Instabiel systeem (GA-MA69GM-S2H + AMD 5000+ BE)

Pagina: 1
Acties:

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:02
De laatste tijd is m'n systeem niet stabiel. Omdat ik ivm zelfstudie een flink aantal VM's op mijn systeem wil gaan draaien, heb ik m'n systeem voorzien van nieuw geheugen (4x 2GB PC6400). Sinds deze aanpassing is het systeem extreem instabiel.

Het systeem:

Antec Earthwatts 380W PSU
Gigabyte GA-MA69-GM-s2H (BIOS F5) (onboard ATI X1250 video)
AMD Athlon X2 5000+ BE
4x 2GB Kingston PC6400 CL5 DDR2 memory (2 kits) (voorheen 2x 2GB Adata PC5300 DDR2 (kit))
Samsung 500GB SATA
SAMSUNG DVD Writer
Dual boot Windows Vista x64 Ultimate SP1 & Windows XP Pro x64 SP2 (beide volledige gepatched)

Het probleem:

In WinXP blijft de PC vaak hangen tijdens het booten. Na korter of langere tijd werken (1 min - 30 min) valt het beeld uit (systeem lijkt te hangen) of herstart het systeem.
In Vista start de PC doorgaans wel op, maar vrij snel na inloggen, crasht de PC (BSOD op atikmdag.sys en ntfs.sys enz.) of reboot zonder BSOD. Het beeld is niet goed (strepen).
Als ik de PC in Vista in safe mode boot, werkt 'ie wel.

De Hangen en Opstartproblemen troubleshooter heb ik doorgenomen.

Dit is gedaan:

- Oude geheugen (2x 2GB Adata) teruggezet
- BIOS teruggeflashd naar v. F4
- BIOS ingesteld op Fail-safe defailts
- Handmatig CPU ingesteld op 5x200 MHz en memory op DDR2000
- CAS latency verhoogd van CL5 naar CL6
- Getest met 1 dimm in verschillende slots
- Memtest86 gedurende 14 uur; geen fouten in memory (4x 2GB Kingston)
- Voedingslijnen OK
- Installatie meest recent Catalyst drivers vanaf AMD.com
- Op een (oude) 40GB IDE schijf Vista x64 opnieuw geïnstalleerd (systeem draait inmiddels enkele uren, maar wel strepen door het beeld)

Dit alles heeft niets geholpen. Het probleem heb ik vreemdgenoeg niet kunnen reproduceren met een verse Vista x32 installatie. Het lijkt er dus op dat bij gebruik van eem 64bit syteem/drivers het systeem niet lekker werkt. Ik heb bijna een jaar lang probleemloos kunnen werken, maar nu is het een en al ellende.

Ik sta op het punt het mainboard retour te sturen voor RMA. Hebben jullie nog een idee wat ik zou kunnen testen? Zie ik iets over het hoofd?
Zou het inderdaad kunnen kloppen dat juist in een x64-omgeving problemen ontstaan?

[ Voor 0% gewijzigd door Cranberry op 12-12-2008 08:08 . Reden: Expliciet vermeld dat MB een integrated videocard heeft ]

• Ziasod
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-07-2025
misschien rest stroom om het moederbord, geeft irritante uitwerkingen. btw wat was de video kaart?

had ooit maal reststroom, bios was al gereset en alles toch nog problemen dit bleek de fix; (was wel een msi)
voeding uit zetten
desktop aanknop 5+ sec indrukken, 230 volt snoer eruit weer desktop aanknop
cmos batterij eruit, weer de desktop aanknop
30+ min wachten
batterij en snoer er weer in
voeding weer aan en 1 min wachten en dan opstarten

Verwijderd

Probeer het voltage voor het geheugen eens wat hoger te zetten, op 1,9 V bijvoorbeeld

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:55
Oppervlakte kontrole hd's?

Schoon opnieuw beginnen, dus windows installeren, dan testen, drivers installeren, testen, en zo verder.
Dus steeds een beetje installeren en kijken wanneer het fout gaat.

atikmdag.sys lijkt iets met videokaart te zijn, dus andere drivers proberen, oude en nieuwe, op de ati site of guru3d vind je een programma om de oude ati volledig te verwijderen.
Strepen met je videokaart lijkt of je de verkeerde driver hebt, of te heet.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-05 19:59
Atikmdag.sys duidt op de videokaart(driver). In dit geval is het een onboard chipje dat geen dedicated geheugen heeft en dus van je ram afsnoept. Zet je timings is nog iets hoger en ga eens wat rommellen qua voltages. Een te hoog of te laag mem voltage wil wel eens resulteren in problemen met het inladen van werkgeheugen door je videochipje. Heb je ook problemen wanneer je je 1250 maar 32mb laat innemen?
Wat gebeurt er als je je DDR2 geheugen op 200 mhz (= 400mhz effectief) laat draaien?

Om andere problemen uit te sluiten kun je tijdelijk eens gaan werken met een HD3450 (is er al voor 2-3 tientjes).

één is geen, twee is één

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:02
Bedankt voor alle tips!

Vrijwel alle bovenstaande suggesties al gedaan, maar helaas zonder positief resultaat.
Meerdere malen systeem opnieuw geïnstalleerd (Vista x32 en Vista x64) e testen gedaan met laagst mogelijke instellingen qua CPU speed, HT bus, single/dual channel etc. etc.

Ik blijft bij gebruik van Vista x64 last houden van strepen door het beeld en crashes.

Omdat het bord nog ruimschoots in de garantie valt, ga ik geen losse videokaart aanschaffen. Het bordje zal gewoon RMA gaan.
Als het ff kan probeer ik misschien wel (met bijbetaling) naar een bordje met de AMD 780G chipset te gaan.
Pagina: 1