• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 10:51
Hallo allemaal
Ik heb een computer met een am2 processor, en deze laat zijn fans 5 seconden draaien voordat hij er weer mee ophoudt
De pc heeft al een paar jaar (ongeveer 2,5) gedraaid, maar gaf ineens deze problemen. De dag ervoor startte hij wel op
Ik heb al geprobeerd met andere hardware te testen, zonder hdd, cdrom, ram, allemaal zonder succes. Ook heb ik een andere voeding geprobeerd. De enige manier waarop de computer wel langer aan blijft is zonder cpu, maar dan kun je er verder niks mee.
Wat denken jullie, is het moederbord kapot, of de processor, of moet ik het probleem in een andere hoek zoeken?

PS ik heb ook buiten de kast getest, en met 1 latje ram ipv 2 (allebeide geprobeerd), en ik heb de bios meerdere malen gereset.
Het gaat om de volgende config:
amd 3800+x2
asus m2n-mx
2 gb (kit of 2) el cheapo ram, wat tot op heden geen problemen heeft veroorzaakt
een 430 watt voeding (a- of b+ merk) en een 450 watt voeding (b-merk) De pc draait normaal met de 430 watter
De config is niet geoced

Goed koper is duurder dan slecht koper

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:00

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Kortsluiting kan het niet zijn, dan zouden de fans nog geen seconde lang draaien.

Het enige wat je kunt doen is onderdeel voor onderdeel vervangen. En dat kan nog wel eens lastig zijn als je ze niet op de plank hebt liggen.

Deze kun je ook nog doornemen, maar zal je weinig helpen vrees ik:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter (prima troubleshooter, daar niet van)

[ Voor 25% gewijzigd door PD2JK op 12-12-2008 08:29 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 20:41
Ik heb dit onlangs ook bij de PC van een familielid meegemaakt. Oorzaak daar: de koeler maakte geen goed contact met de processor. Na het aanzetten had je dan een korte tijd waarin de processor opwarmde, te heet werd en zichzelf uitschakelde.

Daar deed het systeem gedurende die tijd nog wel iets: BIOS kon je nog net zien opkomen en soms zelfs inkijken/aanpassen.

Wat doet die PC bij jou verder, tijdens die korte opstarttijd? En is er iets gebeurd met het ding voordat 'ie zo ging doen, verplaatst of zo?

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-12-2025
Kan je natuurlijk wel is proberen, koeler even opnieuw monteren met nieuwe pasta...

Verwijderd

EdwardvGelder schreef op donderdag 11 december 2008 @ 19:19:
Kan je natuurlijk wel is proberen, koeler even opnieuw monteren met nieuwe pasta...
Zal geen nut hebben. ;)
Waarschijnlijk CPU of Mobo.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2008 19:23 ]

• teamacc
Troubleshooter al doorgenomen, stond weinig nuttigs in.
Ik ga vandaag even een cpu halen bij een zaak in de buurt, hoop dat ze m terugnemen als ie t niet doet
Koeler al meerdere malen opnieuw gemonteerd, omdat ik ook zonder proc heb getest (en dan moet de koeler er wel af)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 06:52:
Troubleshooter al doorgenomen, stond weinig nuttigs in.
In de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter staan heel veel nuttige zaken anders. Als ik het zo lees heb je de troubleshooter nog niet doorgelezen, anders was je het defecte onderdeel wel tegengekomen.

Neem de troubleshooter dus eerst door en post hier waar je tegenaanloopt, anders heeft een topic weinig zin.

[ Voor 1% gewijzigd door Rukapul op 17-03-2014 20:47 ]

• teamacc
Ik kan nogal weinig met die troubleshooter, want die gaat er van uit dat ik in de bios kan komen, en de pc heeft al gedraaid, waar de helft van de troubleshooter over nieuwe pcs gaat (deze pc is van de ene op de andere dag kapot gegaan), verder heb ik al met meerdere voedingen geprobeert om ook daar het probleem weg te halen
Ook gaf het oude moederbord geen biepjes, waardoor die troubleshooter grotendeels waardeloos werd

Ik heb net een ander moederbord er in gezet, het probleem met de fans lijkt opgelost, maar ik krijg nog geen beeld: wordt vervolgd

Edit: vervolg: Het bleek dat het nieuwe moederbord een corrupte bios had, erg slecht vind ik zelf, maar de computer draait nu eindelijk weer. Dit topic kan gesloten worden

[ Voor 40% gewijzigd door teamacc op 12-12-2008 20:08 ]

Pagina: 1