Fans switch schakelen niet in.

Pagina: 1
Acties:

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05:49
Hallo,

Ik ben in het bezit van een 16 poorts switch van het merk Lanoptics. Deze heb ik op mn werk kunnen redden van de vuilnishoop aangezien deze werd vervangen omdat het serverpark werd geupdate.
Hier wordt de switch ingezet tijdens lans, aangezien we dan met 15 man tegelijk kunnen gamen.

Er zitten in deze switch 3 fans, 1 voor de voeding en 2 in de kast zelf. De fan van de voeding is lekker stil, maar de 2 in de kast maken een behoorlijke herrie. Nu is dit in een server rack natuurlijk geen enkel probleem, maar aangezien ik dat ding in de huiskamer gebruik was mijn plan om de bestaande fans te vervangen door wat stillere.
Zie foto, de 2 rode pijltjes staan bij de te vervangen fans.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~laarakkf/Download/Switch.JPG

Nu heb ik 2 fans gehaald van het merk Antec, aangezien deze een stuk stiller zijn en net zo goed koelen, en ik ze eventueel wat in snelheid kan verlagen.

Maar nu komt het probleem. Zojuist haal ik de 2 oude fans uit de kast en vervang ze door de nieuwe, ze hebben dezelfde 3 polige aansluiting en passen dus zonder dingen te moeten veranderen.
Alleen de nieuwe fans draaien niet!
Ook brand het power lampje rood in plaats van groen. Als ik de oude fans weer terug zet dan draaien ze wel en brand het power lampje groen.

Wat doe ik nu verkeerd en kan ik eventueel veranderen? De oude fans zijn 12v DC en dat zijn de nieuwe ook. Ook hebben ze beide dezelfde aansluitingen. De nieuwe heb ik in mijn pc geprobeerd en dan draaien ze wel, dus ze zijn niet stuk.

Alvast bedankt, Frank.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Verwijderd

Aan de kleuren te zien lijkt het mij dat de pinvolgorde niet klopt.
Dus dat de nieuwe fans geen stroom krijgen omdat dit op het verkeerde draadje word gezet.
Tenminste als ik hier naar een fan kijk zit het gele draadje aan de zijkant.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2008 23:51 ]

• Franko P.
De volgorde van draden van de oude fans: Zwart-Geel-Rood.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:57
De normale pinout is dus anders. Zie bijvoorbeeld http://www.allpinouts.org...therboard_CPU_Cooling_Fan

Overigens kun je het makkelijkst gewoon de draadjes vergelijken. Dan zie je 't snel genoeg. Als je een beetje handig bent dan kun je die pins om zetten. Op de zijkant van de connector zitten 3 gaatjes met metalen lipjes. Die lipjes houden het kabeltje in de connector. Pak een dun schroevendraaiertje en duw één zo'n lipje in terwijl je het kabeltje van dat lipje voorzichtig uit de connector trekt. (Vergt misschien een beetje oefening). Je hebt nu een kabeltje met een stukje metaal eraan vast. Doe hetzelfde voor de 2 andere kabeltjes. Vervolgens kun je de kabeltjes er in de goede volgorde inklikken.

[ Voor 12% gewijzigd door Nijn op 13-12-2008 00:02 ]

Verwijderd

En de nieuwe? Deze zijn waarschijnlijk geel rood zwart.
Ik weet niet zeker of dit het is en het is misschien makkelijk om iets meer reacties af te wachten of het na te meten. (Alles op eigen risico)
Op rood en zwart moet dan iets te meten zijn. Geel is waarschijnlijk om een toerental uit te lezen / controleren of de fan draait.

Stanley mesjes werken ook heel leuk om die pinnetjes eruit te halen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2008 00:04 ]

• Franko P.
Het probleem met die nieuwe is dat de 3 draden naar de connector alle 3 transparant zijn... Is dit op een of andere manier door te meten?

Verwijderd

Makkelijkste is om even op die site te kijken die Nijn linkte en aan de hand van de fanheader op het moederbord de pinnetjes aanpassen.

• Franko P.
Het is me gelukt! Ben aan het zoeken gegaan naar casefans en zodoende kon ik aan de afbeeldingen zien dat de volgorde tegenwoordig zwart-rood-geel/wit is.

Nu heb ik de volgorde van de pins omgedraaid en jawel, ze draaien alle 2.

Heel erg bedankt P13W13 en Nijn. :)

Pagina: 1