Toon posts:

Laptop via HDMI naar Sony LCD TV --> Dolby??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn laptop op mijn Sony KDL-40D3000 aansluiten via HDMI om zo HD films te kunnen bekijken. Nu is mijn vraag hoe ik het Dolby signaal naar mijn versterker krijg? Ik heb volgens mij wel een optische uitgang in mijn tv. Moet ik die dan aansluiten op mijn versterker? Of is het niet mogelijk om op deze manier HD films met dolby te bekijken?
Mijn laptop zelf heeft geen ingebouwde dolby kaart.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik weet niet of jou tv het digitale audio signaal door kan sluizen (als DD51 e/o DTS) via z'n optische uitgang naar je versterker. Sommige tv's doen alleen maar stereo via deze weg. Kan er ook niets over vinden in de manual. Wellicht even Sony bellen?

Heeft je laptop geen S-PDIF/digitale audio uitgang? Dan zou je die kunnen gebruiken......

Verwijderd

Topicstarter
Nee mijn laptop heeft geen S-PDIF/digitale uitgang. Misschien is het mogelijk op het signaal via mijn Sony HDR-825 harddisk recorder door te lussen? Want ik kan via de HDR-825 wel mijn dolby doorlussen naar mijn versterker.

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 11:57:
Ik wil mijn laptop op mijn Sony KDL-40D3000 aansluiten via HDMI om zo HD films te kunnen bekijken. Nu is mijn vraag hoe ik het Dolby signaal naar mijn versterker krijg? Ik heb volgens mij wel een optische uitgang in mijn tv. Moet ik die dan aansluiten op mijn versterker? Of is het niet mogelijk om op deze manier HD films met dolby te bekijken?
Mijn laptop zelf heeft geen ingebouwde dolby kaart.
Het Dolby signaal? Ingebouwde Dolby kaart? :?
Enfin, als je laptop ook een 6 kanaals audio signaaltje mee stuurt over HDMI kan je hem eerst door je versterker laten lopen. (mits je versterker HDMI kan hebben) Anders via S/PDIF het geluid naar je versterker doorsluizen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dus niet of mijn laptop een 6 signaals audio signaal meestuurt. De enige HDMI ingang die ik heb zit in mijn TV. Mijn versterker heeft wel optische ingangen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 12:52:
Ik weet dus niet of mijn laptop een 6 signaals audio signaal meestuurt. De enige HDMI ingang die ik heb zit in mijn TV. Mijn versterker heeft wel optische ingangen.
Ik heb ook mijn laptop aangesloten op een Z-5500 set van Logitech, van 1 kanaals gaat hij naar de set, word gewoon omgezet naar 5.1 dolby met dts

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat ik mijn laptop alleen maar via HDMI op mijn tv kan aansluiten en dus niet op mijn dvdspeler/versterker. Mijn vraag was dus of ik het geluid via de optische uitgang van mijn tv kan doorsluisen naar mijn versterker.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:42

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wordt er uberhaupt geluid over de HDMI uitgang gestuurd?

Anders kun je trouwens ook en goedkope usb geluidskaart met optische uitgang kopen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Janoz schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 13:33:
Wordt er uberhaupt geluid over de HDMI uitgang gestuurd?

Anders kun je trouwens ook en goedkope usb geluidskaart met optische uitgang kopen.
Ja dat weet ik dus ook niet zeker. Het gaat erom dat ik gewoon HD films met dolby vanaf mijn laptop op mijn tv wil streamen en dat ook icm met dolby geluid. Wil graag de beste manier weten voordat ik allemaal kabels heb aangeschaft die achteraf niet nodig zijn.

• kaajee
Maar een paar simpele kabeltjes kosten toch geen drol?
-HDMI kabel, 3,50eu
-Optische kabel 1,50eu
In principe heb je alleen een HDMI kabel en een optisch kabeltje nodig.
Bovendien kun je in ieder winkel ruilen, helemaal als je uitleg wat de bedoeling is en dat ja dat op deze manier wilt proberen.

En een HDMI kabel wil je sowieso hebben en ook een optische kabel.
Met de HDMI kabel van je PC naar TV kun je testen of er audio meegestuurd wordt, vervolgens met de optische van je TV naar je receiver.

In de andere genoemde opties heb je ook deze beide kabels nodig.......

[ Voor 13% gewijzigd door kaajee op 12-12-2008 13:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja denk ook maar dat ik het gewoon ga proberen. Moet ze even bestellen op het internet want hier verkopen ze die kabels niet in de buurt.
Ik laat het resultaat wel weten.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:42

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

hdmi kabel heb je sowieso nodig. Begin daar eens mee. Komt er dan geluid uit je TV dan weet je dat het geluid ook door de laptop wordt verstuurd. De kans bestaat dat er niet eens geluid via hdmi verstuurd wordt door de laptop.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• kaajee
Welke laptop is het uberhaupt?

Verwijderd

Topicstarter
Een Acer ASpire 5920G

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gebruik gewoon de spdif uitgang op je laptop? Die zit er op tenslotte.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Topicstarter
Tsurany schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 14:21:
Gebruik gewoon de spdif uitgang op je laptop? Die zit er op tenslotte.
Die zit er niet op hoor. Of ik zie het over het hoofd? Of bedoel je daarmee de S-video uitgang? Die geeft toch geen dolby door? Hier een foto met de aansluitingen van mijn laptop.
http://www.hardware.info/.../bGRkZpiUmJTK/viewphoto/1

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2008 14:29 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 14:25:
[...]

Die zit er niet op hoor. Of ik zie het over het hoofd? Hier een foto met de aansluitingen van mijn laptop.
http://www.hardware.info/.../bGRkZpiUmJTK/viewphoto/1
"This means, that using the S/PDIF output or HDMI, the on-board sound hardware will create a 5.1 signal out of a stereo source, output 5.1 signals and create the illusion of surround sound using stereo speakers."
Staat waarschijnlijk zelfs in je handleiding.
En op een andere site staat "Line-Out (S/PDIF)" dus neem aan dat je Line-Out geluid via spdif kan versturen en 5.1 geluid via passtrough kan sturen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Topicstarter
Zie nu wel met hele kleine letertjes bij mijn koptelefoon aansluiting SPDIF staan.
Kan ik via mijn koptelefoon uitgang dus gewoon een tulip kabeltje naar mijn versterker sturen en deze maakt er dan 5.1 van?
Want ik hoor nu weer allemaal nieuwe termen :?
Ga maar weer eens een beetje rondneuzen dan.

• mtthw
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Het geluid wordt bij deze laptop wel verstuurd via HDMI. Daarnaast zit er inderdaad een S/PDIF out op de laptop, dat is de meest rechter 3,5mm jack aansluiting.
Je moet wel de instellingen van het geluid veranderen om het bijv. over HDMI te versturen.
EDIT: om het geluid vanuit de laptop naar je versterker te sturen heb je volgens mij deze kabel nodig: http://www.elektronica-online.nl/?content=702

[ Voor 29% gewijzigd door mtthw op 12-12-2008 14:37 ]

• kaajee
Ik las ergens dat het een optische S/PDIF zou zijn. Dat kan ook, die LineOut kan een combi stekker zijn. Kijk eens of je ergens in de audio settings S/PDIF aan kunt zetten en dan checken of je een rood lampje ziet gaan branden in de LineOut.

Als dat het geval is heb je een 'Optische Kabel Toslink naar 3,5 mm plug' nodig, zo één:
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/1409.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende scherm ontdekt en denk dat het mogelijk is om audio via hdmi door te geven. Ik ga eerst dat proberen en anders probeer ik de steker die jullie lieten zien.Afbeeldingslocatie: http://www.gentechpc.com/Asus/HDMI.jpg
Pagina: 1