[DHCP] PC geen internet bij bepaalde IP-adressen

Pagina: 1
Acties:

• Ale-Gu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-03 14:39

Ale-Gu

'Eel Goe'

Topicstarter
Ik heb een vrij apart probleem, met de search heb ik nog niet echt iets gevonden wat er op lijkt (of ik gebruik de verkeerde zoektermen).

Als een willekeurige pc via dhcp een ip probeert te verkrijgen, wordt meestal een 'hoog' nummer aangeboden
bv. 192.168.1.108
Het internet doet het dan niet.

Kies je dan voor herstellen, wordt (zoals te verwachten) een ip adres gekozen vlak boven het begin van de ip range
bv. 192.168.8

Hoe kan het uberhaupt dat zo'n hoog nummer iedere keer wordt aangeboden?
Mijn instellingen zijn nl.
IP Pool Starting Address 192.168.1.7
Pool Size 32

Een IP pool end adress is er niet.

Het gekke is, als ik 192.168.1.108 als statisch IP kies, doet het internet het wel normaal!

Mijn router is: Zyxel P-2602HW-D1A

Hier zou uw advertentie kunnen staan

Verwijderd

Is de standaardgateway wel goed ingesteld als je zo'n hoog IP krijgt?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat je wel eens hebt bij sommige soorten dhcp-servers, is dat ze gewoon random uit de pool een nummer pakken. Dus de ene keer 135, dan 208, dan 3 etc...

Bij mijn zyxel gaat ie echter gewoon door waar ie gebleven was. Maar wat voor ip je ook krijgt van de dhcp server, je zou ermee moeten kunnen internetten als het tenminste begint met 192.168.1. (neem aan dat die 192.168.8 een typefout is en het 192.168.1.8 moet zijn).

Hele basic vraag: heb je al eens geprobeerd het modem opnieuw op te starten?

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600; Woonkamer: Asrock DeskMini B860, Core Ultra 5 245K, 16GB DDR5-7600

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Is er niet toevallig nog een apparaat in het netwerk aanwezig dat DHCP loopt te spelen? Zet je zyxel eens uit en probeer dan je IP te vernieuwen; krijg je een IP dan is het apparaat dat dat IP uitdeelde de boosdoener. In dat geval zal de default gateway ook verkeerd staan en dus kun je dan ook niet internetten.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:35

Reptile209

- gers -

Maurii schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 21:23:
[...]
Pool Size 32

[...]
Je end address is 192.168.1.(7+32-1 = 38) met een pool size van 32. Ik ga mee met de suggestie van RobIII dat er een ander apparaat (wireless router/AP bijvoorbeeld) is dat ook een DHCP server aan heeft staan. Zet die uit en je probleem is opgelost.

Zo scherp als een voetbal!

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-02 01:01

WPN

het is een wireless router

probeer je wireless te verbinden? zoja welk netwerk pakt je pc dan als je het hoge IP krijgt...?

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-03 13:31
Maurii schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 21:23:
Ik heb een vrij apart probleem, met de search heb ik nog niet echt iets gevonden wat er op lijkt (of ik gebruik de verkeerde zoektermen).

Als een willekeurige pc via dhcp een ip probeert te verkrijgen, wordt meestal een 'hoog' nummer aangeboden
bv. 192.168.1.108

Pool Size 32

Het gekke is, als ik 192.168.1.108 als statisch IP kies, doet het internet het wel normaal!

Mijn router is: Zyxel P-2602HW-D1A
Hang m eens draadloos eraan, zodat je dat 'hoge' ip krijgt.
Doe dan vanuit een dosprompt 'ipconfig /all'
en kijk wat er bij DHCP server staat?

Je zyxel deelt uit van 1.7 - 1.39, dus .108 kan daar niet vandaan komen. Zit er nergens een 2e router te kloten in je netwerk? if so, dan zou die dus tevoorschijn moeten komen bij ipconfig alzijnde dhcp server

• Ale-Gu

Ale-Gu

'Eel Goe'

Topicstarter
Belangrijke informatie, die ik idd niet heb verteld, is dat er op die router (Zyxel, draadloos) nog een draadloze router is aangesloten (Sitecom).

Echter, het 'hoge' getal 192.168.1.107 krijg ik zowel op de Zyxel als ook op de Sitecom. In beide gevallen doet het internet het niet.

Kies ik herstellen, en ik krijg bv. 192.168.1.8 werkt op beide routers het internet wél.

Verder geldt dat beide routers moeten blijven draaien, de Sitecom uitschakelen kan dus niet. Ik neem aan dat op de een of andere manier het wel moet lukken om beiden goed te draaien.

edit: standaard gateway van Zyxel is 192.168.1.254

de Sitecom is aangesloten via een LAN-poort (dus niet de WAN-poort)
Ik kan dus ook in de Zyxel router komen, als ik ben ingelogd via Sitecom.

[ Voor 15% gewijzigd door Ale-Gu op 13-12-2008 14:34 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

DHCP op de sitecom uitschakelen en je bent klaar.

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-03 19:51
Je moet in één van de twee routers(diegene die het hoge IP adres geeft), DHCP uitzetten..

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-03 13:31
Maurii schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 14:32:
Belangrijke informatie, die ik idd niet heb verteld, is dat er op die router (Zyxel, draadloos) nog een draadloze router is aangesloten (Sitecom).

Echter, het 'hoge' getal 192.168.1.107 krijg ik zowel op de Zyxel als ook op de Sitecom. In beide gevallen doet het internet het niet.

Kies ik herstellen, en ik krijg bv. 192.168.1.8 werkt op beide routers het internet wél.

Verder geldt dat beide routers moeten blijven draaien, de Sitecom uitschakelen kan dus niet. Ik neem aan dat op de een of andere manier het wel moet lukken om beiden goed te draaien.
En voila: de oorzaak.... Die sitecom hangt zeker met 1 van zn lanpoortjes op de zyxel. En ja, dan heb je dus 2 dhcp servers en krijg je @ random van 1 een reactie.
Kortom: inloggen op de sitecom, en daar de dhcp server UITSCHAKELEN. Dan blijft je zyxel over, netjes 1 dhcp, en werkt t allemaal.

• Ale-Gu

Ale-Gu

'Eel Goe'

Topicstarter
Probleem is dus hoe ik de Sitecom inkom. 192.168.0.1 (deze heb ik dacht ik nodig voor Sitecom) kom ik niet binnen, waarschijnlijk omdat hij via een LAN poort aan de Zyxel zit.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Simpel toch? Zyxel even lostrekken, apparaat met de sitecom laten verbinden en daarvandaan een IP laten krijgen, en je kan in de settings.

Het liefst zet je het IP van het appaat gelijk in de range van de Zyxel, dan kan je er altijd bij (wel een IP pakken wat niet in de DHCP scope zit).

• Ale-Gu

Ale-Gu

'Eel Goe'

Topicstarter
Bedankt, het is gelukt.
Kwam aanvankelijk de Sitecom niet binnen, maar moest weer netwerk herstellen (ander IP), en daarna uiteraard weer, en toen werkte het weer.

Pagina: 1