Toon posts:

Asus P5Q-E: Dual boot werkt niet goed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi beste Tweakers, :)

Meestal post ik nooit op fora omdat ik meestal alles zelf helemaal uitpluis, en als ik het doe dan kom ik er totaal niet meer uit. Dit is zo`n probleem.

Sinds een tijd heb ik een nieuwe pc met de volgende specs:
Gpu: Ati HD4850
Cpu: E8400 core 2 duo
Ram: 4 gb OCZ platinum edition
HDD: 1 samsung 320 gb SATA II
1 Western digital 320 gb SATA II
PSU: Goede 850 watt voeding, weet niet meer precies wat voor 1 maar dat is niet relevant heb goeie voltages.

Voordat ik deze pc had, had ik op mijn oude pc een dual boot met windows xp en linux mint 4.0. En dit werkte perfect! Nooit meer last van crashes en windows voor alleen de games, 1 woord geweldig! :*).

Het probleem als volgt:
Met mijn nieuwe pc heb ik weer windows xp en linux mint 4.0 in dual boot configuratie, alleen wat gewonelijk is dat ik alleen windows kan opstarten met de hardeschijf instelling op IDE. Opzich geen probleem alleen linux werkt niet op IDE en alleen op AHCI. Dus je raad het al, ik moet telkens mijn bios induiken als ik van besturingssysteem moet wisselen terwijl dat voorheen gewoon met een simpele restart kon.

De volgende oplossingen heb ik al aangedacht:
- Linux client installeren die wel op IDE werkt bij de asus P5Q-E
- AHCI drivers installeren windows xp, dit heb ik al geprobeert en het lukte me niet omdat ik het via een speciale manier moet doen die niet werkt bij mij, dankje wel Bill....
- Windows Vista installeren, iets waar ik best wel tegen op kijk omdat het enige voordeel is dat het AHCI ondersteund.

Ik heb zo`n beetje al alles geprobeerd om mijn systeempje weer het comfort te laten evenaren van een effectieve dual boot. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt.

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-01 10:02

Blonde Tux

<advertisement>

Wat dacht je gewoon van grub instaleren. Geen gepiel met je BIOS en je kan gewoon kiezen

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Verwijderd

Topicstarter
Blonde Tux schreef op donderdag 11 december 2008 @ 19:35:
Wat dacht je gewoon van grub instaleren. Geen gepiel met je BIOS en je kan gewoon kiezen
Grub heb ik al, en het werkt ook. Enige wat het probleem is dat ik wel MOET kiezen in mijn bios.
Windows werkt alleen op IDE en linux alleen op AHCI.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:15
Ik denk dat je in Windows gewoon de Intel drivers moet installeren voor jouw chipset. Waarom post je dit in NOS? Dit is een Windows probleem. Het instellen van IDE emulatie i.p.v. AHCI is een compatibiliteitsmodus die je zoveel mogelijk moet vermijden.
Verder mis ik wat informatie:
  • Wat is de foutmelding van Windows? "Hij doet het niet" kunnen we niks mee.
  • Wat gaat er mis bij de installatie van de drivers?
  • Wat gaat er mis bij het booten van Linux in de IDE modus?
  • Je hebt een (voor Linux) fonkelnieuw moederbord en je gebruikt een oude versie van Linux Mint. versie 6 staat bijna voor de deur. Wat is de reden om te kiezen voor zo'n oude release? Versie 4.0 heeft Linux kernel 2.6.22, wat inmiddels stamt uit juli 2007.

[ Voor 5% gewijzigd door gertvdijk op 11-12-2008 21:30 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
gertvdijk schreef op donderdag 11 december 2008 @ 21:27:
Ik denk dat je in Windows gewoon de Intel drivers moet installeren voor jouw chipset. Waarom post je dit in NOS? Dit is een Windows probleem. Het instellen van IDE emulatie i.p.v. AHCI is een compatibiliteitsmodus die je zoveel mogelijk moet vermijden.
Verder mis ik wat informatie:
  • Wat is de foutmelding van Windows? "Hij doet het niet" kunnen we niks mee.
  • Wat gaat er mis bij de installatie van de drivers?
  • Wat gaat er mis bij het booten van Linux in de IDE modus?
  • Je hebt een (voor Linux) fonkelnieuw moederbord en je gebruikt een oude versie van Linux Mint. versie 6 staat bijna voor de deur. Wat is de reden om te kiezen voor zo'n oude release?
Ik wist niet precies bij welke post ik dit neer moest zetten, want het is een windows EN een linux probleem.
En over windows gesproken, windows kapt er tijdens het opstarten mee en exact hetzelfde doet linux als ik 1 van beide OS`en bij de verkeerde hardeschijf instelling opstart.

En ik denk dat ik maar probeer linux mint 6 te downloaden, ik denk dat dat wel zal helpen :).
Bedankt.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:15
Verwijderd schreef op donderdag 11 december 2008 @ 21:33:
Ik wist niet precies bij welke post ik dit neer moest zetten, want het is een windows EN een linux probleem.
Nee. Windows, omdat je daar niet de goede drivers in kan stellen. In AHCI zou je controller moeten werken en in IDE voor compatibiliteit (DOS, Windows installatie zonder benodigde drivers)
Verwijderd schreef op donderdag 11 december 2008 @ 21:33:
En over windows gesproken, windows kapt er tijdens het opstarten mee en exact hetzelfde doet linux als ik 1 van beide OS`en bij de verkeerde hardeschijf instelling opstart.
Een freze bedoel je? Waarschijnlijk wil de kernel daar nog wel wat over kwijt hoor in de vorm van een panic. Kan zijn dat je bootsplash dat voor je verbergt. Edit in Grub de bootregel eens (druk op e) door er 'nosplash' bij te zetten en 'quiet' weg te halen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 11-12-2008 21:38 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Pagina: 1