• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:55
Ik zit in de volgende situatie.

Ik ben een hobbyfotograaf in bezit van een 30D, met diverse objectieven, flitser e.d.
Alle foto’s, en ook overige data, worden bewaard op een NAS met twee 500 GB schijven in een RAID 1 opstelling.

Onlangs heb ik een 24” iMac aangeschaft (redenen, in willekeurige volgorde: iets anders dan Windows met alle nukjes (hoewel Leopard ook niet het Walhalla is), optisch erg fraai, zeer geschikt voor fotobewerking).

Omdat ik de zaken mbt fotografie toch wat serieuzer wil aanpakken, heb ik besloten om een software-pakket aan te schaffen.

Waar voor ga ik het pakket gebruiken?
- transfer van camera naar NAS
- archivering / foto beheer
- bewerking (van JPG/RAW)

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een all-in-one pakket, waarbij ik geen behoefte heb aan een instap pakket, met default-button “automatisch foto-verbeteren”. Dit is geen zelf-overschatting, maar heeft te maken met het feit dat ik liever alles in één keer goed wil hebben.

Omdat mijn vrouw er ook gebruik van maakt, maar zeker geen bewerkingen uit gaat voeren, moet e.e.a. ook intuïtief te bedienen zijn. Ze is absoluut niet dom, maar heeft geen behoefte aan alle heisa eromheen.

Ik heb de volgende shortlist gemaakt:
- iPhoto + Adobe Photoshop CS2 (+/- 700 euro)
- Adobe Lightroom (249 euro)
- Apple Aperture (199 euro)

Mijn voorkeur gaat uit naar Aperture. Waarom? Apple software, dus misschien een betere integratie binnen Leopard, hoewel dit wel een onderbuikgevoel is. De prijs is ook interessant.

Zijn er mensen die hun ervaringen willen delen? Of misschien een andere optie qua software hebben?

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Ter info : ik heb ook een iMac 24" met een 1TB externe firewire disk & 500GB disk (time machine + backup foto's). By the way : ik werk in RAW (Canon)

Mijn manier :

- Adobe lightroom om ze te kopieren naar de 1TB disk. Bibliotheek staat ook op die disk.
- bewerkingen binnen lightroom en indien nodig in CS3 (kopie bewaren in Lightroom)
- Exporteren naar web > flickr
- Exporteren voor prints

Ben echt zeer tevreden van Lightroom. Een serie van foto's bewerk ik als volgt : ik doe de eerste en synchroniseer dit met de x-opvolgende foto's in de reeks. Zo krijg je een professioneel resultaat (zelfde bewerking). Uiteraard moet je hier en daar wat bijtrekken... maar zolang je bij 'hetzelfde' moment blijft komt het wel goed.

Enige waar ik wat moeite mee heb is de traagheid van CS3 en LR onderling. Het exporteren naar CS3 maakt er een TIFF of PSD file van (al gauw 60+ Mbyte) en het switchen tussen de applicaties gaat dan redelijk langzaam. Heb er 2Gb RAM in zitten, dus misschien is dat niet genoeg.

Jammer genoeg heb ik géén ervaringen met Aperture.

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 21:08

qless

...vraag maar...

Ik heb zelf sinds kort een macbook 2.4, ook een 30D maar deed eerst al mijn foto's op een XP pc.

Ik heb dus Lightroom gebruikt, omdat die beschikbaar is voor zowel Win als Mac. Mijn Lightroom database plus presets kon ik gewoon overkopieren. Aperture is allen voor Mac beschikbaar. Ook is de integratie met PhotoShop is vanuit Lightroom erg handig (voor als je meer wilt editten dan er opties in lightroom zitten)

Denk dat zowel Lightroom als Aperture gelijkwaardig zijn, maar vereisen beide enige "oefening" om lekker alles te kunnen gebruiken (develop, tagging, print functies e.d.)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:57

Zoefff

❤ 

De combinatie 'iPhoto en PS CS2' zou ik laten vallen. iPhoto biedt denk ik niet voldoende mogelijkheden voor jou en kan volgens mij uberhaupt niet met RAW's omgaan. Photoshop kán je gebruiken om foto's te bewerken, maar heeft een bijzonder stijle leercurve en is bovendien niet alleen gericht op het bewerken van foto's. Daarvoor heeft Adobe juist LR uitgebracht :)

Als ik het zo inschat bieden zowel Lightroom als Aperture alle functionaliteiten die je zoekt. Foto's van camera halen en direct kopieren naar NAS of een backup naar NAS, foto's beheren, foto's bewerken, etc.

Ik raad je aan om van beide pakketten de 30-dagen trial versie te downloaden, het is lastig om aan te geven welk pakket er nou beter is. Ik ben zelf meer te spreken over LR (gebruik het ook op mijn 24" iMac, uitstekende integratie in Leopard), maar Aperture is ook een goede kandidaat :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 07:49

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

eigenlijk al geen zinnige bijdrage meer, want wat hierboven al wordt gezegd: Lightroom of Aperture doen de dingen die jij wilt. Persoonlijk ligt mijn voorkeur dan weer (by a small margin, overigens) bij Aperture, maar dat is inderdaad ook een kwestie van persoonlijke voorkeur. Trials downloaden dus :)

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dieter schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 13:12:
Ter info : ik heb ook een iMac 24" met een 1TB externe firewire disk & 500GB disk (time machine + backup foto's). By the way : ik werk in RAW (Canon)

Mijn manier :

- Adobe lightroom om ze te kopieren naar de 1TB disk. Bibliotheek staat ook op die disk.
- bewerkingen binnen lightroom en indien nodig in CS3 (kopie bewaren in Lightroom)
- Exporteren naar web > flickr
- Exporteren voor prints

Ben echt zeer tevreden van Lightroom. Een serie van foto's bewerk ik als volgt : ik doe de eerste en synchroniseer dit met de x-opvolgende foto's in de reeks. Zo krijg je een professioneel resultaat (zelfde bewerking). Uiteraard moet je hier en daar wat bijtrekken... maar zolang je bij 'hetzelfde' moment blijft komt het wel goed.

Enige waar ik wat moeite mee heb is de traagheid van CS3 en LR onderling. Het exporteren naar CS3 maakt er een TIFF of PSD file van (al gauw 60+ Mbyte) en het switchen tussen de applicaties gaat dan redelijk langzaam. Heb er 2Gb RAM in zitten, dus misschien is dat niet genoeg.

Jammer genoeg heb ik géén ervaringen met Aperture.
Begrijp ik nou goed dat je helemaal geen backups van je foto's maakt? Brrr...

Ik werk zelf zo:
- Importeren in Lightroom naar interne HDD (is het snelst)
- TimeMachine backupt de foto's naar externe HDD

Alle voorgaande jaren zet ik op een andere externe HDD (die hoef ik vaak toch niet meer te bewerken). Meestal heb ik wel genoeg ruimte op m'n interne Macbook harddisk voor een heel jaar (hoewel dit zal veranderen als ik eenmaal een 5dII heb) :p

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
sOid schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 15:33:
[...]

Begrijp ik nou goed dat je helemaal geen backups van je foto's maakt? Brrr...

Ik werk zelf zo:
- Importeren in Lightroom naar interne HDD (is het snelst)
- TimeMachine backupt de foto's naar externe HDD

Alle voorgaande jaren zet ik op een andere externe HDD (die hoef ik vaak toch niet meer te bewerken). Meestal heb ik wel genoeg ruimte op m'n interne Macbook harddisk voor een heel jaar (hoewel dit zal veranderen als ik eenmaal een 5dII heb) :p
Time machine backupped ook mijn foto's naar de HDD van 500Gb tesamen met het OS en de HDD van de iMac :-)

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dieter schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 15:43:
[...]

Time machine backupped ook mijn foto's naar de HDD van 500Gb tesamen met het OS en de HDD van de iMac :-)
Ah oke, maar dan staat er niet voor heel veel gigabytes op je fotoschijf toch?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:50

breinonline

Are you afraid to be known?

gratis_vodka schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 15:03:
eigenlijk al geen zinnige bijdrage meer, want wat hierboven al wordt gezegd: Lightroom of Aperture doen de dingen die jij wilt. Persoonlijk ligt mijn voorkeur dan weer (by a small margin, overigens) bij Aperture, maar dat is inderdaad ook een kwestie van persoonlijke voorkeur. Trials downloaden dus :)
Sluit ik me volledig bij aan. Overigens vind ik dat Lightroom 2 met kleurprofielen de beste kleurtjes geeft voor Canon van de twee pakketten. Aperture werkt net iets prettiger, maar de kleuren zijn mij meer waard.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:26
Zoefff schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 13:38:
De combinatie 'iPhoto en PS CS2' zou ik laten vallen. iPhoto biedt denk ik niet voldoende mogelijkheden voor jou en kan volgens mij uberhaupt niet met RAW's omgaan.
iPhoto kan prima met RAW omgaan. Alleen ben ik ervan afgestapt omdat zelfs de kleinste handelingen (zoal de contrast slider) enorm veel trager gaat dan in Aperture.

Ben ooit begonnen en nu gewend aan Aperture, maar ik denk dat LR net zo makkelijk was geweest voor mij.

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
107mb schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 12:34:
Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een all-in-one pakket, waarbij ik geen behoefte heb aan een instap pakket, met default-button “automatisch foto-verbeteren”. Dit is geen zelf-overschatting, maar heeft te maken met het feit dat ik liever alles in één keer goed wil hebben.
Volgens mij ligt het er ook wel aan hoe intensief je je foto's bewerkt.

Zo is Lightroom een prima pakket en voor veel van je foto's zal dit voldoende zijn maar voor bepaalde zaken zul je toch wat uitgebreidere software nodig hebben (lees PS).
Lokale bewerking, masking, verschillende modes (Lab, CYMK), pen support, lens correctie en andere filters, kleur profielen (incl. proofing) en vele andere zaken zijn met Lightroom niet of beperkt mogelijk.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

markclausing schreef op zondag 14 december 2008 @ 11:10:
[...]

iPhoto kan prima met RAW omgaan. Alleen ben ik ervan afgestapt omdat zelfs de kleinste handelingen (zoal de contrast slider) enorm veel trager gaat dan in Aperture.
iPhoto kan niet met raw (geen afkorting, geen hoofdletters graag) omgaan. D.w.z., wat het doet is je raw converteren naar een JPEG en daar alle bewerkingen op uitvoeren.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:55
ik heb besloten om met lightroom 2.0 te gaan werken:
- ook in Windows-omgeving, zodat ik met een collega tips kan uitwisselen. Hij werkt met LR op een windows machine
- komt iets beter uit diverse vergelijkende tests.

thanks voor alle antwoorden

Verwijderd

Ik gebruik Aperture. De library kan centraal op een NAS staan en de library is vervolgens te bereiken vanaf de iMac of een macbook
Pagina: 1