Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

TV signaal op tv mooier dan tv op pc?

Pagina: 1
Acties:

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-11 15:55
Ik heb een redelijk specifieke vraag waar ik met google geen antwoord op kon vinden. Daarnaast vind ik het moeilijk om de juiste categorie erbij te vinden. Verplaats daarom indien nodig.

Ik heb sinds kort een Hauppage 150 mce kaart waarmee ik analoge tv op mijn pc heb. Met mijn 360 als Media Center Extender kan ik dit signaal op mijn tv ontvangen. Toch is de kwaliteit van de directe kabel op mijn tv een stuk beter dan de gestreamde versie vanaf mijn computer. Minder flets en minder korrelig. Ook op mijn computerbeeldscherm is de kwaliteit niet zo goed als de kwaliteit van de directe kabel op mijn tv. Is hier iets aan te doen? Of is het normaal dat tv op je pc of tv via pc op tv minder mooi is dan directe televisie via de kabel? Ik gebruik liever Mediacenter om tv te kijken i.v.m. recording opties maar dan moet de kwaliteit van het beeld wel in orde zijn.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:51
Wat voor TV heb je ?

Verwijderd

Kwaliteit verandert inderdaad. Dit is omdat je mediaserver de tv signalen eerst moet hercoderen naar een voor de MCE acceptabel formaat. Daarbij gaat wat kwaliteit verloren.

Dat je kwaliteit er minder uitziet op je pc scherm is overigens normaal. Ruis is enorm zichtbaar daarop. Wat kan helpen is digitaal (dvb-t) kijken ipv analoog. Het kan natuurlijk ook altijd zijn dat je ontvangstkwaliteit simpelweg niet zo goed als bij je tv zelf :p

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2008 01:04 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Verwijderd schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 01:03:
Kwaliteit verandert inderdaad. Dit is omdat je mediaserver de tv signalen eerst moet hercoderen naar een voor de MCE acceptabel formaat. Daarbij gaat wat kwaliteit verloren.

Dat je kwaliteit er minder uitziet op je pc scherm is overigens normaal. Ruis is enorm zichtbaar daarop. Wat kan helpen is digitaal (dvb-t) kijken ipv analoog. Het kan natuurlijk ook altijd zijn dat je ontvangstkwaliteit simpelweg niet zo goed als bij je tv zelf :p
bij dvb-t (digitenne) wordt de ruis vervangen door artifacts... schiet dus ook niet op.. neem dan dvb-c (kabel) of dvb-s (schotel), over het algemeen hebben die een aanzienlijk hogere bitrate dan digitenne.

Verwijderd

DJSmiley schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 01:09:
[...]

bij dvb-t (digitenne) wordt de ruis vervangen door artifacts... schiet dus ook niet op.. neem dan dvb-c (kabel) of dvb-s (schotel), over het algemeen hebben die een aanzienlijk hogere bitrate dan digitenne.
Ik weet niet wat voor embarmelijke kwaliteit je hebt, maar hier in vlaanderen krijgen we toch haarscherp beeld via dvb-t hoor. Zelfs op een pc scherm ziet het er dan vlekkeloos uit.

*edit* van digitenne ben ik niet echt op de hoogte, dus ga ik me niet over uitspreken :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2008 01:14 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-11 20:45
DJSmiley schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 01:09:
[...]

Theoretisch is dat onjuist. DVB-T kan zelfs meerdere 'kanalen' gebruiken om één uitzending te doen (bijv voor HD) terwijl dit bij DVB-C niet het geval is. DVB-S weet ik persoonlijk niet. Echter wordt er bij elke vorm van DVB de ruis vervangen voor artifacts, maar dat is digitaal eigen.

Overigens snap ik de TS wel. Allereerst heb je natuurlijk - mits hij SDTV kijkt - een lagere resolutie op je TV dan op je PC. Op je PC monitor wordt namelijk alles sowieso geupscaled naar de native resolutie. Bij mij thuis is dat bijv. 1680x1050. Echter als ik het scherm kleiner maak en resize naar ongeveer 640x480 dan is het beeld een stuk scherper. Daarnaast is de MCE-150 niet echt de nieuwste kaart, dus daar zou het eventueel ook aan kunnen liggen.

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:03
Volgens mij gaat het hier om een analoog signaal en heeft DVB er dus niets mee te maken.
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een tv-kaart. De kleuren waren flets en het beeld was korrelig.

Het beeld werd veel beter toen ik een goede tv-versterker met splitter installeerde (van Hirschmann). Dit terwijl er niet veel veranderde aan het beeld op mijn tv.
Het lijkt wel alsof een tv-kaart gevoeliger is voor een zwak/slecht signaal dan een tv.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
analoge tv moet je de deur uit trappen! :Y)

lekker digitaal kijken :P

op de manier zo als jij t handigste vind ( DVB-C/S/T

404 Signature not found

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-11 20:45
SMSfreakie schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 10:29:
analoge tv moet je de deur uit trappen! :Y)

lekker digitaal kijken :P

op de manier zo als jij t handigste vind ( DVB-C/S/T
Met 5 televisies is dat een te hoge investering voor wat je eruit krijgt, dus dat is bijvoorbeeld hier thuis niet van toepassing.

Overigens is bij mij (met een HVR-1300) het beeld beter op de PC dan op de TV.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
alex3305 schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 13:21:
[...]

Met 5 televisies is dat een te hoge investering voor wat je eruit krijgt, dus dat is bijvoorbeeld hier thuis niet van toepassing.

Overigens is bij mij (met een HVR-1300) het beeld beter op de PC dan op de TV.
met mijn HVR-4000 ook. maar das logisch met een DVB-T antenne er aan en een wokkie er aan :D

404 Signature not found

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01:32
Het klopt wel dat een analoge tv-kaart in een pc gemiddeld een slechtere kwaliteit levert dan een analoge ontvanger in een redelijke tv. De eisen liggen bij de pc-kaart fabrikanten meestal een stuk lager dan bij een tv fabrikant. En daarbij komt ook dat je tv een lagere resolutie heeft en interne filtering welke het beeld oppoetst en fouten verhuld.

De MCE150 heeft als bijkomend nadeel nog dat de kaart er een digitale stream van bakt met vrij veel verlies. Dit was altijd een eis van Microsoft om MCE gecertificeerd te kunnen worden. Bij mijn weten is dit echter op het moment niet meer zo en mag je dat als fabrikant ook in de driver oplossen (waar je de cpu achter de hand hebt voor betere processing)

Ik heb het niet getest recent, maar als je het wil zou ik hier intern wel even kunnen navragen of er inmiddels iets beters op de markt is qua pc-kaart dan een mce150.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-11 15:55
Ik heb een goede JVC LCD. 1,5 jaar oud maar destijds een van de betere.

@Vorlon Mocht je een ander alternatief weten dat hoor ik dat graag.
Pagina: 1