Hey allemaal,
ik zit met de volgende vraag:
Ik heb een database die er zo uitziet
Tabel: leden
Nu wil ik graag een query uitvoeren waarbij ik het volgende resultaat krijg:
Dus alle unieke voor en achternamen, waarbij als er dubbele zijn in het resultaat alleen de row met het laagste jaar van aankomst wordt weergegeven.
Nu krijg ik het wel voor elkaar om de unieke namen eruit te krijgen (distinct/having) maar krijg ik het niet voor elkaar om te selecteren op het jaar van aankomst.
Kan iemand me helpen?
ik zit met de volgende vraag:
Ik heb een database die er zo uitziet
Tabel: leden
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| ---------------------------------------------------------------------- | Voornaam | Achternaam | Jaar_van_aankomst | ---------------------------------------------------------------------- | Pietje | Puk | 1990 | ---------------------------------------------------------------------- | Berend | Zwart | 1990 | ---------------------------------------------------------------------- | Berend | Zwart | 1991 | ---------------------------------------------------------------------- | Felix | Vernooij | 1989 | ---------------------------------------------------------------------- | Berend | Zwart | 1989 | ---------------------------------------------------------------------- |
Nu wil ik graag een query uitvoeren waarbij ik het volgende resultaat krijg:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| ---------------------------------------------------------------------- | Voornaam | Achternaam | Jaar_van_aankomst | ---------------------------------------------------------------------- | Pietje | Puk | 1990 | ---------------------------------------------------------------------- | Felix | Vernooij | 1989 | ---------------------------------------------------------------------- | Berend | Zwart | 1989 | ---------------------------------------------------------------------- |
Dus alle unieke voor en achternamen, waarbij als er dubbele zijn in het resultaat alleen de row met het laagste jaar van aankomst wordt weergegeven.
Nu krijg ik het wel voor elkaar om de unieke namen eruit te krijgen (distinct/having) maar krijg ik het niet voor elkaar om te selecteren op het jaar van aankomst.
Kan iemand me helpen?
[ Voor 0% gewijzigd door een moderator op 11-12-2008 17:06 . Reden: Code tags toegevoegd... ]