test met orthos. Ik hoop dat het allemaal wat mee valt!

EDIT: orthos test 3 uur gedraaid, niks uit gekomen.

Zijn er nog andere tests die ik kan doen, om de schijf misschien te repareren oid?

[ Voor 15% gewijzigd door Googolplex op 13-12-2008 13:21 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

EleanorNL schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 10:02:
Zijn er nog andere tests die ik kan doen, om de schijf misschien te repareren oid?
Ja, maar dat kun je zelf ook uitzoeken toch? :)
[search=HDD controle]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Googolplex
Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/jfknxd.jpg

Dat zie ik als ik de chkdsk in Vista laat lopen. Vanuit het start menu dus. Als ik het echter via F8 en dan support doe dan vind hij geloof ik helemaal niks.

Kan ik misschien die 'corrupte sectors' of wat het ook zijn repareren, of misschien zo instellen dat die niet meer worden gebruikt? Ik zal nog even verder zoeken, maar tot nog toe heeft me het nog niks opgeleverd.

En: is het verstandig om nu, op dit moment Windows opnieuw te installeren (in dit geval een backup terugzetten)? Of zit ik dan nog steeds met dezelfde problemen, of is er dan zelfs de mogelijkheid dat hij er helemaal mee stopt oid?

[ Voor 29% gewijzigd door Googolplex op 14-12-2008 12:16 ]

Verwijderd

Maar al zou dit kunnen; de schijf is toch niet goed meer en dit wordt waarschijnlijk alleen maar erger. Waarom ga je niet even terug naar de zaak waar je hem gekocht hebt?

En een ander tooltje is HD Tune, redelijk simpel maar wel snel en overzichtelijk.

• Googolplex
Verwijderd schreef op zondag 14 december 2008 @ 12:22:
Waarom ga je niet even terug naar de zaak waar je hem gekocht hebt?

En een ander tooltje is HD Tune, redelijk simpel maar wel snel en overzichtelijk.
Omdat ik hem in de US of A heb gekocht :(. Dan heb je dit soort risico's. Gelukkig hebben ze een on-line chat-helpdesk (die helaas niet heel erg kundig is naar mijn ervaringen) maar goed, ik kan ze op die manier in ieder geval gemakkelijk contacteren (Gateway heet het merk).

Misschien kunnen ze op afstand op de een of andere manier controleren dat er iets mis is en mij garantie verlenen, als ik mazzel heb... ;).

HD Tune. Zal het nu proberen!

Verwijderd

Ja, je kan daarmee de SMART settings uitlezen, performance testen uitvoeren en de sectors checken.

Kan je die schijf trouwens makkelijk vervangen (aangezien het om een laptop gaat)?

• Googolplex
Ja! Ik kan die schijf gemakkelijk vervangen, gelukkig! In de handleiding staat zelfs hoe ik een tweede schijf toe kan voegen, da's dus een geluk bij een ongeluk denk ik (had zelfs het idee een keer een extra schijf toe te voegen, aangezien er twee in kunnen :P).

HD Tune: via het tabblad 'Health' schijnt alles OK te zijn. Dat lijkt dus goed? Ik loop daar nu een Error Scan test.

Verwijderd

Nee, bad sectors zullen waarschijnlijk niet door SMART gelezen worden. Wacht maar even op je error scan (kan je ook quick doen he, ik weet eigenlijk niet wat het verschil in resultaat is).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2008 12:50 ]

• Googolplex
Wow die quick scan gaat echt 100x zo snel ofzo :P. Die doe ik eerst dus wel daarna een thorough scan maar :P.

Resultaat quick scan: ALLES GROEN :D (loop nu nog even een normale, diepe scan door)

Dat ziet er rooskleurig uit, maar wat moet ik nu denken? Ik snap het even niet meer, want er lijkt mij toch echt wel wat mis te zijn met mijn schijf... Of kunnen die corrupte mappen en bestanden hun oorzaak elders hebben? Maar dan zit ik ook nog met de chkdsk vanuit windows (plaatje), die zegt wel corrupte dingen te vinden...

• W0153R
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-06-2025
SATA controller van Intel? Dan zou ik de nieuwste drivers of als je die nu er op hebt de drivers die je er bij kreeg installeren.. zou je evt voor welk merk je ook hebt ook kunnen proberen.

[ Voor 19% gewijzigd door W0153R op 14-12-2008 13:07 ]

• Googolplex
http://support.wdc.com/pr...d.asp?groupid=702&lang=en

Daar zal ik ook even wat van proberen, lijkt me wel handig, of niet? :P Ik heb als het goed is de "WD3200BEVT". Bij mij staat er dan ook nog "-22ZCT0" achter, volgens HD Tune.

Ik kan, via Gateway Recovery, de volgende SATA controller terugzetten:

"Intel(R) 82801FR SATA AHCI Controller - Version: 02/12/2007,7.0.0.1020 - Viper App install"

Bewust heb ik geen updates hiervan geinstalleerd, maar misschien onbewust wel (Windows Update bijvoorbeeld).

Uuhh, ik kan niet ontdekken welke versie ik op dit moment erin heb :O

EDIT: Ik zie dat ik "Intel(R) ICH8M 3 port Serial ATA Storage Controller - 2828" heb, en dat dit de nieuwste versie is volgens Windows. Is dat dezelfde driver als die die ik hier boven heb genoemd? Maar dan gewoon een nieuwere versie, of is dit iets heel anders?

Heh? Nou zie ik er ook nog een "Silicon Image SiI 3531 SATA Controller" bij staan, nu weet ik het echt niet meer :S...

[ Voor 33% gewijzigd door Googolplex op 14-12-2008 13:51 ]

• Googolplex
Update:

HD Tune: quick en lange scan niks gevonden, alles goed.

Quick scan "Western Digital Data Lifeguard Diagnostics": alles goed

Draai nu een Extended scan in deze WDDLD.

Betekent dit nou dat er met de schijf zelf niks mis is, als ook deze extended scan niks vind?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

EleanorNL schreef op zondag 14 december 2008 @ 13:14:
Ik kan, via Gateway Recovery, de volgende SATA controller terugzetten:

"Intel(R) 82801FR SATA AHCI Controller - Version: 02/12/2007,7.0.0.1020 - Viper App install"

Bewust heb ik geen updates hiervan geinstalleerd, maar misschien onbewust wel (Windows Update bijvoorbeeld).
Die krijg je ook niet via WindowsUpdate.
Uuhh, ik kan niet ontdekken welke versie ik op dit moment erin heb :O
Er staat anders gewoon een versienummer (7.00) bij toch?
Ik zou gewoon eens bij Intel minimaal versie 7.5 ophalen en die installeren.

Maar begin eerst maar eens met een commandprompt open te trekken en daarin
chkdsk /f /b
te tikken.

[ Voor 8% gewijzigd door alt-92 op 14-12-2008 16:17 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Googolplex
Jeetje, wat voel ik mij onwetend op dit gebied zeg...

http://downloadcenter.intel.com/default.aspx#

Daar kom ik eigenlijk niet echt iets tegen wat er op lijkt. Via "Storage Products" en "Serial ATA Controllers" kom ik alleen deze tegen:

http://downloadcenter.int...x?ProductID=1666&lang=eng

Maar dat is volgens mij weer heel iets anders!

Lees je edit: over dat "chkdsk /f /b", is het normaal dat ik dat niet vanuit Windows kan doen? Hij zegt dan dat het in gebruik is, en of ik het wil plannen bij een restart. Ik heb dit wel eens eerder gedaan (niet met die parameters), maar dan gebeurt er niks bij het opnieuw opstarten. Ik zal dit doen op de manier die ik eerder heb gedaan, via opstarten en dan F8. Hier wil ik nog 1 opmerking bij maken: ik heb gister een chkdsk laten doen, via F8 bij opstarten, maar die vond niks! In tegenstelling tot als ik heb in Windows draai.

Ik weet niet of ik het begrijpelijk uit leg, maar snap je wat ik bedoel? Ik weet namelijk niet of ik daar nu blij of juist niet blij om moet zijn...

[ Voor 48% gewijzigd door Googolplex op 14-12-2008 16:28 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je moet ook bij Chipset Software kijken :)

http://downloadcenter.int...=eng&strOSs=164&submit=Go!
EleanorNL schreef op zondag 14 december 2008 @ 16:24:

Lees je edit: over dat "chkdsk /f /b", is het normaal dat ik dat niet vanuit Windows kan doen? Hij zegt dan dat het in gebruik is, en of ik het wil plannen bij een restart.
Klopt, omdat het je C: schijf is.
Er wordt dan door middel van een registry key bepaald dat bij de eerst volgende boot een chkdsk wordt gedaan.

[ Voor 54% gewijzigd door alt-92 op 14-12-2008 16:32 ]

• Googolplex
Er wordt dan door middel van een registry key bepaald dat bij de eerst volgende boot een chkdsk wordt gedaan.
OK, maar hij doet dat vervolgens dus niet.

En het gewone 'chkdsk' verloop in Windows (wel errors) en via F8 (geen errors) zijn dus verschillend...

Goed even een to-do lijstje:

- Afmaken WD scan (klein half uur te gaan)
- "chkdsk /f /b" scan doen
- Installeren "Intel Matrix Storage Manager versie 8.6.0.1007".

Het feit dat er in mijn System Configuration "Silicon Image SiI 3531 SATA Controller" staat maakt niet uit trouwens?

Nu op 80% van die WS scan, maar als die nou niks aangeeft, wat betekent dat dan? Is de kans dat er wat mis is met mijn HDD dan kleiner? Hoe moet ik die resultaten (WD scans en HD Tune) nou interpreteren?

EDIT: de WD test is inmiddels afgelopen, en alles lijkt daarmee prima. Dikke pass.

Ik zal nu de chkdsk laten lopen!

[ Voor 53% gewijzigd door Googolplex op 14-12-2008 17:32 ]

• Googolplex
OK, via F8 kan ik ook chkdsk /f /b niet starten. Zegt weer dat ik dan moet herstarten, type ik Y maar vervolgens gebeurt er niks bijzonders bij een restart. Hoe kan ik deze wel draaien? Als ik via F8 gewoon chkdsk draai, dan doet hij de D (backup) schijf, en niet de C schijf.

Ik installeer die Intel SATA dinges wel, zien of dat wat uit maakt.

Verdorie: die werkt niet: "This computer does not meet the minimum requirements for installing the software. Setup will exit.". Hij moet geschikt zijn voor x64 Vista dus daar ligt het em niet aan... :(

Nog iets: ik heb al een tijdje dat er een 8-tal GB 'vrij rondzweeft' op mijn HD. Wat ik precies bedoel: het ene moment heb ik 10GB vrij, het andere maar 2GB, en een tijd later, bv. na een herstart, heb ik weer 10GB vrij. Ik heb geen flauw idee wat dit betekent, vast niet veel goeds, maar ik weet in ieder geval zeker dat dit het geval is!

[ Voor 45% gewijzigd door Googolplex op 15-12-2008 10:42 ]

Pagina: 1