[8800GTS] Videokaart lijkt kapot

Pagina: 1
Acties:

• apollo88
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-06-2023
ey

Heb een Asus 8800GTS 640mb videokaart, 1 maand en 4-5 maanden oud

Gister GTA IV geinstalleerd en zag dat er nieuwe drivers uit waren die ervoor zorgen dat je FPS omhoog ging niet alleen bij GTA maar ook bij andere spellen dus ik die mooi geinstalleerd, daarna GTA eropgepompt en voila, driver was 180.48.

Anyway vandaag start mijn broertje de pc en terwijl hij cod5 zit te spelen krijgt die wat rare strepen en een blue screen, pc reboot en hij doet het weer, echter uurtje later precies hetzelfde. Nu is dit weleens eerder voorgekomen maar like 1x per maand. Mijn broertje blijft doorspelen en vermoed dat het aan de drivers ligt maar de pc blijft om de 5 minuten crashen en de strepen op het scherm worden er steeds meer. Ik probeer de drivers dus te reinstallen zonder resultaat, strepen waren nu niet alleen ingame bij de crash maar ook gewoon uit game, en zelfs uit windows...

Ik reboot en doe dus een systeemherstel en het lijkt weer te werken... echter zie ik dat GTA IV nog steeds installed staat (pakte 15gig ruimte ofzo in) maar dat hij niet meer werkt, dus ik pak nog een eerder herstelpunt gelijk na het vorige herstel en na 5 min crashed de pc tijdens het herstellen, gevolgd is dat ik helemaal niet meer in windows kon komen... veilige modus lukte wel nog, daar nog een keer geprobeerd een systeemherstel te doen maar zonder resultaat, kon hooguit in veilige modus komen..

Anyway daar dus alvast wat bestanden gebackuped en klaar gemaakt voor een herinstall van windows, kan zijn dat de videokaart ofzo de drivers niet wilt zien ofzo... reinstall en voila, strepen nog niet weg , zelfs niet tijdens de installatie.

Ik installeer dus gelijk de laatste driver no result, of ja wel een result, ik kan wederom niet in windows komen dus ik mag weer opnieuw windows installeren.

Tussendoor even de kast opengedraaid om te kijken of er stof ofzo in zat, zat wel beetje in maar niets abnormaals ofzo, fan draaide gewoon op de videokaart en heb een forse zalman koeler erin die ook gewoon draaide... leek me dus geen probleem met de koeling te zijn.

Toen dus maar weer een reinstall gedaan en toen een andere oudere driver geprobeerd, resultaat hetzelfde, weer windows reinstallen....

In de tussentijd heb ik nog geprobeerd om te kijken of het aan de monitor lag (syncmaster 931c 19"). laptop op de monitor aangesloten, dat werkte gewoon dus monitor seems fine. Heb vervolgens met zo een blauwe vga kabel laptop aangesloten op de pc alleen dat wou die niet pakken... terwijl als ik die kabel van de syncmaster erin duwde hij wel gelijk beeld gaf (met strepen obv). (witte kabel met groter contact). Vervolgens oude monitor gepakt en die proberen aan te sluiten op de kast maar die pakte die ook niet .

Anyway dan belanden we waar we nu zijn, heb net windows dus weer gereinstalled om te kijken wat de temperatuur is met behulp van speedfan. Deze schommelt tussen de 30 en de 37 graden op beide cores (E6600 2.4gh) en bij een reboot blijft windows gewoon werken (heb deze keer dus niet gelijk na installatie die driver geinstalleerd, strepten staan er obv wel nog).

Dingen die ik nog ga doen:

- Morgenvroeg kijken of de strepen dan wel weg zijn - zou toch kunnen duiden op een koelprobleem - teveel warmte, misschien allready iets doorgebrand.
- Memtest draaien om te kijken of het niet een geheugen iets is wat kaduk is.
- Als dit niets oplevert naar de pc boer om garantie te claimen, pc is 1 jaar en 4-5 maanden oud en zit 3 jaar garantie op, kaart koste toen 350 euries en kost er nu nog steeds 180-200 ofzo dus hoop op garantie . Heb er zelf niet aan lopen klooien (hardware) dus zou iig binnen de garantie moeten vallen...

Heel verhaal maar ben beetje hobbyist op dit gebied en probeer zelf zoveel mogelijk uit te zoeken maar had nu zoiets van: Tja ik weet het ook niet meer ,ik concludeer maar dat de kaart kaduk is. Misschien dat jullie nog andere inzichten hebben waar het aan kan liggen of concluderen jullie ook dat de kaart kaduk is?

mvg,
Ruud

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Sja, test het even door. Voltages e.d. ook in orde?

En over die prijs; een 9800 GT is even snel als jou kaart en die is niet zo duur meer. zou dus niet op zulke bedragen gaan rekenen.

Verwijderd

Tempratuur van je graka al eens bekeken?

miss dat ie een x te heet geworden is ram/core
en dat ie nu gewoon dood is..

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:27

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

418O2 schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 00:42:
Sja, test het even door. Voltages e.d. ook in orde?

En over die prijs; een 9800 GT is even snel als jou kaart en die is niet zo duur meer. zou dus niet op zulke bedragen gaan rekenen.
Nee, sneller; zijn 8800GTS is een G80-core, de 9800GT is al een G92-core.
De nieuwere 8800GTS (512MB) is wél een G92-core.

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

En voordat je overhaasde conclusies trekt: na enkele systeemherstelpunten gebruikt te hebben kan het misschien zinvol zijn om maar eens een schone installatie van Windows te doen.
Gebruik dan WHQL drivers, en geen bèta's om zeker te weten dat het stabiele drivers zijn.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• apollo88
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-06-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 12:24:
Tempratuur van je graka al eens bekeken?

miss dat ie een x te heet geworden is ram/core
en dat ie nu gewoon dood is..
Een keer zou kunnen (misschien door dat de driver hem overklokt heeft ofzo..)

Maar temperatuur al gemeten en die is prima
En voordat je overhaasde conclusies trekt: na enkele systeemherstelpunten gebruikt te hebben kan het misschien zinvol zijn om maar eens een schone installatie van Windows te doen.
Gebruik dan WHQL drivers, en geen bèta's om zeker te weten dat het stabiele drivers zijn.
Zie OP, heb windows al meerdere malen gereinstalled alleen zelfs gelijk na een fresse reinstall zonder ook maar iets van drivers of uberhaupt iets te installeren kan die windows al niet meer booten na een reboot/afsluiten.

run nu btw memtest, dik 2,5 uur bezig en heeft nog niets gevonden. Letters zijn wel allemaal superwazig, nauwelijks leesbaar (edit: memtest heeft 0 errors gevonden...)

Denk dat die gewoon kapot is, breng hem maandag naar de pc boer voor garantie ;)
Pagina: 1