Kom ook naar ons #vervoer IRC kanaal!
Maar zou prima moeten willen.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
You get my pointHu9o schreef op donderdag 11 december 2008 @ 21:20:
Wil je je fan wat meer toeren laten maken ofzo??
Maar zou prima moeten willen.
En dan een regelaar verzinnen en gaan met die banaan
En tevens een goed onderdeel om een goed modbaar kastje omheen te maken.
Haha,Verwijderd schreef op donderdag 11 december 2008 @ 21:24:
WTF, daar blaas je de smd's mee van je mobo
daarom moet hij ook regelbaar worden, dus op een of andere manier een regelaar maken/vinden die de spanning verlaagd.
Zeg maar een soort regelbare bron maar dan van 0V tot 230V.
Is het wel een gelijkstroommotor dan?Xzelicon schreef op donderdag 11 december 2008 @ 21:26:
[...]
Haha,
daarom moet hij ook regelbaar worden, dus op een of andere manier een regelaar maken/vinden die de spanning verlaagd.
Zeg maar een soort regelbare bron maar dan van 0V tot 230V.
Datsoort motoren zijn vaak frequentiegeregeld.
Enneuh, sja... zo'n motortje wekt behoorlijke magnetische velden op... lijkt me niet dat je harde schijven daar erg happig op zullen zijn...
Bierke, Bierke ik zal ow zoepe. Al mot ik op hande en vuut noar huus hen kroepen!!
Als je minder spanning door deze motor gaat sturen zal de stroom omhoog gaan en zal hij uiteindelijk doorbranden.
Een mooie manier om veel lucht te verplaatsen dit, maar wel érg lawaaiig
Is een case hier standaard niet tegen beschermd? Of zou dat magnetisme nu echt door dat gat v/d aandrijf as gaan?
Hoe zou ik het eventueel kunnen oplossen zodat er geen gevaar is?
Oke, en de lichtdimmer gaat zijn werk dus niet doen? Dan maar met een schakelaartje en hem 1x in de zoveel tijd aanzetten ofzo.Derksenkarting schreef op donderdag 11 december 2008 @ 21:35:
Zo'n motor is helaas niet te regelen door minder spanning erdoorheen te sturen, deze word geregeld door de frequentie aan te passen. Hiervoor zal een frequentieregelaar nodig zijn, die toch aan de prijzige kant is en erg veel EMC (storing) zal opleveren.
Als je minder spanning door deze motor gaat sturen zal de stroom omhoog gaan en zal hij uiteindelijk doorbranden.
Hij maakt wat lawaai qua de lucht die je hoort verplaatsen zeg maar en evt wat geluidsdempend materiaal.
[ Voor 56% gewijzigd door Xzelicon op 11-12-2008 21:37 ]
Je kan volgens mij gewoon op de motor kijken en dan googlen op hoe je het zou kunnen aansturen. Er zit niet een of andere regelaar bij of zo? Alleen maar een stekker?
Ik vind dit trouwens wel echt een geniaal idee, ik zat echt te schaterlachen hier
[ Voor 14% gewijzigd door Hooglander1 op 11-12-2008 21:40 ]
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
dat regelen dat komt wel, of ik ga gewoon een hoop isolatie zooi halen XD
Pics komen natuurlijk, eens ik zeker weet dat ik mijn pc niet naar de hemel stuur.
Heb wel een oud ding om te testen, maar die wou ik eigenlijk in gaan zetten als hobby hok internet pc
Ja.Noork schreef op donderdag 11 december 2008 @ 21:57:
Damn, wat is dat voor geval. Een motor van een wasmachine o.i.d. Denk je dat je dan nog fatsoenlijk een muziekje kan luisteren?
Zal het je nog sterker vertellen: mijn pc wordt er stiller van
Zoveel herrie maakt die van mij niet hoor.
En koeling van de motor zelf ? Die dingen kunnen behoorlijk warm worden en een frequentie regelaar ook.Xzelicon schreef op donderdag 11 december 2008 @ 22:00:
[...]
Ja.
Zal het je nog sterker vertellen: mijn pc wordt er stiller vangeluidsmateriaal ten top
.
Zoveel herrie maakt die van mij niet hoor.
De motor moet minimaal op een bepaalde snelheid lopen. Stel je hebt een bereik van 0 tot 50 Hz op je frequentie regelaar. Dan zal je toch minimaal wel 10 Hz moeten draaien om de motor genoeg koeling te geven.
Daarbij komt er bij dat een frequentie regelaar een behoorlijk lawaai kan maken als je een Industriele versie koopt. Je zal wel aan een kleintje genoeg hebben die iets van 18A op 220 kan hebben. Maar die kunnen ook al behoorlijk lawaai maken. En worden regelijk warm.
Een frequentie regelaar voor een eenfase motor ben ik nog niet tegengekomen.Derksenkarting schreef op donderdag 11 december 2008 @ 21:35:
Zo'n motor is helaas niet te regelen door minder spanning erdoorheen te sturen, deze word geregeld door de frequentie aan te passen. Hiervoor zal een frequentieregelaar nodig zijn, die toch aan de prijzige kant is en erg veel EMC (storing) zal opleveren.
Wij hebben het al wel eens gedaan met een lichtdimmer het enigste probleem zal het vermogen worden. Stroom bij een motor is afhankelijk van twee zaken: de belasting en inderdaad de spanning.
Heb je trouwens al eens gemeten wat een frequentie regelaar doet als je de frequentie naar beneden schroeft? Die gooit zijn uitgangsspaning ook naar beneden...
EMC zou ik me niet teveel zorgen om maken, met goede afscherming en aarding is dat heel goed onder controle te houden. Waar ik me wel zorgen om zou maken is het gepiep wat een motor gaat produceren op het moment dat je hem langzamer laat lopen.
Edit: @geforce5_guy
Een frequentie regelaar heeft normaal wel een iets groter bereik. Over de koeling van de motor, onder 30 Hz werkt de eigen koeling van de motor niet meer. Boven de 80 Hz word het ook minder.
Een frequentie regelaar van 18A is een beste jongen, de meeste regelaars die er bij ons doorgaan nemen iets van 3A bij 230V.
[ Voor 12% gewijzigd door Riesenbaby op 11-12-2008 22:33 ]
Bierke, Bierke ik zal ow zoepe. Al mot ik op hande en vuut noar huus hen kroepen!!
Nou, dat lager toerental heb ik al zo goed als uit mijn hoofd gezet, teveel problemengeforce5_guy schreef op donderdag 11 december 2008 @ 22:16:
[...]
En koeling van de motor zelf ? Die dingen kunnen behoorlijk warm worden en een frequentie regelaar ook.
De motor moet minimaal op een bepaalde snelheid lopen. Stel je hebt een bereik van 0 tot 50 Hz op je frequentie regelaar. Dan zal je toch minimaal wel 10 Hz moeten draaien om de motor genoeg koeling te geven.
Daarbij komt er bij dat een frequentie regelaar een behoorlijk lawaai kan maken als je een Industriele versie koopt. Je zal wel aan een kleintje genoeg hebben die iets van 18A op 220 kan hebben. Maar die kunnen ook al behoorlijk lawaai maken. En worden regelijk warm.
Weet er verder iemand iets ivm het magnetisme?
De magnetische velden in een driefase motor heffen elkaar grotendeels op. Een eenfase motor is in wezen ook een driefase motor, de ontbrekende fase wordt gecreeerd door de condensator die op die motor zit. Die velden in een eenfase motor zullen niet zo mooi zijn als bij een driefase motor maar ik denk dat het onder de streep wel mee valt. Ligt een beetje aan het vermogen en de stromen die er gaan lopen. Als je de motor buiten de behuizing houd heb het voordeel dat je pc behuizing wel het een en ander af zal schermen. Een metalen behuizing fungeert dan als een kooi van faraday die zal dus de rest wat uit de motor komt wel aan de buitenkant van de kast houden.Xzelicon schreef op donderdag 11 december 2008 @ 22:25:
[...]
Nou, dat lager toerental heb ik al zo goed als uit mijn hoofd gezet, teveel problemen
Weet er verder iemand iets ivm het magnetisme?
Ik betwijvel alleen of je het gewenste effect gaat behalen, deze combinatie zal vrij luidruchtig worden op normale snelheid...
Edit:
Ik vergeet het belangrijkste: Wij bouwen allerlei computers en pruttel in schakelkasten in de meest elektro magnetisch vervuilde omgevingen. Wij staan met onze laptops tussen tientallen motoren en de meest rotzooi verspreidende componenten en de enigste problemen die ik met de harde schijven is dat ze kapot gaan omdat de laptops op de grond vallen! Ik denk niet dat dat 'brommertje' wat jij langs je pc wilt zetten veel problemen op zal leveren.
[ Voor 17% gewijzigd door Riesenbaby op 11-12-2008 23:07 ]
Dat gaat wel meevallen hoor, heb hem al draaiende gehad maar man, ik creeer een halve tornadoRiesenbaby schreef op donderdag 11 december 2008 @ 22:46:
[...]
De magnetische velden in een driefase motor heffen elkaar grotendeels op. Een eenfase motor is in wezen ook een driefase motor, de ontbrekende fase wordt gecreeerd door de condensator die op die motor zit. Die velden in een eenfase motor zullen niet zo mooi zijn als bij een driefase motor maar ik denk dat het onder de streep wel mee valt. Ligt een beetje aan het vermogen en de stromen die er gaan lopen. Als je de motor buiten de behuizing houd heb het voordeel dat je pc behuizing wel het een en ander af zal schermen. Een metalen behuizing fungeert dan als een kooi van faraday die zal dus de rest wat uit de motor komt wel aan de buitenkant van de kast houden.
Ik betwijvel alleen of je het gewenste effect gaat behalen, deze combinatie zal vrij luidrugtig worden op normale snelheid...
Maar ik ga het binnenkort dus testen op de oude pc.
Als alles goed gaat zien jullie het eind resultaat nog wel
En anders zien jullie wel een post
Waarom trouwens slecht 1 fan, maak met een paar mooie tandwielverbindingen een mooi systeem waardoor meerdere fans van kracht voorzien kunnen worden, anders is het wel serieuze overkill...
Vergeet ook geen duidelijke dodemansknop of iets dergelijks, je wil denk ik niet met je vingers tussen een fan met zo'n ding aan terechtkomen...
en als je schrik hebt dat je harde schijven het begeven door de magnetische velden, kan je misschien de schijven en/of de motor afschermen met iets in deze stijl.
Tandwielen zijn niet echt regelbaar en geloof me, je wilt niet dat een ketting losspringt langs je benen (dat vliegt gewoon door hout heen)Bitbored schreef op donderdag 11 december 2008 @ 23:18:
Ben ik de enige die voor het aanpassen van de snelheid van de fan aan tandwielen denkt????
Waarom trouwens slecht 1 fan, maak met een paar mooie tandwielverbindingen een mooi systeem waardoor meerdere fans van kracht voorzien kunnen worden, anders is het wel serieuze overkill...
Vergeet ook geen duidelijke dodemansknop of iets dergelijks, je wil denk ik niet met je vingers tussen een fan met zo'n ding aan terechtkomen...
en als je schrik hebt dat je harde schijven het begeven door de magnetische velden, kan je misschien de schijven en/of de motor afschermen met iets in deze stijl.
Maar bedankt voor je link en @ Riesenbaby ook thnx voor de edit!
Ik ging even van de "lichte motoren" die ik voor mijn werk moet aansturen. We moeten ook motoren van 160A op 400 Volt aansturen. En ook met frequentie regelaars. Maar dat raad ik niet aan om naast computer te zetten. De herrie zal niet leuk zijnRiesenbaby schreef op donderdag 11 december 2008 @ 22:23:
[...]
Edit: @geforce5_guy
Een frequentie regelaar heeft normaal wel een iets groter bereik. Over de koeling van de motor, onder 30 Hz werkt de eigen koeling van de motor niet meer. Boven de 80 Hz word het ook minder.
Een frequentie regelaar van 18A is een beste jongen, de meeste regelaars die er bij ons doorgaan nemen iets van 3A bij 230V.
En het bereik van een frequentie regelaar kan je bij de betere instellen. Dat van 0 tot 50 Hz was een voorbeeld.
Maar al met al het kunnen. Maar of een licht dimmer het aankan vraag ik me af. Een motor vraagd al gauw meer dan 100Watt. En de koeling van de motor is ook een punt om aan te denken. Hij zal toch wel op 25% van zijn kunnen moeten draaien om genoeg flow te krijgen. En de energie kosten zullen ook wel leuk worden
edit: Ah, je hebt hem al draaiend gehad, dus mijn info is niet heel erg nuttig
Heb je ook een foto van de fan die je erop plaatst? Of gebruik je enkel de interne fan van de motor?
[ Voor 25% gewijzigd door Harrie op 12-12-2008 20:52 ]
Binnenkort komen ze er aan.Harrie schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 20:47:
Misschien eens beginnen met een foto van het naamplaatje van de motor? Dat zou alle informatie moeten bevatten over vermogen, toerental en type motor. Die condensator is de line-start condensator, dan is het een een-fase motor die je gewoon aan het net kan hangen (3000rpm / 50Hz).
edit: Ah, je hebt hem al draaiend gehad, dus mijn info is niet heel erg nuttig
Heb je ook een foto van de fan die je erop plaatst? Of gebruik je enkel de interne fan van de motor?
Maar de koeling van de motor, goed punt. Er zou namelijk een wand tussen de fan en de motor moeten komen.
Misschien dat 3 case fannetjes hem iets helpen?
Zoiets zou het moeten worden: (eerste tekening met sketchup

Zoals je ziet: een soort van aanbouw van hout met wat plexiglas erin, dat zwarte blokje moet dus de motor voor gaan stellen, dat staafje de aandrijfas die door de zijplaat van de case heen gaat en aan de andere kant van die plaat de fan.
De aanzuiging van verse lucht moet nog bedacht worden maar ik heb daar misschien wel een oplossing voor die ook meteen het koelprobleem v/d motor opheft, ben aan het schetsen atm
Een beetje uitleg over de volgende schets:

Je ziet dat gat daar nu, dat met wat race gaas of iets anders fancy (wat ook zwart is) een beetje zorgen dat het niet zo opvalt, nu krijgt de motor dus wat frisse adam en kan de fan door het wat vergrotere gat v/d aandrijfas lucht aanzuigen.
Bovendien lijkt mij dat met die snelheid hij zelf een redelijke lucht produceert zeg maar.
[ Voor 21% gewijzigd door Xzelicon op 12-12-2008 22:49 ]
Kooi van Faraday werkt niet tegen magnetische velden helaas. Hooguit zal een deel van de magnetische straling geabsorbeerd worden.Riesenbaby schreef op donderdag 11 december 2008 @ 22:46:
Als je de motor buiten de behuizing houd heb het voordeel dat je pc behuizing wel het een en ander af zal schermen. Een metalen behuizing fungeert dan als een kooi van faraday die zal dus de rest wat uit de motor komt wel aan de buitenkant van de kast houden.
Test het anders gewoon even. Zet die motor aan, en hou er een beschreven diskette bij in de buurt. Als de data daar goed van blijft, dat zit je vast wel ok.
Thnx, dat ga ik vanmiddag even proberenFireAge schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 08:03:
[...]
Kooi van Faraday werkt niet tegen magnetische velden helaas. Hooguit zal een deel van de magnetische straling geabsorbeerd worden.
Test het anders gewoon even. Zet die motor aan, en hou er een beschreven diskette bij in de buurt. Als de data daar goed van blijft, dat zit je vast wel ok.
En anders haal je gewoon een kast met een 180mm fan aan de zijkant?
IMO beetje overdreven, en zon motor trekt ook nog eens behoorlijk wat stroom.
Verder zal de fan dus warme lucht rond de motor wegzuigen, waarna je hele idee dus eigenlijk al weinig nut meer heeft?
Of sla ik hier nou compleet de plank mis.