• elrobbo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-05 16:16
Aangezien het hier vol zit met tweakers en ik mijn vraag niet beantwoord zie met google of het forum hier....mijn vraag is:
Ik heb een Foxconn G33M MOBO met een Q6600 processor hierop. Nu heb ik in het BIOS zitten kijken naar de fancontrol dier bij zit, maar daar snap ik echt geen zak van. Dit werkt met PWM ( Puls Width Modulation ) en ik krijg de settings niet hoe ik wil ( namelijk lekker rustig als ik alleen aan het internetten ben en blazen als een idioot als ik aan het knallen ben! )
Nu heb ik als test "speedfan"geinstalleerd en naar de readings gekeken en schrok hier wel van! Volgens mij is dit veel te heet. Als ik echter een snelle reboot uitvoer en dan naar de readings in het BIOS kijk, dan zien de waardes er een stuk cooler uit.
Dit zijn de waardes in speedfan ( nu ik zit te internetten):

URL=http://imageshack.us]Afbeeldingslocatie: http://img214.imageshack.us/img214/240/speedfan1nr9.jpg[/URL]
[URL=http://g.imageshack.us/img214/speedfan1nr9.jpg/1/][IMG]

In het BIOS is het een graadje of 10 koeler!
Mijn vraag is:

Ik heb 3 settings in het bios staan voor fan control:

FULL SPEED
AUTOMATIC ( dan moet ik toch die PWM settings aanpassen inclusief "slope"settings e.d. )
MANUAL ( alles zelf instellen )

Heeft iemand ervaring met deze settings i.c.m. een foxconn MOBO of anderszijds met deze AMI BIOS settings?

De temp is nu weer 4 graden hoger dan in het screenshot. ( Staat nu op automatic in het bios )

Ik ga ff rebooten en de zooi op full speed zetten om te koelen.
Alvast bedankt!

elrobbo

Verwijderd

In de bios is hij 60 graden?

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-05 16:34

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Nou de temperaturen zijn wel te hoog ja!

Controleer of je Tjmax of Tjunction waarde in Speedfan goed staan ingesteld (how-to staat wel bij Google of hier op GoT).
Controleer vervolgens of er hardwarematig misschien iets niet goed is: draait de fan wel (1000 rpm is vrij langzaam namelijk), is de koelpasta nog goed, zit de koeler goed gemonteerd, is je air-flow goed etc. etc.

Het feit dat alle 4 je cores te warm worden geeft bij mij al aan dat het waarschijnlijk géén leesfout oid is!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-05 19:46

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

de vcore staat ook wel een beetje heel erg hoog lijkt me .. , als je die nou eens wat lager zet is het dan nog zo heet ?

Signature

• Icephase

Icephase

BGB4rn schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 10:34:
de vcore staat ook wel een beetje heel erg hoog lijkt me .. , als je die nou eens wat lager zet is het dan nog zo heet ?
Nee hoor, je moet niet kijken naar vcore2, maar naar vcore1. Die is 1,18V, en ik geloof dat het standaard voltage voor een Q6600 1,25V is. Dus dat is goed (vanwege vdrop).

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:12
Een -16V die -12V zou moeten zijn lijkt mij niet correct... Meetfout?
De Q6600 wordt altijd wel warm als je een B3-stepping hebt.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Temp waardes in het bios zijn meestal ook lager omdat je niet te maken hebt met een hoge cpu belasting. Vertouw dus in elk geval je speedfan waardes uit Windows.

Heb je overgelockt?

• elrobbo
BGB4rn schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 10:34:
wat zijn "normale"waardes dan?

thanks

elrobbo

• Icephase

Icephase

jeroenikke schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 10:38:
Speedfan leest in wel meer gevallen de voltages niet juist uit. Hiervoor moet je in de BIOS zijn, of als je het echt zeker wilt weten, zelf nameten op de voeding. Maar ik zou hier niet de oorzaak van de temperaturen in zoeken! Waarschijnlijk is je koeling niet voldoende!

• elrobbo
jeroenikke schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 10:38:
Dat ie een beetje heet word heb ik ook gelezen ja en daar heb ik ook geen problemen mee. Ik wil gewoon dat fan z'n muil houd als de temp onder de 50 graden zit.
Maar ik krijg dat in het BIOS niet voor elkaar.
Alleen als ie op "full on"staat, maar dan blijft dat ding blazen en krijgt speedfan niks meer uit.

elrobbo

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Probeer eens een ander programma als hwmonitor of coretemp, kan ook aan speedfan liggen. Maar temperaturen boven de 45 graden in je bios zijn nooit echt goed, omdat je dan gewoon 0,0 belasting hebt. Dan moet er echt iets mis zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• BGB4rn

BGB4rn

elrobbo schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 10:39:
[...]

wat zijn "normale"waardes dan?

thanks
ongeveer 30 idle en max. 60 stressed zouden mooie temps wezen lijkt me ..

btw. heb je zo`n enorme vdroop dan ?? :S

[ Voor 8% gewijzigd door BGB4rn op 12-12-2008 10:48 ]

Signature

• Icephase

Icephase

Heb je een standaard Intel koeler of een after-market type?
Probeer in ieder geval deze eens opnieuw te monteren, want zelfs passief gekoelde processoren zouden idle niet zo warm mogen worden...

Lopen de temperaturen erg op als je gaat gamen? (speedfan kan dit loggen) Zo ja, dan is waarschijnlijk je koeler kapot/onvoldoende.
Zo nee, dan moet je het zoeken in de fan-instellingen bij idle-gebruik van je pc.

Als je Tjmax goed staat in Speedfan, zou je met een beetje moeite (lees: goede koeling) niet boven de 55 graden stressed mogen komen met je Q6600... Idle zelfs graadje of 40...

/edit:
reactie op hierboven: 30 graden idle is echt wel héél koel hoor, daarvoor moet je al flink je best doen. Vergeet niet dat dit een 65nm processor is, geen 45nm! Mijn E8400 @ 3,6 GHz wordt idle ong. 35 graden, stressed nog geen 50.

[ Voor 17% gewijzigd door Icephase op 12-12-2008 10:58 ]

• elrobbo
woelders schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 10:40:
[...]

Speedfan leest in wel meer gevallen de voltages niet juist uit. Hiervoor moet je in de BIOS zijn, of als je het echt zeker wilt weten, zelf nameten op de voeding. Maar ik zou hier niet de oorzaak van de temperaturen in zoeken! Waarschijnlijk is je koeling niet voldoende!
De koeling voldoet wel als ik de fans op 100% zet. Dan zijn de waardes zoals nu.
Nadeel is dat ik moet schreeuwen om mezelf verstaanbaar te maken in die herrie! :)

http://img166.imageshack.us/my.php?image=speedfan2lv0.jpg

( krijg het plaatje ff niet inline goed )

edit: let ff niet op die speedfan percentages, want er gebeurt niks als ik die aanpas. Ze draaien nu op 100%

[ Voor 7% gewijzigd door elrobbo op 12-12-2008 10:51 ]

elrobbo

• Icephase

Icephase

elrobbo schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 10:49:
[...]

De koeling voldoet wel als ik de fans op 100% zet. Dan zijn de waardes zoals nu.
Nadeel is dat ik moet schreeuwen om mezelf verstaanbaar te maken in die herrie! :)

http://img166.imageshack.us/my.php?image=speedfan2lv0.jpg

( krijg het plaatje ff niet inline goed )
Nee, blijkbaar voldoet 'ie niet... want idle met 100% fansnelheid (en 2200rpm duidt daar inderdaad op) is 50 graden nog véél te hoog!
Er valt me nu ook op dat je GPU-temperatuur idle ook al rond de 55 graden zit; welke videokaart heb je? Voor een Ati lijkt me dit geen probleem (die worden warmer dan Nvidia's) maar voor een Nvidia kaart is het (te) hoog. Als je videokaart te warm wordt, verwarmt die de rest van het systeem natuurlijk ook.

Geef eens meer info over je koeling, airflow, type kast, hoeveel fans, hoe groot, welke koelpasta etc.

• elrobbo
Tsurany schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 10:45:
Probeer eens een ander programma als hwmonitor of coretemp, kan ook aan speedfan liggen. Maar temperaturen boven de 45 graden in je bios zijn nooit echt goed, omdat je dan gewoon 0,0 belasting hebt. Dan moet er echt iets mis zijn.
Zal ik eens proberen, thanks

elrobbo

• BGB4rn

BGB4rn

dat zou een stock cooler beter moeten kunnen doen , ik heb een q9450 draaien op stock speeds met 32 idle en stressed rond de 60 met 1100 rpm .. (idle dan ;) )

dus lijkt het er inderdaad op dat er iets met je koeler mis is als de temperaturen kloppen , probeer ook eens een ander programma zo als realtemp of coretemp .

je zou kunnen kijken of je koeler goed vast zit , had ik ook last van door die kl*te pushpins dat m`n koeler scheef en had ik net zulke temperaturen als jij nu hebt .

beetje laat O-)

Signature

• elrobbo
woelders schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 10:53:
[...]

Nee, blijkbaar voldoet 'ie niet... want idle met 100% fansnelheid (en 2200rpm duidt daar inderdaad op) is 50 graden nog véél te hoog!
Er valt me nu ook op dat je GPU-temperatuur idle ook al rond de 55 graden zit; welke videokaart heb je? Voor een Ati lijkt me dit geen probleem (die worden warmer dan Nvidia's) maar voor een Nvidia kaart is het (te) hoog. Als je videokaart te warm wordt, verwarmt die de rest van het systeem natuurlijk ook.

Geef eens meer info over je koeling, airflow, type kast, hoeveel fans, hoe groot, welke koelpasta etc.
Oh, ok...bummer! Dacht dat 50 graden wel mee te leven was. Het is een standaard koeler op de Q6600
Ik zal even wat info over de fans verzamelen en brb.
Er zit een 8800GTS in.
Heb 3 koelers:
1 onder de voeding aan de achterkant.( noname )
1 op de processor ( Intel D34052-002 N7605D )
1 aan de bovenkant van de kast ( moet ik even losschroeven.

thanks voor de hulp

elrobbo

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:45

Format-C

Tracing Rays

Probeer eens realtemp, everest, of coretemp.

Speedfan leest het 99% zeker fout uit!

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Wordt het koelblok van je processor warm ( als de core echt 75 graden is, en het contact is goed, dan zou het koelblok flink warm moeten zijn ). Mocht dit nou niet zo zijn, haal het koelblok er even af, maak je processor en koelblok met een beetje alcohol schoon en spuit een dun laagje koelpasta tussen je processor en koelblok.

• Icephase

Icephase

RappieRappie schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 11:11:
Probeer eens realtemp, everest, of coretemp.

Speedfan leest het 99% zeker fout uit!
Heb je de replies wel gelezen? Ook in zijn BIOS zijn de temps veel te hoog! Dus zeker geen (grote) uitleesfout van Speedfan!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ik zou het toch eens proberen. Proberen kan geen kwaad.

Speedfan klopt iig bijna nooit. Waardeloos (en verouderd) programma...

[ Voor 17% gewijzigd door Format-C op 12-12-2008 11:39 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Icephase

Icephase

RappieRappie schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 11:33:
Ik zou het toch eens proberen. Proberen kan geen kwaad.

Speedfan klopt iig bijna nooit.
/offtopic:
Hoe kóm je daar toch bij? Speedfan leest, net als Realtemp, Coretemp, Everest en noem maar op gewoon de sensoren op het moederbord/CPU uit. Met de juiste TJmax instelling komen deze temperaturen dus altijd met elkaar overeen. Alleen kunnen ze afwijken van het BIOS, omdat het BIOS geen 'last' heeft van het OS en dus niets hoeft te interpreteren, maar rechtstreeks kan uitlezen.

En dan nog, het is geen oplossing, de temperaturen zijn gewoon te hoog. Punt.
Er zal iets aan de koeling niet kloppen. Zoals Xtresis aangeeft: koeler verwijderen, zowel de koeler als de CPU (voorzichtig, maar wel goed!) schoonmaken met bijv. alcohol of liever koelpastaverwijderaar (van bijv. Arctic Cooling) en vervolgens met 1 rijstkorreltje nieuwe koelpasta stevig monteren.

Controleer direct of je koeler niet bol of hol is.

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Wat is het nou voor moeite om even te kijken met Coretemp, Realtemp of Everest? Ik snap niet wat daar mis mee is. :|
-Die progsels geven 100% zeker WEL de goeie temps aan, en je hoeft NIETS in te stellen.

Ik gebruik al sinds de E6600 geen Speedfan meer, puur omdat die 3 andere programma's het ALTIJD bij het juiste eind hebben. ;) Edit; en het kan best zijn dat Speedfan het WEL goed uitleest, maar wat andere progsels proberen is een kleine moeite lijkt me. Dan weet je het ZEKER.

Als deze programma's het OOK aangeven dat de CPU echt veel te warm is kan je altijd nog de dingen doen die jij zegt. Koeler verwijderen, schoonmaken, etc.

[ Voor 44% gewijzigd door Format-C op 12-12-2008 11:47 ]

• Icephase

Icephase

RappieRappie schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 11:43:
Wat is het nou voor moeite om even te kijken met Coretemp, Realtemp of Everest? Ik snap niet wat daar mis mee is. :|
-Die progsels geven 100% zeker WEL de goeie temps aan, en je hoeft NIETS in te stellen.

Ik gebruik al sinds de E6600 geen Speedfan meer.
Het zal de moeite ook niet zijn, maar het is geen oplossing voor zijn probleem. De temperaturen zijn in de BIOS al veel te hoog, dus ook Coretemp, Realtemp of Everest geven te hoge temperaturen aan. Doen ze dat niet, kloppen dus ook die programma's niet.

Overigens, Speedfan is géén verouderd (versie 4.37 is net nieuw), waardeloos programma en wordt als ik de topics zo bekijk door de meeste overclockers hier op GoT gebruikt voor het meten van de temperaturen...
En ook bij Coretemp, Realtemp en Everest moet je de Tjmax in bepaalde gevallen aanpassen, dus dat is niet '100% zeker'
Dat jij Speedfan niet handig vindt, doet niks af aan het feit dat de temperaturen van TS (veel) te hoog zijn.

/on-topic:
Kijk ook eens goed naar de temperaturen en fan-instellingen van je 8800GTS (welke versie heb je eigenlijk? de 320/640MB versie of de 512MB versie?) want ik vind die temperaturen toch ook vrij hoog.
Het kan dus goed zijn dat je CPU-koeler niet het probleem is, maar de airflow in je kast.

Verwijderd

Speedfan kan fans met Pulse Width Modulation niet besturen. Tenminste niet de PWM fan van een Asus P5KPL-VM. De fans draaien altijd op de snelheid die je in de BIOS hebt ingesteld. Als dat bij jou anders is, probeer dan eens wat er gebeurt als je de Automatic Fan Speed van Speedfan uitzet? SF zet dan alle fans op 100%. Gaat de temperatuur dan omlaag? Zo ja dan is het een verkeerde instelling van Speedfan. Min/max. temp en het daaraan gekoppelde max. toerental willen wel eens verkeerd staan. Overigens is Speedfan een prima en goed werkend programma.

Wat ik niet begrijp is hoe je CPU zo heet kan worden terwijl hij bijna idle is. Zelfs 50 graden idle is veel te hoog. Mijn Q6600 is idle 41 graden, de cores zijn gemiddeld 33 graden bij een omgevingstemperatuur van 25 graden (de computer staat in een kast). In de BIOS is mijn CPU ook ca. 60 graden, dat is normaal omdat hij volbelast in een loopje het keyboard staat te pollen. In Windows is hij veel koeler.

Daarom vermoed ik dat je CPU fan helemaal niet draait, en dat Speedfan de toerentallen van andere fans weergeeft (voeding, chassis).

Al eens geprobeerd om in de BIOS eerst alles op default te zetten, en dan de Automatic setting in te stellen? Het zou toch te zot zijn als je eerste pulsbreedtes enz. moet instellen. De BIOS heeft daar vast wel een default setting voor.

De bedoeling van Auto is meestal dat de fan vanzelf sneller gaat lopen als de CPU heter wordt. Bij Asus werkt dat, dus het zal bij jouw board ook wel werken. Dit soort problemen is meestal op te lossen door alles in de BIOS op default te zetten.

Verwijderd

elrobbo schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 11:01:
[...]

Oh, ok...bummer! Dacht dat 50 graden wel mee te leven was. Het is een standaard koeler op de Q6600
Ik zal even wat info over de fans verzamelen en brb.
Er zit een 8800GTS in.
Heb 3 koelers:
1 onder de voeding aan de achterkant.( noname )
1 op de processor ( Intel D34052-002 N7605D )
1 aan de bovenkant van de kast ( moet ik even losschroeven.

thanks voor de hulp
Je grafische kaart zou ik me niet druk om maken, dat zit wel goed.

Stap 1 is de koeler op de processor opnieuw monteren met een minimale hoeveelheid koelpasta (bv Arctic Silver).
Stap 2 is de luchtcirculatie in je behuizing verbeteren. Als de behuizing het toelaat, plaat een koeler onderin aan de voorzijde van de behuizing (voor de harde schijf). Deze dient koele lucht van buiten naar binnen te blazen.

Controleer of de koeler onder de voeding de lucht naar buiten blaast. Ditzelfde voor de koeler bovenin de behuizing.

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

50 tot 55 graden idle is redelijk normaal voor een 8800GTS 512 met onaangepaste fanspeed.

Ik heb er zelf ook 2 gehad, en die waren zo rond de 48 tot 50 gaden idle dacht ik. Ik had de fanspeed vastgezet op 38 procent, en dat was de ideale fanspeed voor zowel idle als load, en met geluidsproduktie.

Volgens mij is/ was de standaard fanspeed van de 8800GTS 512 te laag. Dat was ook de reden dat ik de fanspeed vastgezet had bij die kaarten.

• Icephase

Icephase

Verwijderd schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 11:48:
Speedfan kan fans met Pulse Width Modulation niet besturen. Tenminste niet de PWM fan van een Asus P5KPL-VM. De fans draaien altijd op de snelheid die je in de BIOS hebt ingesteld. Als dat bij jou anders is, probeer dan eens wat er gebeurt als je de Automatic Fan Speed van Speedfan uitzet? SF zet dan alle fans op 100%. Gaat de temperatuur dan omlaag? Zo ja dan is het een verkeerde instelling van Speedfan. Min/max. temp en het daaraan gekoppelde max. toerental willen wel eens verkeerd staan. Overigens is Speedfan een prima en goed werkend programma.

Wat ik niet begrijp is hoe je CPU zo heet kan worden terwijl hij bijna idle is. Zelfs 50 graden idle is veel te hoog. Mijn Q6600 is idle 41 graden, de cores zijn gemiddeld 33 graden bij een omgevingstemperatuur van 25 graden (de computer staat in een kast). In de BIOS is mijn CPU ook ca. 60 graden, dat is normaal omdat hij volbelast in een loopje het keyboard staat te pollen. In Windows is hij veel koeler.

Daarom vermoed ik dat je CPU fan helemaal niet draait, en dat Speedfan de toerentallen van andere fans weergeeft (voeding, chassis).

Al eens geprobeerd om in de BIOS eerst alles op default te zetten, en dan de Automatic setting in te stellen? Het zou toch te zot zijn als je eerste pulsbreedtes enz. moet instellen. De BIOS heeft daar vast wel een default setting voor.

De bedoeling van Auto is meestal dat de fan vanzelf sneller gaat lopen als de CPU heter wordt. Bij Asus werkt dat, dus het zal bij jouw board ook wel werken. Dit soort problemen is meestal op te lossen door alles in de BIOS op default te zetten.
Speedfan kan dit wel, alleen zul je even moeten spelen met de instellingen. Op mijn Gigabyte GA-P35-DS3P leek het ook eerst niet te kunnen, maar ik moest in de BIOS de SMARTFAN instelling uit zetten, toen ging het wel.

Overigens is het niet normaal dat de CPU in de BIOS 100% belast wordt, dat zou toch echt 0% (ongeveer) moeten zijn. Als jouw BIOS 60 graden aangeeft, en progjes in Windows 33 graden, zou ik toch echt ff wat meer onderzoek doen (wellicht heb je gelijk en ligt het aan je BIOS/mobo combinatie, maar ik zou daar niet klakkeloos van uit durven gaan als ik jou was!).

Het is inderdaad een goede tip om even je kast open te trekken, te kijken of alle fans draaien en of er misschien iets los zit ofzo. Voel ook eens aan je CPU-koeler of 'ie heet wordt. En hé, misschien heb je wel gewoon veel stof in je kast en koelt de boel daarom niet!

• elrobbo
woelders schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 11:30:
[...]

Heb je de replies wel gelezen? Ook in zijn BIOS zijn de temps veel te hoog! Dus zeker geen (grote) uitleesfout van Speedfan!
Excuus voor de late reactie, maar had even een crisis sutuatie n.a.v. deze temps.
Tot mijn tweakers spijt ( ik ben waarschijnlijk de lameste tweakert ooit! ) zag ik dat de coolunit compleet vol met teringzooi zat. Deze heb ik even losgehaald en vervolgens bijna niet meer vastgekregen. ( socket775 )
Ik startte de pc op en hij knalde gelijk naar 90 graden waarna ik een thermal shutdown kreeg.
maar inmiddels alles schoon gemaakt en nieuwe pasta voor die jongen en moet je nou kijken!
http://img56.imageshack.us/my.php?image=speedfan3yv0.jpg

De 800GTS gaat nog wel een beetje omhoog, maar die heb ik er nog niet uitgehaald. Zal ik ook nog maar effe doen.
Sorry dat ik jullie heb gevraagd om een technisch probleem te bekijken terwijl het mijn luie ASS is die het zelf veroorzaakt heeft.
Thanks anyway!

elrobbo

• Icephase

Icephase

Hehe, geen probleem hoor wat mij betreft! Mooi dat het opgelost is! Temps zien er zeer netjes uit!

• elrobbo
woelders schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 11:47:
[...]

Het zal de moeite ook niet zijn, maar het is geen oplossing voor zijn probleem. De temperaturen zijn in de BIOS al veel te hoog, dus ook Coretemp, Realtemp of Everest geven te hoge temperaturen aan. Doen ze dat niet, kloppen dus ook die programma's niet.

Overigens, Speedfan is géén verouderd (versie 4.37 is net nieuw), waardeloos programma en wordt als ik de topics zo bekijk door de meeste overclockers hier op GoT gebruikt voor het meten van de temperaturen...
En ook bij Coretemp, Realtemp en Everest moet je de Tjmax in bepaalde gevallen aanpassen, dus dat is niet '100% zeker'
Dat jij Speedfan niet handig vindt, doet niks af aan het feit dat de temperaturen van TS (veel) te hoog zijn.

/on-topic:
Kijk ook eens goed naar de temperaturen en fan-instellingen van je 8800GTS (welke versie heb je eigenlijk? de 320/640MB versie of de 512MB versie?) want ik vind die temperaturen toch ook vrij hoog.
Het kan dus goed zijn dat je CPU-koeler niet het probleem is, maar de airflow in je kast.
Ik heb nu met riva tumer ( thanks for the tip! ) de fan van de 8800GTS ( een 320MB versie ) even op 100% gezet en ik hoor m nu eigenlijk voor het eerst! Zie ook de temp droppen, dus dit zal ook vast helpen.
Thanks voor je hulp...

elrobbo

Pagina: 1