Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 283457

Topicstarter
Hallo allen,

Ik heb sinds gisteren mijn EOS 40D + EFS 17-85 Lens binnen. Zeer lekker ding!! :9 Echter heb ik iets raars gehad met de scherpstel-ring... deze liep zeer stroef, zowel in AF als M-stand. Zoals ik ben draai ik dan gewoon lekker door en ja hoor, hij schoot een soort van los :? . Nu loopt ie soepel, hij draait zowel in AF als M-stand... de vraag is of dit nu wel goed is! AF doet het goed, ik ondervind geen rare problemen, maar toch een beetje een slechte start, ik wil graag weten of alles nog wel goed is.

Iemand hetzelfde meegemaakt of meer info?

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147168

Hoort dat niet zo? Ik ken deze lens niet, maar vaak kan je de AF handmatig 'overriden', ook in auto-mode. En dus kan je ook gewoon in AF-mode aan je focusring draaien.
Dat van het 'losschieten' klinkt een beetje maf, maar zolang alles goed werkt lijkt me er niet veel aan de hand. Voor de zekerheid kan je natuurlijk ff wat focustests doen met een chart.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 147168 op 12-12-2008 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:44

Ethirty

Who...me?

Lang niet alle lenzen kan je de AF 'overriden'. Als het stroef gaat draai je de motor en da's niet goed! Bij lenzen zoals de 17-85 kan dat wel (USM) en dit moet zonder enige weerstand. Dat de ring eerst vast zat is niet goed, maar als je op handmatig nog steeds nauwkeurig focussen kan is er denk ik niks aan de hand.

Als je het echt niet vertrouwd kan je altijd terug naar de winkel natuurlijk.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 283457

Topicstarter
dank, ik ben al blij te horen dat het voor dit type lens normaal is dat in de AF-mode de ring gewoon gedraaid moet kunnen worden. focussen werkt allemaal prima, het zal dus wel goed zijn. misschien dat ik nog wel even langs de winkel ga voor de zekerheid...

groet, paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ethirty schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 18:41:
Lang niet alle lenzen kan je de AF 'overriden'. Als het stroef gaat draai je de motor en da's niet goed! Bij lenzen zoals de 17-85 kan dat wel (USM) en dit moet zonder enige weerstand.
USM = focus motor, jij bedoeld FTM = Full Time Manual override.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

Anoniem: 283457 schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 16:42:
Hallo allen,

Ik heb sinds gisteren mijn EOS 40D + EFS 17-85 Lens binnen. Zeer lekker ding!! :9 Echter heb ik iets raars gehad met de scherpstel-ring... deze liep zeer stroef, zowel in AF als M-stand. Zoals ik ben draai ik dan gewoon lekker door en ja hoor, hij schoot een soort van los :? . Nu loopt ie soepel, hij draait zowel in AF als M-stand... de vraag is of dit nu wel goed is! AF doet het goed, ik ondervind geen rare problemen, maar toch een beetje een slechte start, ik wil graag weten of alles nog wel goed is.

Paul
Ja, dat is normaal bij dit soort lenzen, de plastic focusring draait in een sleuf zonder smeermiddel zoals vroegah en moest kennelijk even loskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:44

Ethirty

Who...me?

ajhaverkamp schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 20:28:
USM = focus motor, jij bedoeld FTM = Full Time Manual override.
Is het niet zo dan dat bij USM altijd FTM mogelijk is? Zo had ik het namelijk begrepen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:48

breinonline

Are you afraid to be known?

Ethirty schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 00:38:
[...]

Is het niet zo dan dat bij USM altijd FTM mogelijk is? Zo had ik het namelijk begrepen.
Nee, alleen de ring USM heeft dat, de micro USM (gebruikt in de meeste goedkopere niet-L-objectieven) variant heeft het niet. Uitzondering zijn de 50/1.4 die micro-USM en FTM heeft en nog en objectief (even kwijt welke).

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:46
breinonline schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 08:03:
[...]

Nee, alleen de ring USM heeft dat, de micro USM (gebruikt in de meeste goedkopere niet-L-objectieven) variant heeft het niet. Uitzondering zijn de 50/1.4 die micro-USM en FTM heeft en nog en objectief (even kwijt welke).
Voor het eerst dat ik hoor dat het niet bij alle usm-objectieven kan, ben er zelf nog nooit één tegen gekomen die geen FTM heeft, is dat iets van de nieuwere goedkopere objectieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

Kwintessens schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 10:22:
[...]

Voor het eerst dat ik hoor dat het niet bij alle usm-objectieven kan, ben er zelf nog nooit één tegen gekomen die geen FTM heeft, is dat iets van de nieuwere goedkopere objectieven?
Nee, dat bestaat al heel lang, ik had een 35-80 met micromotor USM uit begin jaren '90.
Om de eenvoudige sloeber het idee te geven dattie OOK USM had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:58

Arjan A

Cenosillicafoob

Anoniem: 89521 schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 10:36:
[...]

Nee, dat bestaat al heel lang, ik had een 35-80 met micromotor USM uit begin jaren '90.
Om de eenvoudige sloeber het idee te geven dattie OOK USM had.
Daar was ook eens ingetuind toen ik van de ene op de andere dag een telelens nodig had. Even snel een goedkope 75-300 met USM gehaald. Maar die was dus ook mooi niet FTM, en ze worden volgens mij al een tijdje gemaakt.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Pagina: 1