[GRUB] Error 17 na partitie-mutatie

Pagina: 1
Acties:

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-01 22:41
Situatie:
ik heb op de laptop OpenSuse R11 64bit snorren, met dualboot naar WinXP.
Uiteindelijk wil ik geheel over naar OpenSuse :)
De laatste weken zag ik dat de partitie van Linux aardig snel gevuld werd met de dagelijkse
updates!
Dus... middels een partitie programma (Paragon) heb ik onder WinXP de XP-partitie ca 15 Gb
kleiner gemaakt, en de vrij beschikbare ruimte naar een Linux Partitie (meen ReiserFS) geschoven.

Na een reboot: zwart scherm: GRUB error 17 en geen verdere boot-activiteiten.

Heb al op GoT en Google gezocht, maar kan even niet goed verder.
Wat kan ik het beste doen om te zorgen dat GRUB weer dual-boot werkt en doorstart?
Moet ik eerst een XP CD booten, en FIXMBR/FIXBOOT, en daarna met de Linux Setupdisk
GRUB initialiseren?

Let wel: het formatteren van de harddiske en complete clean install is ' not an option' :+
Mijn kennisniveau van Linux: ehmm.... groeiende met de dag, maar nog steeds rookie en 'nat achter de oren' O-)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Verwijderd

Ik zou eerst met een boot cd (linux?) de belangrijke data echt veilig stellen, want ik neem aan dat je er zo nog wel bij kunt, of misschien heb je zelfs al een backup :) Daarna kun je volgens mij gewoon grub opnieuw installeren (alleen de mbr voor grub herstellen, dat is plusminus 3 commando's in de grub commandline vanaf een ubuntu cdtje). Windows booten kan dan ook weer via grub omdat hij de oude menu.lst gebruikt.

• NielsTn
Verwijderd schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 00:10:
Ik zou eerst met een boot cd (linux?) de belangrijke data echt veilig stellen, want ik neem aan dat je er zo nog wel bij kunt, of misschien heb je zelfs al een backup :) Daarna kun je volgens mij gewoon grub opnieuw installeren (alleen de mbr voor grub herstellen, dat is plusminus 3 commando's in de grub commandline vanaf een ubuntu cdtje). Windows booten kan dan ook weer via grub omdat hij de oude menu.lst gebruikt.
Thanks!
zolang ik geen partitie ga wissen/formatteren, staat de data safe genoeg (hoop ik!).
Heb zojuist middels een winXP boot-cd de recovery mode geactiveerd,
aangemeld als Administrator (ik kwam dan op C:\WINDOWS uit...)
en met commandos' FIXMBR en FIXBOOT de MBR/BOOTsectoren geinitialiseerd...
Nu start ik al in XP op....

Ik hoop dat zoiets nu met Linux GRUB ook kan, en de partities nu herkennen zal en opnieuw eea wegschrijft...
(daarna de uitdaging om de 10-15GB vrije ruimte aan bestaande partitie toe te wijzen/mergen....)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Dat kan zeker. Als je met een livecd er voor zorgt dat je de inhoud van /boot/grub/menu.lst even print of overschrijft kun je dmv een grub rescue disk gewoon linux weer starten. Je moet dat in grub de regel in typen die in je menu.lst staat. als vervolgens opensuse is opgestart kun je door grub-install (dacht ik tenminste: typ anders even in de console man grub) uit te voeren de grub bootloader opnieuw installeren. de extra ruimte toevoegen aan je bestaande partitie doe je door met een live cd via cfdisk de partitie te vergrooten en dan het filesystem te vergroten. Dat vergrooten van je file system gaat geloof ik met resize2fs oid.

Verwijderd

Ik weet niet precies wat err 17 is maar gezien het feit dat jealleen een partitie hebt vergroot verwacht ik dat het is dat of je MBR is overschreven of je UUID is gewijzigd. Beide gevallen kunnen gemakkelijk via een live cd worden opgelost:

Start op met een live cd en open een terminal. Allereerst moeten we in je linux omgeving komen. Dit doen we door dmv de volgende commando's:
mount /dev/sda1 (of wat je root partitie ook is) /mnt
mount -t proc none /mnt/proc
mount -o bind /dev /mnt/dev
chroot /mnt

Om grub opnieuw te installeren voor je het volgende commando uit:
grub-install /dev/sda (of wat jou hardeschijf ook is).

Het kan ook zijn dat je UUID is gewijzigd. UUID staat voor Universally Unique Identifier welke wordt gebruikt om hardeschijven te herkennen. Deze wordt gewijzigd op het moment dat je je partitie verkleint/vergroot. Om de UUID's van de verschillende partities te achterhalen voer je het commando blkid uit. Kopieer nu de UUID van je root parititie. Wijzig deze nu in het bestand /etc/fstab en /boot/grub/menu.lst.

Ik weet niet zeker of OpenSUSE gebruikt maakt van UUID trouwens, dat zal je eerst even moeten bekijken

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
chroot is niet nodig:
code:
1
grub-install --root-directory=/dev/my-root-partition /dev/my-primary-hard-disk

• NielsTn
Update: ik ga de liveCD van Opensuse downloaden en jullie tips toepassen...

Wordt vervolgd!

Update 22.40:
De LiveCD heb ik, en na opstarten kom ik als user Linux op mijn laptop (via opstarten van de liveCD).
echter mounten etc..... dat lukt niet, daar moet ik root permissie voor hebben... :(

dat lukt ook niet ... :'(

[ Voor 56% gewijzigd door NielsTn op 14-12-2008 22:46 . Reden: update 22.40u toegevoegd ]

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

NielsTn schreef op zondag 14 december 2008 @ 18:23:
Update: ik ga de liveCD van Opensuse downloaden en jullie tips toepassen...

Wordt vervolgd!

Update 22.40:
De LiveCD heb ik, en na opstarten kom ik als user Linux op mijn laptop (via opstarten van de liveCD).
echter mounten etc..... dat lukt niet, daar moet ik root permissie voor hebben... :(

dat lukt ook niet ... :'(
Je zou op iedere livecd gewoon root rechten moeten hebben hoor.

Probeer eens "sudo -i" ofzo. Of anders een blanco password (gewoon su - en dan 2 keer enter).

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Verwijderd

waarnschijnlijk is de root gebruiker per default gedisabled. Enablen kan op de volgende manier:
sudo passwd root

En dan even een wachtwoord verzinnen. Vervolgens kun je met 'su' als root verder werken

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Grub kun je gewoon terugzetten met "supergrub" dit is een bootcd.

• NielsTn
jan99999 schreef op maandag 15 december 2008 @ 10:50:
Grub kun je gewoon terugzetten met "supergrub" dit is een bootcd.
@jan: dank je ik ga eens die proberen.

Profox: 'sudo' is AFAIK geen OpenSuse commando... maar toch thanks voor het meedenken!
Ik koppel a.s.a.p. terug!!

• NielsTn
Inmiddels SuperGrubDisk gedownload, en gebrand op CD.
Booten daarmee werkt goed.
Echter.... ik kan niet achterhalen hoe ik via /m.b.v. deze GrubDisk de zaak kan herstellen :(

ik zie op gegeven moment 2 regels: OpenSuse en veilige mode OpenSuse.
raadpleeg ik Opensuse (eerste keuze) dan zie ik oa : ROOT (0,5) en nog wat parameters....
...und jetzt?

ik ga maar even nu onder linux een backupje trekken van de mail,
en maar van scratch opnieuw opbouwen....
kan ik gelijk 60Gb aan partitie ruimte voor linux reserveren (en afnemen van widowXP) ;)

[ Voor 22% gewijzigd door NielsTn op 17-12-2008 18:22 ]

Pagina: 1