"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Waar lees je dat je geen reserveringsruimte mag gebruiken? Hier lees ik namelijk iets anders:ari3 schreef op donderdag 11 december 2008 @ 20:45:
Ik overweeg te gaan banksparen om een pensioengat te dichten. Nu zie ik dat je voor de inleg van het banksparen wel jaarruimte mag gebruiken maar geen reserveringsruimte. Hoe komt het dat je voor een lijfrenteverzekering wél reserveringsruimte mag gebruiken en voor een bankspaarproduct niet?
Ik zie niet helemaal hoe je fiscaal gunstig kunt banksparen als ik de reserveringsruimte niet mag gebruiken. Weet iemand hoe dit zit?
Reserveringsruimte
De reserveringsruimte is het totaal van de jaarruimten 2001 tot en
met 2007 die door u niet zijn gebruikt. Had u in de periode 2001 tot
en met 2007 in een of meer jaren jaarruimte waarvoor u in die jaren
geen lijfrentepremies hebt betaald en afgetrokken? Dan kunt u als
nog in 2008 tot een bepaald bedrag aan betaalde lijfrentepremies of
stortingen op een lijfrentespaarrekening of lijfrentebeleggingsrecht
aftrekken.
[ Voor 34% gewijzigd door rclahsen op 11-12-2008 21:49 ]
tja, het mag blijkbaar niet omdat het niet mag 
Als ik jou was zou ik gewoon ff met een bank/verzekeraar bellen en vragen wat de mogelijkheden zijn. Natuurlijk willen ze je dan van alles aansmeren en daar moet je niet zomaar op ingaan maar je kunt iig wel wat informatie opdoen.
Als ik jou was zou ik gewoon ff met een bank/verzekeraar bellen en vragen wat de mogelijkheden zijn. Natuurlijk willen ze je dan van alles aansmeren en daar moet je niet zomaar op ingaan maar je kunt iig wel wat informatie opdoen.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Verwijderd
Volgens mij houdt de belastingdienst tegenwoordig automatisch rekening met de reserveringsruimte, en is er dus feitelijk geen verschil meer.
Verwijderd
Ik heb toevallig gisteren een 'banksparen' rekening bij de Rabobank geopend. Ik weet niet waar jij je informatie vandaan hebt, maar je kunt wel degelijk je reserveringsruimte gebruiken.
Het storten van het geld gaat via een "tussen nummer" van de Rabobank ovv van je eigen rekening nummer. Je moet daarbij ook vermelden voor welk jaar de inleg bedoeld is.
Het storten van het geld gaat via een "tussen nummer" van de Rabobank ovv van je eigen rekening nummer. Je moet daarbij ook vermelden voor welk jaar de inleg bedoeld is.
Hier staat bijvoorbeeld:rclahsen schreef op donderdag 11 december 2008 @ 21:46:
Waar lees je dat je geen reserveringsruimte mag gebruiken?
En op deze site staat ook een soortgelijk iets:Met ingang van 2008 kunt u jaarruimtes ook benutten om te banksparen voor pensioen. Voor de reserveringsruimte geldt dat aan 2008 voorafgaande jaren hiervoor helaas niet gebruikt mogen worden.
De link van de Belastingdienst die jij aanhaalt lijkt dit tegen te spreken... Uiteraard is de Belastingdienst wel een meer autoritaire bron als de sites die ik opnoem, maar toch is het vreemd dat dit soort "advies" sites zeggen dat je geen reserveringsruimte mag gebruiken voor banksparen.Let op de reserveringsruimte van 2007 en de jaren daarvoor is alleen van toepassing voor lijfrenteaftrek. Deze reserveringsruimte kan niet gebruikt worden voor een bankspaarrekening.
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Verwijderd
Worden die advies sites gesponsord door een verzekeringsmaatschappij?
De adviseur van de Rabobank was toch tamelijk duidelijk hierover...
De adviseur van de Rabobank was toch tamelijk duidelijk hierover...
Verwijderd
Volgens mij kan de reserveringsruimte gewoon gebruikt worden zie www.fiscalert.nl/2008/02/jaar_en_reserveringsruimte.php en de site over banksparen http://www.banksparenkeuze.nl
Verwijderd
Beste lezers,
Ik ben de beheerder van de site waarna verwezen wordt.
De belastingdienst heeft aan mij begin 2008 aangegeven dat de reserveringsruimte van voor 2008 niet gebruikt mag worden voor banksparen voor pensioen.
Op dit moment mei 2009 is dit niet meer in de literatuur en de wetgeving te achterhalen. Ook in de consumentenfolders van de belastingdienst wordt hier niet meer over gesproken.
met vriendelijk groet.
Nico
Ik ben de beheerder van de site waarna verwezen wordt.
De belastingdienst heeft aan mij begin 2008 aangegeven dat de reserveringsruimte van voor 2008 niet gebruikt mag worden voor banksparen voor pensioen.
Op dit moment mei 2009 is dit niet meer in de literatuur en de wetgeving te achterhalen. Ook in de consumentenfolders van de belastingdienst wordt hier niet meer over gesproken.
met vriendelijk groet.
Nico
Pagina: 1