Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Krakend geluid bij afspelen van muziek en films

Pagina: 1
Acties:

• RonG
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-11 09:43
Goedenavond allemaal!

Ik ben sinds dinsdag de eigenaar van een Dell XPS 430. Bevalt perfect, enkel heb ik een probleem bij het afspelen van muziek. Ik heb via de koptelefoon uitgang van de PC een kabel aangesloten op mijn Marantz PM4001 OSE versterker. Op willekeurige momenten tijdens het nummer kraakt het geluid, alsof het kort (een 10e van een seconde) hapert met een wat ruis-achtig geluid erbij. Ik erger me hier enorm aan bij een mooi stuk muziek.

Toen ik op dezelfde manier mijn muziek afspeelde via mijn oude laptop, was er niets aan de hand. Als ik via mijn cd speler muziek afspeel over mijn versterker, is er ook niets aan de hand. Wat kan ik nog meer proberen? Wat kan er aan de hand zijn?

Wat heb ik tot nu toe geprobeerd en heeft geen verschil of effect:
- Afspelen vanaf computer HDD en afspelen vanaf externe HD
- Update drivers geluidskaart
- Winamp / VLC / Windows Media Player 11 geprobeerd + updates en nieuwste versies
- Koptelefoon uitgang aan de achterkant en voorkant van de PC geprobeerd
- MP3 file of FLAC file is geen verschil
- Buffergrootte Winamp / Windows Media Player 11 vergroot

Configuratie PC:
Intel Quad Core Q8200 2.33Ghz
3GB DDR3 1333
Integrated Audigy Advanced HD (Volgens de Dell meneer zit deze op mijn moederbord geïntegreerd)
Vista Home Premium SP1
Ati HD4850

• RonG
Echt niemand een idee?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heb je misschien IRQ conflicten o.i.d.?

Er zijn trouwens veel topics om door te nemen, b.v.:
Geluid Kraakt
Probleem met krakend geluid

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
onboard sound deeld waarschijnlijk iets met een ander apparaat waardoor je een soort van hickup krijgt?

404 Signature not found

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
32bit of 64bit OS?

Sound Cards
Integrated Intel 7.1 channel High Definition Audio
Sound Blaster Audigy software (relies on CPU) (available with 32-bit OS only)
Sound Blaster X-Fi ExtremeGamer (available with 32-bit OS only)

Hoe heet de driver die je geinstalleerd hebt?
Welke uitgang gebruik je precies?
Wat voor instellingen zijn er te maken in de geluidskaart software? (screenshots?)
Heb je al een ticket gelogd bij Dell?

• RonG
wagenveld schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 10:49:
32bit of 64bit OS?

Sound Cards
Integrated Intel 7.1 channel High Definition Audio
Sound Blaster Audigy software (relies on CPU) (available with 32-bit OS only)
Sound Blaster X-Fi ExtremeGamer (available with 32-bit OS only)

Hoe heet de driver die je geinstalleerd hebt?
Welke uitgang gebruik je precies?
Wat voor instellingen zijn er te maken in de geluidskaart software? (screenshots?)
Heb je al een ticket gelogd bij Dell?
Het betreft een 32bit OS, met Sound Blaster Audigy software, geinstalleerd met de drivers op de bijgeleverde CD. De letterlijke instellingen die te maken zijn in de geluidskaart software zal ik vanmiddag even voor je nakijken, toen ik hier zelf doorheen bladerde kwam ik niets tegen wat invloed zou kunnen hebben op mijn probleem.

Ik heb Dell zelf wel gebeld, maar die kwam met oplossing om het totale systeem opnieuw te installeren... Ik wil echter eerst een paar andere opties af gaan.

----
onboard sound deeld waarschijnlijk iets met een ander apparaat waardoor je een soort van hickup krijgt
Ik zou niet weten waarmee? Het enige wat 'geluid geeft' is mijn mediaplayer. Buiten dat, kan mijn configuratie met een quad core processor en 3gb werkgeheugen dat niet gewoon aan? Of heeft dat er niets mee te maken?

• wagenveld
  • Niet online
Hmm, wat ik begrijp van de Dell website is dat die Audigy software niet verplicht is, volgens de specs is het een Intel/Sigmatel onboard chipset. Kun je deze kale driver installeren zonder Audigy software: (Dus via software eerst alle gerelateerde dingen verwijderen en rebooten voor je de nieuwe installeert)
http://support.dell.com/s...t=1&libid=3&fileid=261430

Wat je ook kan proberen is de Realtek driver:
http://www.realtek.com.tw...ownTypeID=3&GetDown=false

Verder zul je even na moeten lopen wat er onder enhancements in audio settings staat ingesteld in Vista:
http://news.softpedia.com...-for-High-End-Audio-3.png

Check eens met alles op disabled?

Check ook onder het Advanced tab wat de default afspeel format is.

[ Voor 40% gewijzigd door wagenveld op 12-12-2008 12:08 ]

• RonG
wagenveld schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 11:53:
Hmm, wat ik begrijp van de Dell website is dat die Audigy software niet verplicht is, volgens de specs is het een Intel/Sigmatel onboard chipset. Kun je deze kale driver installeren zonder Audigy software: (Dus via software eerst alle gerelateerde dingen verwijderen en rebooten voor je de nieuwe installeert)
http://support.dell.com/s...t=1&libid=3&fileid=261430

Wat je ook kan proberen is de Realtek driver:
http://www.realtek.com.tw...ownTypeID=3&GetDown=false

Verder zul je even na moeten lopen wat er onder enhancements in audio settings staat ingesteld in Vista:
http://news.softpedia.com...-for-High-End-Audio-3.png

Check eens met alles op disabled?

Check ook onder het Advanced tab wat de default afspeel format is.
Bedankt voor je reactie! Op dit moment zit ik nog op mijn werk, dus direct uitproberen gaat pas om 4 uur lukken. Maar dat geeft niet, ik ga het zeker doen. Wil je dat ik alle audio drivers verwijder, of alleen die van Audigy? Toen ik de computer kreeg stond er helemaal niets van Audigy op, maar ik heb deze toen over de bestaande driver (voorgeïnstalleerde Sigmatel driver) heen gezet.

• wagenveld
  • Niet online
Alles verwijderen voordat je iets anders installeert. Dus als je de Realtek driver gaat proberen ook eerst de Sigmatel versie verwijderen.

• RonG
wagenveld schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 12:21:
Alles verwijderen voordat je iets anders installeert. Dus als je de Realtek driver gaat proberen ook eerst de Sigmatel versie verwijderen.
Hoe ben ik daar absoluut zeker van, dat alle drivers verwijdert zijn? Staan alle drivers in het 'software verwijderen' menu van Vista?
Pagina: 1