WLAN of Powerlan

Pagina: 1
Acties:

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:40
Omdat ik altijd problemen heb met het bereik van mijn 802.11b/g netwerk (nieuwbouwhuis 2 verdiepingen incl zolder) wil ik dit gaan veranderen.
Wilde eigenlijk al overstappen naar 802.11n draft (sitecom wl-303XR) maar kwam toen ook de Powerplug/Powerlan optie tegen.
Op tweakers staan maar weinig (recente) ervaringen met Powerlan. In diverse reviews komt het er over het algemeen wel goed uit.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van gebruikers en vraag me dan vooral af of het (altijd) goed werkt over verschillende groepen. En hoe zit het met de uitwisselbaarheid tussen de diverse snelheden (85mbps/200mbps) en merken ?

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Veel 200Mbps zijn niet downward compatible, dus let daar wel op
< vooral de sweex / trust merken > Belkin en Sitecom zijn iets duurder, en maken daar een schakeling in
Het netwerk werkt goed, maar is niet "portable" er komen draadjes uit de adapters, dus eenvoudig laptop gebruik vervalt ( roaming )

wat je bij veel storing kan doen is de powerline als koppeling gebruiken, je router koppelen via powerline naar een accespoint "boven" zo kan je op beide plaatsen wireless goed gebruiken
als je een accespoint plaats midden in het huis, zal de verbinding best goed zijn, speel eens met positie van de antenne's
ik had mijn router in de meterkast, en idd tegenvallend resultaat, met een draadje naar een achterkamer, en daar de opstelling gemaakt is de zend/ontvangst overal op volle snelheid ( 802.11n )
maak een afspraak met je verkoper, meestal mag je binnen 7 dagen alles terugbrengen als het niet voldoet
behandel de apparatuur netjes, en je zal geen problemen ondervinden

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:40
Bedankt voor de info, de huidige 802.11 b/g router (D-Link DI-524) staat al op de 1e verdieping met een 5 Db versterkende antenne in het trapgat, maar ben toch niet helemaal tevreden dus vandaar dat ik de boel wil veranderen. Gaat voornamelijk om de 3 vaste PC's (en xbox-en) in huis.
Als ik overga op Powerplug wil ik het b/g netwerk in de lucht houden voor de Laptop, DS , N95 enz enz.

Nog een vraag: zal het bereik van b/g gedeelte toenemen als ik over zou gaan op een N draft router ? Zodat ik voor de laptop, DS en N95 (die geen N draft hebben) ook een verbetering zal hebben ?

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-03 15:56

iMars

Full time prutser

* Bookmarked

Toevallig ben ik ook met Powerlan bezig (erover aan het nadenken). Ik heb in mijn appartemen twee plekken waar ik geen kabel 'kan' leggen (ook wel grotendeels 'willen' ;)). Zo'n 200Mbit Powerlan zou perfect zijn. Ik overal perfect ontvangst, dus dat is niet de reden. Mijn reden is dat ik mijn Media center, toekomstige BluRay speler en mijn TV aan het netwerk wil koppelen (Wifi geen optie), en in mijn werkkamer heb een een netwerkprinter, computer en een NAS, welke ik ook via Wifi wil kunnen benaderen, maar ook daar wil ik geen kabel naar toe trekken. :z

code:
1
2
3
4
+-------------+             +-------------+            +-----------+
| TV, BluRay, |___Powerlan__| Modem +     |__Powerlan__| Werkkamer |
| MediaCenter |             | Wifi/Router |            |           |
+-------------+             +-------------+            +-----------+

Ik kan ook niet veel vinden, en ben toch ook erg geïnteresseerd. Hopelijk komen er meer/veel ervaringen hier naar boven. Zodra ik meer weet, zal ik dat posten.

Koop hier mijn P1 reader :)

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De 85Mbit is op dit moment voor 55€ te krijgen bij salland.

Zelf draai ik nu met 4 devolo's op 4 verschillende groepen en haal ongeveer 50Mbit.
Ik ben wel van plan te upgraden naar de 200Mbit versie, ben benieuwd of daar 100Mbit van over blijft ;)

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ook hier gaat waarschijnlijk dit voorjaar de boel worden omgeplugd naar 200Mbps PowerLAN.
Gewoon een simpele WRT54GL in de meterkast voor de laptops, N95 etc, maar de mediacenter, studeerkamer en een servertje op zolder worden via homeplug met elkaar verbonden is de planning.
Natuurlijk wel met een gigabit adapterje in de PC's die nog geen onboard Gigabit hebben, anders zou de 200Mbps zonde van de investering zijn. Hoor er zo veel positieve geluiden over, en het scheelt me enorm veel kabels trekken...

• iMars

iMars

Full time prutser

Lees net iets op een andere website, iemand post daar de reactie:
Nou dat zou ik persoonlijk al nooit doen, a je weet niet waar je netwerk stopt, is dat bij de meterkast, bij de wijkcentrale of bij de leverancier? stroom is niet gemaakt voor netwerk verkeer.
bron
Dat is iets waar ik nog niet aan gedacht heb, hoe veilig is het?

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-03 20:05

DarkSide

theres no place like ::1

Bij veel sets zit volgens mij software om encryptie of een wachtwoord te doen. zodat alleen jij er gebruik van kan maken. Verder is Wifi natuurlijk ook 'open' de encryptie daarvan is ook te kraken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

200 Mbit is theorie. Het heeft erg te maken met de stroom groepen en via hoevoel groepen de data moet gaan.

Ik zelf heb 200 Mbit powerlan van Netgear en hier haal ik 50 Mbit mee, tot mijn server op zolder.

Misschien krijg je zelf thuis betere snelheden, maar de 200 haal je niet.

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-03 10:12
Uhm, ik heb ook een 200Mbit van XXODD en die werkt uitstekend. Router staat slechts 10 meter verderop, maar de Wireless was gewoon niet te doen. Hou volgens het software proggie 180 mbps over. Zou het verder niet kunnen meter. Weet wel dat ik de max haal met mijn NAS, maar dat is ook al niet echt een rap dingetje :P

Mijn ervaring: werkt stabiel en goed! Nog nooit problemen mee gehad.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• iMars

iMars

Full time prutser

DarkSide schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 14:52:
Bij veel sets zit volgens mij software om encryptie of een wachtwoord te doen. zodat alleen jij er gebruik van kan maken. Verder is Wifi natuurlijk ook 'open' de encryptie daarvan is ook te kraken.
Dat is natuurlijk prima, daarnaast laat ik niet alles aanstaan, dus dat scheelt ook wel weer...

Pagina: 1