HTPC/Game PC, Thermalt. MaxOrb ervaringen?Of andere opties?

Pagina: 1
Acties:

• maart1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-09-2025
Beste Tweakers,

Sinds enkele weken ben ik de trotse bezitter van een HTPC :). Nou zit het zo: Ik gebruik hem niet alleen om films/TV/etc mee te kijken. Ik gebruik hem ook om mee te gamen/overklokken/multimedia bewerken. Je kan het dus meer beschouwen als een multimedia PC in een HTPC kast.

Mijn specs:
- Origen AE H5 (ATX mobo, mATX PSU)
- Fortron mATX 350 Watt PSU
- Asus (ATX) P5Q-E Mobo
- Core2Duo E8400
- ATI Sapphire 4850 512MB Single Slot cooler
- OCZ 2x2GB PC6400 Platinum Edition
- Samsung Spinpoint 500GB

Aangezien deze (HT)PC praktisch naast mijn bed staat, wil ik sowieso dat er een mogelijkheid is om hem nagenoeg onhoorbaar te maken. Verder wil ik hem ook gaan overklokken, er moet dus niet alleen een stil koelsysteem in komen te zitten, hij moet op sommige momenten ook nog eens daadwerkelijk goed koelen (tijdens het overklokken/gamen/multimedia bewerken etc mag hij dus meer lawaai maken).

In de Origen H5 kast zitten op dit moment aan de achterkant 2x 60mm Papst fans (612 NGMI), om de warme lucht af te voeren. Aan de onderkant (onder de DVD-brander) zit een 80mm Papst fan (8412 NGMLV) om de koude lucht aan te zuigen.

Het is dus de bedoeling dat er koude lucht aan de voor/onderkant wordt aangezogen, dit over de processor wordt getrokken, en aan de achterkant de warmere lucht er weer uit wordt geduwd door de 60mm fans.

Op dit moment maak ik gebruik van de Intel stock koeler, die mijns inziens echt dramatisch presteert. CPU @ Idle is nog wel te overzien (lees: core temp van ~ 40 graden). Laat ik de CPU echter stressen (ORTHOS ~ > 10 min), gaan de temperaturen al snel > 60 graden :'( .

Oplossing: Een nieuwe CPU koeler dus :) !

Nu zie je tegenwoordig bij veel HTPC's de Scythe Ninja Mini. Volgens veel reviews en meningen van gebruikers een zeer stille koeler. Dit is natuurlijkperfect voor een HTPC met een AMD e4850, maar ik wil de koeler ook gebruiken om mijn e8400 te overklokken, om te gamen en multimedia te bewerken. Hij moet op volle kracht dus ook zeer goed kunnen koelen, en dit doet de Ninja Mini helaas wat minder goed.

Aangezien mijn DIGN H5 ongeveer 14 cm hoog is, heb ik vanaf de socket tot aan de bovenkant van de kast maar 12 cm ruimte. Hierdoor ben ik helaas zeer beperkt in aanschaf mogelijkheden voor wat betreft de CPU-koeler.

Ik heb rondgeneusd en ben op een paar koelers uit gekomen die eventueel zouden passen:

- Scythe Ninja Mini (zeer stil, perfect voor een HTPC, koelt op volle kracht echter minder)
- Scythe Shuriken (komt volgens veel reviews er belabberd uit)
- Thermaltake MaxOrb (EX)
- CoolerMaster V4
- Zalman CNPS8700

Na veel reviews te hebben gelezen, lijkt me de Thermaltake MaxOrb (EX) eigenlijk wel een goede keuze. Kan zeer stil zijn, kan ook op volle kracht zeer goed koelen, heeft ook een goede Warmte/Decibel verhouding. Dit allemaal terwijl hij relatief gezien zeer laag is, maar goed meekomt met grote/hoge koelers.

Volgens de specs moet hij dus ook in mijn HTPC kast kunnen passen (De koeler is namelijk 144mm(B) x 143mm(D) x 94mm(H).
De koeler is dus relatief gezien helemaal niet hoog, alleen zeer breed en diep. Gelukkig zorgen de 6 heatpipes aan de onderkant ervoor dat het blok met koelvinnen wat hoger komt te zitten. Zo kan het koelblok boven mijn geheugen en heatpipes van het moederbord hangen.
Het enige minpunt van deze koeler is dat hij de lucht naar alle kanten om zich heen blaast. Terwijl de Scythe Ninja Mini bijvoorbeeld (veel efficienter) de lucht direct richting de 60 mm fans blaast.

Heeft iemand ervaring met de Thermaltake Maxorb koeler? Ook in samenwerking met een ASUS P5Q-E/Deluxe etc? Aangezien de koeler namelijk zo breed is, ben ik bang dat hij in de knel komt met de heatpipes/koelvinnen van mijn mobo. Op de site van thermaltake staat namelijk niet duidelijk aangegegeven hoe hoog het koelvinblok komt, tov de socket.

Of heeft iemand anders nog een zeer goede koeler (qua prestaties), die bovendien ook zeer stil kan zijn?
Dan hoor ik het graag!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-01 19:39

KoffieNT

banaan

Ik had een Thermaltake Blue Orb 2 (lijkt hier wel op), in mn Aercool M40, en die maakte op high RPM vrij veel herrie. Op low rpm was hij net hoorbaar.

Het lastige is idd het vinden van een passende koeler. Ik zat toen ook te twijfelen of ik een Scythe mini zou kopen.

- Scythe Ninja Mini - Ik denk de beste keus
- Scythe Shuriken - Je geeft het zelf al aan
- Thermaltake MaxOrb (EX) - Ik denk niet dat hij onhoorbaar gaat zijn
- CoolerMaster V4 - Geen ervaring mee
- Zalman CNPS8700 - Schijnt herrie te maken

Ben uiteindelijk zelf voor een Antec P182 + TRUE120 gegaan hehe.

:D

• The_Ownman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-01 07:26
Je moet er rekening mee houden dat de Scythe Ninja Mini gemaakt is op low airflow, hij zal dus een flauwere koelingscurve hebben naarmate de fanspeed hoger wordt en opzichte van andere koelers die een dichtere finspacing kennen.

Zelf zou ik voor de ninja mini gaan, die is (deels uit ervaring) stil en koelt jouw CPU voldoende.

PS,

De voeding lijkt mij enigszins aan de magere kant.

• maart1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-09-2025
The_Ownman schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 12:43:
Je moet er rekening mee houden dat de Scythe Ninja Mini gemaakt is op low airflow, hij zal dus een flauwere koelingscurve hebben naarmate de fanspeed hoger wordt en opzichte van andere koelers die een dichtere finspacing kennen.

Zelf zou ik voor de ninja mini gaan, die is (deels uit ervaring) stil en koelt jouw CPU voldoende.

PS,

De voeding lijkt mij enigszins aan de magere kant.
Dankje voor je reactie!

Ik zit nu echt te twijfelen tussen de Maxorb (EX) en de Ninja Mini. De Maxorb koelt namelijk ook zeer goed het omringende gebied van de CPU/Socket. Denk aan de videokaart/geheugen. De scythe ninja koelt alleen de CPU, maar blaast de warme lucht daarentegen direct de kast uit/de papst 60mm fans in.

Ik maak me alleen zorgen of de heatpipes/koelvinnen van mijn Asus P5Q-e niet in de knoop komen met het brede koelblok van de Maxorb.
Afbeeldingslocatie: http://nl.thermaltake.eu/db/Editor/Assets/cl-p0369-dimension.gif
Kan iemand mij hier meer over vertellen?

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Om je keuze nog wat moeilijker te maken, al de Thermaltake DuOrb gezien? Het kreng is groot en duur, maar wel lekker laag (86mm) en koelt goed.

http://www.legitreviews.com/article/688/1/

[ Voor 16% gewijzigd door jdm8 op 14-12-2008 16:38 ]

• The_Ownman
  • Laatst online: 23-01 07:26
jdm8 schreef op zondag 14 december 2008 @ 16:35:
Om je keuze nog wat moeilijker te maken, al de Thermaltake DuOrb gezien? Het kreng is groot en duur, maar wel lekker laag (86mm) en koelt goed.

http://www.legitreviews.com/article/688/1/
Vette koeler heb je de daar, die zou ik zeker overwegen! Die koelt de mobo en ram uitzonderlijk goed. De Scythe Ninja zou ik nemen als je een meer geleide airflow hebt (zoals het hoort eigenlijk intake recht erop en out take aan de andere kant) als je minder casefans hebt en meer mogelijkheid om van boven lucht aan te zuigen zou ik de Duorb zeker overwegen, zit je echter krap met ventilatie ruimte aan de bovenkant dat zou ik toch echt de Scythe nemen.

• Marc Rademaker
  • Laatst online: 15-01 20:11
Kun je de 60mm fans niet vervangen, 120mm zijn veel stiller (onhoorbaar) en verplaatsen dan evenveel lucht. Persoonlijk vind ik spcr (http://www.silentpcreview.com/) erg goed, waar je tal van tips zult vinden.

Een pc is namelijk net zo stil (of lawaaiig) als zijn luidste component. Je voeding zal waarschijnlijk niet een van de stilste zijn. Hetzelfde kan gezegd worden van een standaard HD4850, ik denk dat mijn HD4850 van gainward een stuk stiller is bijvoorbeeld.

Stilte en performance zijn namelijk elkaars tegenpolen, de HDD die je hebt is vrij stil ( heb er ook één gekocht, aan de hand van de geluids-specificaties destijds ) maar als je iets snellers wilt, kon je gauw terecht bij een 10k rpm raptor. Je zult dan ook moeten kiezen voor prestatie versus stilte.

Zoals opgemerkt vind ik de 350w voeding van fortron ook aan de magere kant, voor een overgeklokte e8400 en een HD4850, al helemaal omdat je voeding het al snel behoorlijk warm gaat krijgen, waardoor zijn output capacity omlaag zal gaan.
Pagina: 1