Hulp gezocht met Areca ARC-1212

Pagina: 1
Acties:

• GreenEye
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-02 15:09
Ik zit met een raar probleem.

Ik heb deze week een nieuwe PC gebouwd en nu wil ik die installeren met een Areca ARC-1212 RAID controller in combinatie met 4x Samsung F1 640GB

De RAID kaart wordt wel door de PC gezien en ik kan ook mbv F6/TAB in het mainmenu van de kaart komen.

Nu wil ik dus een RAIDset maken.
Ik wou beginnen met het bouwen van een raid 0 set.

Het volgende is er nu aan de hand.

Ik kies voor de optie Quick Volume/Raid Setup
Ik krijg dan de volgende melding : NO FREE IDE DRIVE AVAILABLE
Ik heb de handleiding erbij gepakt maar over deze melding kan ik niets vinden.

Waarom geeft hij deze melding en waarom geeft hij IDE aan terwijl er 4 SATA disken aan hangen ?

Ik heb de disken aan een andere PC gehangen en getest maar die werken daar goed,
Is er iemand die mij iets kan vertellen wat er fout is ?

Is de kaart mischien defect ?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:53
GreenEye schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 19:51:
Ik zit met een raar probleem.

Ik heb deze week een nieuwe PC gebouwd en nu wil ik die installeren met een Areca ARC-1212 RAID controller in combinatie met 4x Samsung F1 640GB

De RAID kaart wordt wel door de PC gezien en ik kan ook mbv F6/TAB in het mainmenu van de kaart komen.

Nu wil ik dus een RAIDset maken.
Ik wou beginnen met het bouwen van een raid 0 set.

Het volgende is er nu aan de hand.

Ik kies voor de optie Quick Volume/Raid Setup
Ik krijg dan de volgende melding : NO FREE IDE DRIVE AVAILABLE
Ik heb de handleiding erbij gepakt maar over deze melding kan ik niets vinden.
Ken de bios van deze kaarten verder niet, maar als ik dit zo lees moet je de hd eerst aangeven als zijnde een raid schijf, wwaarna je ze vervolgens aan een array kunt toevoegen.
Waarom geeft hij deze melding en waarom geeft hij IDE aan terwijl er 4 SATA disken aan hangen ?
Sinds wanneer zijn s-ata schijven geen IDE meer dan? Waarschijnlijk denk jij bij IDE aan p-ata schijven, maar daar behoren ze dus allebei toe.

• GreenEye
Nielson schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 21:42:
[...]
Ken de bios van deze kaarten verder niet, maar als ik dit zo lees moet je de hd eerst aangeven als zijnde een raid schijf, wwaarna je ze vervolgens aan een array kunt toevoegen.
Hoe doe je dat ?
Sinds wanneer zijn s-ata schijven geen IDE meer dan? Waarschijnlijk denk jij bij IDE aan p-ata schijven, maar daar behoren ze dus allebei toe.
Okee, ik dacht idd dat ze daarmee de oude p-ata schijven bedoelde. :P

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-12-2025

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

Probeer eerst eens in de webinterface. Dit werkt VEEL vlotter dan via het BIOS!

Desnoods mail je even Areca! Die hebben echt GEWELDIGE support!

• GreenEye
dupondje schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 23:13:
Probeer eerst eens in de webinterface. Dit werkt VEEL vlotter dan via het BIOS!
Moet er dan niet eerst windows op staan ?
Desnoods mail je even Areca! Die hebben echt GEWELDIGE support!
Dat is ook een mogenlijkheid.
Ik heb inmiddels ook al een bericht gestuurd naar WebConneXXion waar ik de kaart heb gekocht.
1 mailtje inmiddels ontvangen van een ene John maar de info die ik kreeg heeft niet geholpen.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:53
Ik zat fout, via de Quick Setup zou 'ie automatisch alle vrije schijven moeten pakken. Overigens wordt in sommige topics ook vermeld dat de F1's niet altijd fijn werken op sommige controllers, waaronder Areca's, maar dat schijnt vaak met een biosupdate van de controller of firmware update van de schijf opgelost te kunnen worden. Ook zijn dat vaak andere klachten dan het niet kunnen vinden van geen enkele schijf. Denk dat je even moet wachten tot er wat ervaringsdeskundigen langs komen, zitten hier volgens mij toch wel aardig wat Areca fans.

• nose
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

GreenEye schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 23:22:
[...]

Moet er dan niet eerst windows op staan ?
Dat is het mooie van die webinterface, de 1212 heeft een UTP aansluiting, dus je kan er altijd bij, zelfs zonder draaiend OS.
Nielson schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 00:50:
[...]
Ik zat fout, via de Quick Setup zou 'ie automatisch alle vrije schijven moeten pakken. Overigens wordt in sommige topics ook vermeld dat de F1's niet altijd fijn werken op sommige controllers, waaronder Areca's, maar dat schijnt vaak met een biosupdate van de controller of firmware update van de schijf opgelost te kunnen worden. Ook zijn dat vaak andere klachten dan het niet kunnen vinden van geen enkele schijf. Denk dat je even moet wachten tot er wat ervaringsdeskundigen langs komen, zitten hier volgens mij toch wel aardig wat Areca fans.
Een hoop schijven (Samsung F1/Seagate) doen idd raar in RAID. Maar dat is vaak op te lossen door NCQ en buffering uit te zetten. Maar volgens mij zouden de disks sowieso geidentificeerd moeten kunnen worden.

Ik zit nu op de zaak, zal als ik thuis ben eens even kijken, ik heb zelf een 1222.

Edit: Post anders eens een screenshot met wat je in de webinterface ziet. Wat die aangeeft als je een list opvraagt van de schijven die eraan hangen en dergelijke.

[ Voor 68% gewijzigd door nose op 13-12-2008 02:52 ]

P R N D

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02:29
F1 spinpoint schijven geven problemen met Areca.
Staat ook op hun website.

• GreenEye
Het model wat ik heb staat daar niet tussen.

Spinpoint F1
model : HD642JJ
capacity : 640 GB

@ nose

Die webinterface krijg ik niet aan de praat.
Heb hem gekoppeld aan mijn router maar ik kan er niet inkomen. :/
Vast IP of op DHCP heeft geen effect.

[ Voor 46% gewijzigd door GreenEye op 13-12-2008 13:54 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De Samsung F1 hardeschijven staan al vrij lang op de Blacklist van Areca. Op dit moment zijn er nog iseus in combinatie met NCQ van de hardeschijven. Areca bied verder ook geen support als het om SamSung F1 hardeschijven gaat, tenminste dat was in iedergeval tot afgelopen zomer het geval.

Wanneer je op RAID en Samsung F1 hardeschijven zoekt dan zie dat er veel problemen zijn met deze hardeschijven, wanneer zij gebruikt worden op een RAID controller. Misschien is het verstandig om de hardeschijven om te ruilen voor bijvoorbeeld Western Digital RE(2) hardeschijven of een ander type/merk wat wel geschikter is voor het funtioneren in een RAID set.

Sla anders het Samsung F1 ervaring topic in dit subforum er eens op na, daar worden verschikkende firmware's besproken welke de problemen mogelijk kunnen verhelpen. Let wel op dat je niet iedere firmware op elke type Samsung F1 hardeschijf kunt gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door _Dune_ op 13-12-2008 14:51 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• hott
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-10-2024
Adres van webinterface is http://127.0.0.1:81/ en dan std inlog en pw (admin:0000).
Je moet niet via quick create maar via raid set functions en dan create raid set. Als je dan nog No Disks Available For Raid Set krijgt, eerst deleten. Daarna volume set creation. Wat ziet de controller voor schijven? Kun je ook via de f6/tab allemaal bekijken.

• GreenEye
hott schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 14:55:
Adres van webinterface is http://127.0.0.1:81/ en dan std inlog en pw (admin:0000).
Werkt niet, kan niet ondekken waarom.
Rechte netwerkkabel of met een crosscable geen effect, aan een router gehangen maar nog steeds geen contact kunnen krijgen.
Je moet niet via quick create maar via raid set functions en dan create raid set. Als je dan nog No Disks Available For Raid Set krijgt, eerst deleten. Daarna volume set creation. Wat ziet de controller voor schijven? Kun je ook via de f6/tab allemaal bekijken.
Ik heb al die opties geprobeerd maar hij ziet gewoon mijn schijven niet.
Ik krijg steeds te zien : No IDE Available.

Ik zal eens kijken of ik minimaal 2 andere identieke schijven kan regelen.
Als die het wel doen dan ligt het idd aan de Samsung disken.

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-12-2025

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

Boot anders van een Linux LiveCD ? En open daarop de HTTPD webserver voor Areca. Dan kan je er misschien wel op ? Misschien heb je gewoon een Firmware upgrade ofzo nodig, en werkt het dan perfect !

• GreenEye
De firmware is versie 1.44
Er is een nieuwere versie beschikbaar (1.45) maar ik ben een beginneling op dat gebied dus ben ik er een beetje voorzichtig voordat ik zoiets gaat doen.

• leonbong
Je moet gewoon kappen met de F1 schijven want dat wordt niks op het moment, totdat samsung het oplost.

• hott
GreenEye schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 15:18:
[...]

Werkt niet, kan niet ondekken waarom.
Rechte netwerkkabel of met een crosscable geen effect, aan een router gehangen maar nog steeds geen contact kunnen krijgen.

[...]

Ik heb al die opties geprobeerd maar hij ziet gewoon mijn schijven niet.
Ik krijg steeds te zien : No IDE Available.

Ik zal eens kijken of ik minimaal 2 andere identieke schijven kan regelen.
Als die het wel doen dan ligt het idd aan de Samsung disken.
1 eraan hangen is toch genoeg? Als ie hem ziet, weet je dat kaart goed is, klaar.

• GreenEye
leonbong schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 18:31:
Je moet gewoon kappen met de F1 schijven want dat wordt niks op het moment, totdat samsung het oplost.
Jij heb makkelijk praten zo.
Ik zit met 4 schijven die ik niet kan gebruiken.
Ruilen kan niet meer want het is al een aantal maanden geleden dat ik ze heb aangeschaft.
We zijn niet allemaal zo rijk als jou om dan maar meteen nieuwe schijven te halen. :/

• leonbong
Wie zegt dat ik daar het geld voor heb.

Maar toch denk ik dat je ze moet proberen te vervangen voor andere

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 13-12-2008 21:10 ]

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:54

John2B

I Love RAID5..!!

hott schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 14:55:
Zolang de Areca geen disken ziet (om wat voor reden dan ook EN er geen RAIDset is aangemaakt) zal je Webbased niet kunnen aanloggen op de Areca.

Alleen via de McBIOS kan hij inloggen, maar daar kan hij ook niets want de Arcea ziet de disken niet.
Ik zou eerst de laatse versie Firmware er op zetten (kan alleen webbased) dus zal je er minimaal 1 disk op werkend moeten krijgen (andere type disk, misschien even lenen)

Disken op een andere controller formatteren, of desnoods met harddisk tool van fabrikant een lowleverformat doen.

Kijk of de disken goed zitten aangesloten, juiste kabels aan de juiste disk ( sorry, standaard basis vraag, je moets eens weten hoevaak dat fout gaat 8)7

En als je het werkend krijgt met deze disken NCQ uitzetten en hopen dat je verder geen problemen krijgt. Ik zou als het werkt lekker even gaan stress testen en er wat mee gaan spelen to je er een goed gevoel bij hebt. De Samsung F1 is helaas een probleem disk in een RAID setup.

[ Voor 4% gewijzigd door John2B op 13-12-2008 21:47 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• nose

nose

size matters

John2B schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 21:46:
[...]

Zolang de Areca geen disken ziet (om wat voor reden dan ook EN er geen RAIDset is aangemaakt) zal je Webbased niet kunnen aanloggen op de Areca.
Dat is onzin. Ik heb hier een 1222 waar nog geen disks aan hangen en kan gewoon inloggen via de webinterface. Zie hier

[ Voor 8% gewijzigd door nose op 14-12-2008 16:02 ]

P R N D

• GreenEye
Het heel veel moeite heb ik 1 Samsung schijf aan de praat gekregen.

Hierna direct de Areca kaart geupdate met de meest recente rom en firmware.
Mocht niet helpen.
De andere 3 schijven worden nog steeds niet gezien. (zijn ook een andere firmwares)

Ik heb gecorrespondeerd met Webconnexxion en met Areca zelf,
maar ze kunnen mij op dit moment ook niet helpen.
Mischien komt er nog een andere firmware uit waarbij deze problemen wel opgelost worden.

Ik geef het nu even op. :(
Ik ga voorlopig aan de slag met deze ene schijf.
Ik ga over een tijdje wel 4 andere schijven halen van een ander merk.

Iedereen bedankt voor de hulp. _/-\o_

• hott
GreenEye schreef op zondag 14 december 2008 @ 19:19:
Ik heb gecorrespondeerd met Webconnexxion en met Areca zelf,
maar ze kunnen mij op dit moment ook niet helpen.
John2B = Webconnexxion geloof ik.

• GreenEye
hott schreef op zondag 14 december 2008 @ 22:13:
[...]

John2B = Webconnexxion geloof ik.
Dat idee had ik zelf ook. :)
Nogmaals bedankt.

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:54

John2B

I Love RAID5..!!

nose schreef op zondag 14 december 2008 @ 15:59:
[...]

Dat is onzin. Ik heb hier een 1222 waar nog geen disks aan hangen en kan gewoon inloggen via de webinterface. Zie hier
Ja, via de netwerk poort. Maar niet via de ArchttpservGUI.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• nose

nose

size matters

John2B schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 00:10:
[...]

Ja, via de netwerk poort. Maar niet via de ArchttpservGUI.
Die heb je toch ook helemaal niet nodig als je over een kaart met netwerkaansluiting beschikt? :+

P R N D

Pagina: 1