De LP, de Compact Cassette, de CD, de Digital Audio Tape (DAT), Digital Compact Cassette (DCC) en nu dan flash geheugen (iPod en consorten), dat ook in de Personal Computer wereld de harde schijf zal verdringen. Nu b.v. de Compact Cassette van Philips reeds lang praktisch verleden tijd is is het een interessante vraag wanneer jullie denken dat SSD/Flash geheugen al het voorgaande volledig heeft doen vergeten. 5 jaar, 10 jaar?
En wanneer is SSD weer vergeten? Niemand die het antwoord heeft denk ik.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Ik snap niet in hoezeer je hierin kan discussieren? Het concept SSD/Flash geheugen bestaat nog niet zo lang, dus je kan ook niet zeggen dat het over 10 jaar weg is.
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Is dat denkbaar? Wat is dan volgens jouw het alternatief voor/meer geavanceerd dan data opslag op een chip?argro schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 14:23:
En wanneer is SSD weer vergeten? Niemand die het antwoord heeft denk ik.
Vraag is wanneer het al het oude volledig heeft verdrongen/ doen vergeten.Outerspace schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 14:25:
Ik snap niet in hoezeer je hierin kan discussieren? Het concept SSD/Flash geheugen bestaat nog niet zo lang, dus je kan ook niet zeggen dat het over 10 jaar weg is.
Tsjah, was SSD denkbaar in de tijd van de introductie van de LP? Ik denk het niet. Ik zou niet weten wat het alternatief is, maar er zijn legio mensen die daar ongetwijfeld wel ideeën over hebben.ParkOverall schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 14:29:
[...]
Is dat denkbaar? Wat is dan volgens jouw het alternatief voor/meer geavanceerd dan data opslag op een chip?
Vanwaar die vraag en wat ga je met het evenutele antwoord doen?ParkOverall schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 14:31:
[...]
Vraag is wanneer het al het oude volledig heeft verdrongen/ doen vergeten.
Ik zie ook niet echt een voedingsbodem voor een interessante discussie eigenlijk.
[ Voor 28% gewijzigd door argro op 12-12-2008 14:33 ]
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Je moet juist buiten deze kaders denken. Natuurlijk is dat denkbaar. Er is meer dan magnetisme. Denk aan b.v. opslag op basis van licht. (niet dat ik er verder verstand van heb, maar het is niet ondenkbaar)ParkOverall schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 14:29:
[...]
Is dat denkbaar? Wat is dan volgens jouw het alternatief voor/meer geavanceerd dan data opslag op een chip?
Zie b.v.:
De lichtcomputer
Ik heb anders nog steeds cassettebandjes liggen hoor, en zelfs nog een cassettespeler.
Wat zeg ik, er staat bij mijn ouders ook nog steeds een werkende voorloper van de cassettespeler (met van die rollen banden). Same goes voor LP's.
Kijk bijv. naar de 3,5" floppy's. Is af en toe nog steeds vraag naar in de winkel. Ik verkoop ze niet meer, maar goed. SSD is leuk, zal bij de gemiddelde tweaker over niet al te lange tijd wel standaard worden, maar voor het bij de gemiddelde consument zijn intrede doet, duurt nog wel ff.
S-ATA is nu al een jaar of 5 tegen fatsoenlijke prijzen leverbaar (even uit mijn hoofd gezegd), en P-ATA is nog steeds te krijgen, zowel in 2,5" als 3,5". Dus tja, als het in dat tempo doorgaat, gaat het echt nog wel een jaar of 15 a 20 duren voor de voorgangers van flash/SSD echt zijn "vergeten".
Wellicht dat jij (TS) het over een paar jaar bent vergeten, maar zolang een 1TB S-ATA schijf goedkoper is dan een 256GB SSD, weet ik wel wat de meeste mensen kopen hoor...
Wat zeg ik, er staat bij mijn ouders ook nog steeds een werkende voorloper van de cassettespeler (met van die rollen banden). Same goes voor LP's.
Kijk bijv. naar de 3,5" floppy's. Is af en toe nog steeds vraag naar in de winkel. Ik verkoop ze niet meer, maar goed. SSD is leuk, zal bij de gemiddelde tweaker over niet al te lange tijd wel standaard worden, maar voor het bij de gemiddelde consument zijn intrede doet, duurt nog wel ff.
S-ATA is nu al een jaar of 5 tegen fatsoenlijke prijzen leverbaar (even uit mijn hoofd gezegd), en P-ATA is nog steeds te krijgen, zowel in 2,5" als 3,5". Dus tja, als het in dat tempo doorgaat, gaat het echt nog wel een jaar of 15 a 20 duren voor de voorgangers van flash/SSD echt zijn "vergeten".
Wellicht dat jij (TS) het over een paar jaar bent vergeten, maar zolang een 1TB S-ATA schijf goedkoper is dan een 256GB SSD, weet ik wel wat de meeste mensen kopen hoor...
Punt is natuurlijk dat al het voorgaande zo hopeloos ouderwets is geworden, met de komst van flash als opslag medium, dat het nog slechts een kwestie van tijd is dat het de markt volledig overspoeld.argro schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 14:32:
Vanwaar die vraag en wat ga je met het evenutele antwoord doen?
Ik zie ook niet echt een voedingsbodem voor een interessante discussie eigenlijk.
Verwachtingen hieromtrent blijven natuurlijk koffiedik kijken, maar leuk om te zien hoever ze uiteen lopen tussen de diverse Tweakers en leuk om straks op terug te kijken als het een feit is dat het flash voor en flash na is en dan mogelijk om jezelf te kunnen lachen.
Punt is ook dat er geen 1 markt is op het gebied van opslagtechnologie. Je hebt b.v. de markt voor portables (handhelds/laptops etc), waaraan andere eisen worden gesteld aan b.v. desktops en vooral ook servers. Draagbaarheid/grootte vs. opslagcapaciteit en betrouwbaarheid. Ik zie voorlopig nog wel een markt voor de huidige traditionele harde schijf (n.b. op basis van technieken uit de jaren 50).ParkOverall schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 15:45:
[...]
Punt is natuurlijk dat al het voorgaande zo hopeloos ouderwets is geworden, met de komst van flash als opslag medium, dat het nog slechts een kwestie van tijd is dat het de markt volledig overspoeld.
Dit soort vraagstukken moet je niet alleen bekijken vanuit technogisch aspect, maar ook vanuit de waarde voor de klant. zie b.v. ook de theorie van Christensen over Disruptive innovation.
Pagina: 1