Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Een werkgever biedt een leasebudget aan van € 495,- . Ik wil dat graag vergelijken met een aanbieding waarbij geen auto van de zaak wordt aangeboden. Hoeveel bruto inkomen is dat dan ongeveer? Of hoe kan ik dat berekenen?

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-11 17:08
Reken uit hoeveel bijtelling je van de belasting gaat betalen over die bak.
Vergelijk dat met het aantal euros dat je kwijt bent voor een vergelijkbare eigen auto. Vergeet dan niet de afschrijving en groter onderhoud mee te nemen. Klaar. :)

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, ga het proberen uit te vogelen. Waar het op neer komt, is dat het eigenlijk best wel moeilijk is te vergelijken.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2008 12:56 ]

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 16:45
Als je de leaseauto niet neemt, betaald je werkgever een reiskosten vergoeding.

Als de werkgever het verschil wil bijleggen aan salaris, dan komt dit ongeveer op het volgende uit:

( Leasebedrag + eventueel brandstof bedrag ) - Reiskostenvergoeding = bedrag.

Dat zou dan bruto zijn. Dus daar betaal je 42% belasting over.. De rest zou dan over blijven.

[ Voor 3% gewijzigd door Tasma op 12-12-2008 12:59 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
Tasma schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 12:59:
Als je de leaseauto niet neemt, betaald je werkgever een reiskosten vergoeding.

[...]
Dat hoeft niet zo te zijn. Sommige werkgevers betalen een mobiliteitsvergoeding, maar bij andere is het leaseauto of niets.

Om de vraag van TS te beantwoorden: de jaarlijkse kosten van een leaseauto zijn: (((bijtellingsperentage * cataloguswaarde) - eigen bijdrage per jaar) * belastingtarief) + eigen bijdrage per jaar.

Bijvoorbeeld: op een Corsa (cat waarde 18000, 25% tariefgroep) zou je waarschijnlijk een euro of 100 per maand moeten bijdragen, bovenop de 495 van de werkgever. Dan zijn de kosten zo'n 210 euro netto per maand. (erg ruwe schatting want ik weet niet wat de leasenormen zijn: incl/excl brandstof, benzine toegstaan/diesel verplicht, aantal km per jaar, looptijd etc)

Vergelijk dat met de autokosten die je uitspaart. Stel dat je zelf aan een auto voor de woon-werk kilometers enje privekilometers 400 euro per maand zou betalen, dan is het financiele voordeel 190 euro netto =ongeveer 325 bruto. Daarnaast de niet-financiele voordelen dat je zorgeloos rijdt en dat je een nieuwe auto rijdt; zelf zou je namelijk voor 400 euro per maand eerder een recente tweedehands rijden.

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:24
Verwijderd schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 12:51:
Een werkgever biedt een leasebudget aan van € 495,- . Ik wil dat graag vergelijken met een aanbieding waarbij geen auto van de zaak wordt aangeboden. Hoeveel bruto inkomen is dat dan ongeveer? Of hoe kan ik dat berekenen?
Afhankelijk van de volgende factoren:
Prive rijden toegestaan en hoeveel rijd je prive per jaar?
Hoeveel km rijd je aan woon-werk verkeer per jaar?
Wat voor auto heb je nu prive en wat voor auto ga je rijden zakelijk? (geen appels met peren vergelijken, want een 12 jaar oude 205 kun je niet naast een nieuwe lease 207 zetten)
In welke belastingschaal valt je salaris?
Krijg je km vergoeding als je geen leaseauto neemt en hoeveel?

Als je die vragen beantwoord kan ik je eenvoudig vertellen wat het verschil is. Ik heb het een paar maanden terug nog voor mezelf uitgerekend en kwam net iets voordeliger uit met een leaseauto. Daarbij is het fijn je geen zorgen te hoeven maken om tegenslagen met je auto. (grote uitgaven aan stukken)

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-11 19:55
Nomis schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 17:41:
[...]
Als je die vragen beantwoord kan ik je eenvoudig vertellen wat het verschil is. Ik heb het een paar maanden terug nog voor mezelf uitgerekend en kwam net iets voordeliger uit met een leaseauto. Daarbij is het fijn je geen zorgen te hoeven maken om tegenslagen met je auto. (grote uitgaven aan stukken)
Het grote nadeel wat ik vond is dat ik niet zomaar weg kon. Ik had een leasecontract van 4 jaar, en als ik daar onderuit wilde komen, moest ik 50% van de resterende looptijd als afkoopbedrag dokken. Persoonlijk zou ik nooit meer onder die voorwaarden een leaseauto accepteren, alleen als ik hem zonder boete, op ieder moment direct weer in kan leveren.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-11 17:08
Hmm.. vind ik wel erg extreem.
Wat je wel vaker ziet (en kan ik me ook iets bij voorstellen), is dat je als je weg gaat voor de looptijd om is, de resterende eigen bijdrage terug betaalt. Dus als jij 700 euro lease norm hebt, en je lapt daar 300 eigen bijdrage bij, en je gaat weg na 2 jaar: 7200 euro dokken.
Weet je zeker dat dat niet was waar je 50% van moest betalen? ;)
Want ik kan me daar nog wel wat bij voorstellen hoor. In mijn voorbeeld wijk jíj af van de norm, dat heeft de baas je niet verplicht. Ga je weg, dan zit hij wel met een auto die veel te duur is voor zijn wagenpark. Heb het hier nu niet over jou, maar ff als voorbeeld.

• djfisjtik
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12-2022
Simplistische voorbeeld berekening:

Catalogus waarde lease auto: €16000,-
Bijtelling percentage: 25%
Belasting percentage: 41,6%
Netto effect op je salaris: -€1664,-

Vaste onbelaste reiskostenvergoeding:
kilometers per dag: 120
vergoeding per km: €0,19
vergoeding per jaar: 120 * 0,19 * 206: €4696,80 (dit is een standaard berekening: 214 dagen of de werkelijke kilometers vind de belastingdienst ook goed)

[ Voor 28% gewijzigd door djfisjtik op 13-12-2008 23:21 . Reden: stukje irrelevant commentaar weggehaald ]

Verwijderd

Is dat leasebudget in of exclusief brandstofkosten? Gezien je budget neem ik aan dat dit het buget exclusief brandstofkosten is. Ik werk bij een groot ICT-bedrijf waar we zelf kunnen bepalen wat we rijden en dus geld kan bijleggen. Om je netto bijtelling te bepalen voor een bepaalde auto kun je op www.leasetopper.nl kijken.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Voor mij is de berekening simpel: als ik geen leaseauto neem, krijg ik m'n leasebudget bruto uitgekeerd.
Dus als ik deze baan moet vergelijken met een baan zonder leaseauto, dan reken ik het volledige leasebudget bij het huidige salaris.

Van wat ik netto zou overhouden van dat bruto leasebudget kan ik zelf geen vergelijkbare auto kopen en rijden zelfs niet als ik de bijtelling bij het budget optel, dus met de baan zonder leaseauto ga ik er wel op achteruit.
Daar staat tegenover dat een hoger vast salaris weer andere voordelen met zich meebrengt.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
Canaria schreef op zondag 28 december 2008 @ 17:56:
Voor mij is de berekening simpel: als ik geen leaseauto neem, krijg ik m'n leasebudget bruto uitgekeerd.
Dus als ik deze baan moet vergelijken met een baan zonder leaseauto, dan reken ik het volledige leasebudget bij het huidige salaris.

Van wat ik netto zou overhouden van dat bruto leasebudget kan ik zelf geen vergelijkbare auto kopen en rijden zelfs niet als ik de bijtelling bij het budget optel, dus met de baan zonder leaseauto ga ik er wel op achteruit.
Daar staat tegenover dat een hoger vast salaris weer andere voordelen met zich meebrengt.
Mobiliteitsvergoeding is geen brutoloon. Het telt bijvoorbeeld niet mee als grondslag voor vakantiegeld, eventuele eindejaarsuitkering en pensioen. Ook wordt er doorgaans geen werkgeverspremie WW en WIA/WGA over afgedragen dus is het geen loon voor de sociale verzekringen.
Als je met die factoren rekening houdt, dan moet je ruw genomen zo'n 80 a 85% van de mobliteitsvergoeding als brutoloon tellen.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

t_captain schreef op maandag 29 december 2008 @ 10:20:
[...]

Mobiliteitsvergoeding is geen brutoloon. Het telt bijvoorbeeld niet mee als grondslag voor vakantiegeld, eventuele eindejaarsuitkering en pensioen. Ook wordt er doorgaans geen werkgeverspremie WW en WIA/WGA over afgedragen dus is het geen loon voor de sociale verzekringen.
Als je met die factoren rekening houdt, dan moet je ruw genomen zo'n 80 a 85% van de mobliteitsvergoeding als brutoloon tellen.
Precies, dat bedoel ik met "Daar staat tegenover dat een hoger vast salaris weer andere voordelen met zich meebrengt."
Maar de 80-85% ten opzichte van normaal brutoloon is wel een onderschatting voor wat je er effectief maandelijks van overhoudt.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Pagina: 1