Domein met 2 sites; standalone server ziet domein niet

Pagina: 1
Acties:

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:41
Beste Geleerden,

Ik ben bezig met een project voor school wat op het moment niet helemaal wil vlotten.
Binnen VmWare Workstation heb ik nu 6x een windows versie geïnstalleerd, waar 3x Windows 2003 Enterprise.

Server 1 zit nu in het domein and Domain Controller, en doet het goed, Server 3 is router, zit ook in het domein en snapt hoe die moet routeren. Server 2, wat aan de andere kant van de router zit, is nog steeds Standalone. hij heeft een andere Site, althans dat moet gaan worden maar zit voorlopig nog niet in het domein dus ook geen site, Server 1 is ook Site 1.

Ik kan wel pingen op IP adres, heen en weer, maar niet op servernamen. op de server 1 is een DNS en DHCP server geinstalleerd, en die deelt ook adressen uit voor de windows versies aan de andere kant van de router (dit gaat goed), de servers hebben allen een fixed IP.

Nu is dit denk ik een DNS Probleem. En ik wil graag dat ik de Server 2 ook in het domein kan hangen als 2e DC, voor site 2.

Overigens geef ik al bij server 2 de DNS instellingen mee voor de DNS Server op Server 1, maar het lukt nog niet, de router is default Gateway voor alle systemen.
Sites zijn geloof ik het zelfde als office sites, je moet t zien als een stuk van het domein (bedrijf) dat op een andere locatie zit. Daardoor dus een afwijkende IP range, en een eigen DC nodig.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-02 21:20

Equator

Crew Council

#whisky #barista

PNS is bedoeld voor problemen in de professionele sfeer. Een schoolopdracht valt daar dus niet onder.

Ik ga je topic dus ook verplaatsen naar Windows Servers en Server-software want daar hoort het veel beter thuis..

In ieder geval, ben je al redenlijk op de goede weg. Het is mij nog niet geheel duidelijk of Server 2 nu op een ander subnet zit of niet. Zit je router tussen beide servers in of zitten ze allen in hetzelfde subnet.

Zolang ze in het zelfde subnet zitten, kun je dus niet over meerdere sites spreken. Sites zijn inderdaad opgesplitst in IP ranges. Per site moet je 1 of meerdere subnetten definieren. Ik zou eerst de situatie duidelijk opsplitsen in IP subnets en zorgen voor correcte routering daartussen. (Met je router met 2 netwerkkaarten moet dat heel goed kunnen)

Op Server2 zal je in ieder geval moeten zorgen dat
  • Je IP connectivity hebt naar server1. Ze moeten elkaar kunnen pingen op IP adres
  • Je als DNS server het IP adres van Server1 opgeeft.
Als deze 2 punten geregeld zijn kan je vanaf server2 server1 pingen op zijn naam (server1.domain.ext). Andersom zal nog niet lukken, omdat Server2 nog niet bekend zal zijn in DNS. Dat komt wel nadat je hem lid hebt gemaakt van het domain..

suc6

• cazzer22
Dat dacht ik dus ook, want ik heb op de 2e server de DNS instellingen naar server 1 gezet, dwz 192.168.2.2, en server 2 zit in het bereik van 192.168.3.x (dus idd ook 2 subnets).

Op IP adres kan ik erheen pingen, maar niet met [servernaam] nslookup (op server2, 192.168.3.2) geeft ook een error trouwens:
cant find server name for address 192.168.2.2 (Waar dns server zit): non exsisten domain.
default server unknown
address 192.168.2.2

• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-01 15:13
Even een ipconfig /all van je servers geven, ook je router.

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

• Muggie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-02 08:40

Muggie

8 pm

Kun je de dc wel op fqdn pingen ?
Je kunt de server in het domein erbij zetten door de fqdn van het domein in te vullen in Member of domain.
Je kunt ook de server die je in het domein wil zetten voorzien van de dns suffix van je domein, herstart en probeer hem daarna eens bij te zetten in het domein.

PSN: mug_8pm

• cazzer22
Ik heb net DNS op beide servers opnieuw geinstalleerd. inmiddels kan ik wel op FQDN pingen naar den DC vanaf de standalone server. nog niet op servernaam. Ook kan de DNS Server op de standalone de DNS gegevens ophalen van de DNS Server van de Domain Controller. Maar wat ermee gebeurt weet ik niet, ik zie nog niet in de lijsten de server 02 verschijnen.
Ook wil hij nog niet in het domein.

• cazzer22
Mmmm herinstallatie van de DNS Servers bleek te helpen, het probleem is nu over, nslookup en alles werkt nu! toch bedankt :)

Maar nu eerst weekend vieren :O

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Vergeet ook niet om nog even een reverse lookup zone aan te maken... zo te zien mis je die ook :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1