[Nikon] Hoe zoomen met Nikon 70-210

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• jvaneijk
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-05 12:10
Beste tweakers..

Ik heb even een te stomme vraag. Mijn vader komt zojuist thuis met een ontzettend mooie Nikon AF Nikkor 70-210 F4-5.6D Ik weet dat dit een schuifzoom is maar het probleem is ik krijg hem niet los. Is er een speciale handeling die je moet treffen om te kunnen zoomen? Met mijn 100-400 van mijn canon is het namelijk draaien om het zwaarder of lichter te laten gaan maar ik kan hier niets aan vinden en wil ook niet te hard door duwen.

Ik hoop dat iemand mij hierover kan toelichten. Het is namelijk een super strakke lens ziet er ook mooi scherp uit op 70mm maar de rest heb ik nog niet kunnen zien :D Ook al hou ik het toch maar bij mijn Canon shit. gaat dus om deze lens

Afbeeldingslocatie: http://www.foto-vaneijk.nl/GOT/NikonLens.jpg

iRacing Profiel

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Volgens mij is dat een 'pompzoom' of wat de naam ook mag zijn.
Kwestie van naar voren schuiven.

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Staat ook in jouw eigen link :)
It is a push-pull zoom.

☻/
/▌
/ \

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:40

Sjaak_Afhaak

Bleh!

beter lezen mensen, de TS is zich ervan bewust dat het een schuifzoom is ;)
Veel succes, ik heb namelijk geen idee hoe dit opgelost moet worden :X

Hier staat tekst

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 11 december 2008 @ 17:31:
Veel succes, ik heb namelijk geen idee hoe dit opgelost moet worden :X
Heb ik inderdaad overheen gelezen. Maar m'n eerdere advies staat nog wel :P Is een kwestie van schuiven, zoals de naam al zegt.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je trekt wel de goede delen uit elkaar? :P

zie:
Afbeeldingslocatie: http://www.kenrockwell.com/nikon/images1/70210-at-210_5021.jpg

En zit er niet ergens een knopje op om de zoom te vergrendelen?

[ Voor 20% gewijzigd door Orion84 op 11-12-2008 17:43 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 14:18
inderdaad. en daar kan soms best wat kracht achter zitten... :P die dingen moeten nl. aan de ene kant wel vlotjes werken, maar aan de andere kant ook niet creepen zodra je je cam niet 100% horizontaal hebt. en tja, als ze dan wat ouder worden wordt het allemaal ook wat stroever...

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:46
Zit er geen zoom lock op?

|>

Verwijderd

Ik zie op jouw foto rechtsonder wel een schuifje met een rood streepje, zou inderdaad best wel eens een lock kunnen zijn?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2008 18:07 ]

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:40

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Die zit daar normaal voor je diafragma.

Hier staat tekst

• jvaneijk
Hartelijk dank voor de snelle reactie.. Zoals ik eerder al zei ik weet dat het een schuifzoom betreft. Er zit een lock ook zichtbaar op bovenstaande plaatje voor het diafragma maar ik heb dus niets kunnen vinden qua zoomlock. Dat maakt het ook zo ontzettend frustrerend :( Ik ga nog even verder pielen en hopen dat er nog iemand met een oplossing komt of gewoon even naar de camera winkel :)

iRacing Profiel

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 11 december 2008 @ 17:31:
Ik dacht iig dat hij alleen maar het draaien was aangezien dat met z'n 100-400 ook moest :)

☻/
/▌
/ \

• jvaneijk
Kixtart schreef op donderdag 11 december 2008 @ 18:26:
[...]

Ik dacht iig dat hij alleen maar het draaien was aangezien dat met z'n 100-400 ook moest :)
Met het draaien van de 100-400 van Canon doelde ik ook op het vastzetten zodat hij niet te soepel draait of juist soepel draait is namelijk ook een schuifzoom :)

iRacing Profiel

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Deze site heeft normaal veel fijne info, maar ik kom nergens iets van een zoom lock tegen :(

http://www.mir.com.my/rb/...kkor/AF70210mm/index2.htm

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 12:41
Haal de doppen er 's af en hou 'm naar beneden. De 70-210 is vrij vatbaar voor zoomcreep dus dat zo iets moeten doen. Anders even aan de focus ring draaien en kijken of je gekke dingen voelt. Kijk er ook even goed in aan beide kanten of je wat raars ziet.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

iceheart schreef op donderdag 11 december 2008 @ 17:43:
inderdaad. en daar kan soms best wat kracht achter zitten... :P die dingen moeten nl. aan de ene kant wel vlotjes werken, maar aan de andere kant ook niet creepen zodra je je cam niet 100% horizontaal hebt. en tja, als ze dan wat ouder worden wordt het allemaal ook wat stroever...
Bij lenzen wordt het losser......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:56

ppFreddy

gewoon Frederik

wel euh...
je neemt bankschroef, hamer en beitel... :9

nee?

gewoon proberen uit te schuiven, niet bang zijn om wat kracht te gebruiken. Misschien is de lens in de loop der jaren wat gaan vastzitten... Ik heb met mijn Nikon 18-70 destijds ook behoorlijk wat kracht moeten zetten om em te laten zoomen, door bier/cola/... was heel het zoommechanisme nogal gaan kleven waardoor de lens vast zat op 18mm :p

* ppFreddy is niet verantwoordelijk voor schade aan materiaal, jezelf of mensen rondom je :9

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaneijk
Ja ik had idd ook al gelezen dat er aardig wat zoomcreep met deze lens gepaard ging. Wat betreft de kracht die ik erop heb uitgeoefend is behoorlijk wat... Ik weet dat lensen wel tegen een stootje kunnen maar ben bang dat als ik nog meer kracht ga zetten dat hij toch wel zeker breekt :P

Wat ook nog problematisch is, is dat je zo ontzettend weinig houvast hebt en wil hem ook niet aan de camera hangen en dan eraan gaan lopen trekken want denk niet dat de camera dat fijn vindt..
Ga iig nog even wat meer kracht erop uitoefenen en kijken wat het doet.

En als het zo blijft pleur ik hem in de prullenbak :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

jvaneijk schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 01:48:
Ja ik had idd ook al gelezen dat er aardig wat zoomcreep met deze lens gepaard ging. Wat betreft de kracht die ik erop heb uitgeoefend is behoorlijk wat... Ik weet dat lensen wel tegen een stootje kunnen maar ben bang dat als ik nog meer kracht ga zetten dat hij toch wel zeker breekt :P

Wat ook nog problematisch is, is dat je zo ontzettend weinig houvast hebt en wil hem ook niet aan de camera hangen en dan eraan gaan lopen trekken want denk niet dat de camera dat fijn vindt..
Ga iig nog even wat meer kracht erop uitoefenen en kijken wat het doet.

Ik weet nog van vroegah toen mijn vader een soortgelijke lens had dat die dingen echt zwaar liepen op het eerste stukje. Misschien is het daarom al handig om een body eraan te hangen. Dan heb je een stuk beter grip en kan je beter aanvoelen hoeveel kracht je nu echt zet. Of misschien een vergelijkend iets met schroefdraad regelen, zodat je body iig heel blijft. Of met twee mensen eraan gaan hangen, als je hem anders toch weggooit. Als je de camera op de goede manier belast, zou hij niet kapot kunnen gaan, want dan zouden de "bewegende" delen toch als eerste los gaan, tenzij er iets echt goed mis is.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 14:18
Verwijderd schreef op donderdag 11 december 2008 @ 22:03:
[...]

Bij lenzen wordt het losser......
riight. nou, ik heb toch een schuifzoompje gehad, waarvan ik toch vrij zeker weet dat ie ooit toch een stuk losser is geweest... het hangt helemaal van de bouw van de lens af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
jvaneijk schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 01:48:

Roep ff waar die bak staat, kom ik wel hengelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr_Soulslayer
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-09 15:51
Na zo alles gelezen te hebben is het misschien geen gekke vraag om te stellen maarre is die lens tweedehands of nieuw? alsie namelijk nieuw is gewoon mee naar de winkel en anders de meningen van bovenstaande tweakers volgen. Zonde om weg te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:43
Dhr_Soulslayer schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 08:14:
Na zo alles gelezen te hebben is het misschien geen gekke vraag om te stellen maarre is die lens tweedehands of nieuw? alsie namelijk nieuw is gewoon mee naar de winkel en anders de meningen van bovenstaande tweakers volgen. Zonde om weg te doen.
Deze lenzen worden niet meer gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr_Soulslayer
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-09 15:51
Noxa schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 09:25:
[...]

Deze lenzen worden niet meer gemaakt.
Aaaah ok dan heb ik niks gezegt |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
De 70-210D, onredelijk populair gemaakt door Ken Rockwell, is gemaakt van 1993 tot eind 1999. Serienummers die bekend zijn:200001 - 3518745

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvaneijk
Iedereen hartelijk dank voor de reacties.. Het is me eindelijk gelukt met veel geweld heb ik hem los weten te krijgen.. En voor een oude gratis lens is het een super dingetje...

Mijn vader is er zeer blij mee..

iRacing Profiel

Pagina: 1