Na een van de laatste updates voor Kubuntu 8.04 zijn op een of andere manier wat problemen met fonts ontstaan. Het probleem is dat sommige fonts onleesbaar klein zijn. Ik moet de default fontgrootte op 24 zetten om een tekengrootte te krijgen van wat normaal 9 of 10 punts is.
Het probleem lijkt alleen van toepassing op Maple 12 en Matlab 7.5.0 (R2007b). Van beide applicaties heb ik onderstaan configuratie bestanden gevonden, maar persoonlijk kan ik daar niet zoveel mee.
Ik kan natuurlijk de instellingen zoals hieronder wijzigen zodat standaard 24 punts fonts worden gebruikt, maar dat is natuurlijk ook niet optimaal. Ik heb dit topic gevonden dat enigzins relevant is (bij mij is 24 normale grootte, dus 48 is enorm), en de aangedragen oplossing werkte niet voor mij. Upgraden naar 8.10 is geen optie.
Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen en/of hoe ik het op zou kunnen lossen?
/usr/share/matlab/X11/app-defaults/Matlab
/usr/share/maple12/X11_defaults/Maple
Het probleem lijkt alleen van toepassing op Maple 12 en Matlab 7.5.0 (R2007b). Van beide applicaties heb ik onderstaan configuratie bestanden gevonden, maar persoonlijk kan ik daar niet zoveel mee.
Ik kan natuurlijk de instellingen zoals hieronder wijzigen zodat standaard 24 punts fonts worden gebruikt, maar dat is natuurlijk ook niet optimaal. Ik heb dit topic gevonden dat enigzins relevant is (bij mij is 24 normale grootte, dus 48 is enorm), en de aangedragen oplossing werkte niet voor mij. Upgraden naar 8.10 is geen optie.
Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen en/of hoe ik het op zou kunnen lossen?
/usr/share/matlab/X11/app-defaults/Matlab
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| ! ...................FONT SPECIFICATIONS: ! ! .........................DEFAULT: *fontList: -*-helvetica-medium-r-normal--12-*-*-*-*-*-*-* ! ...................Figure window text font: figure*fontList: -*-helvetica-medium-r-normal--12-*-*-*-*-*-*-* ! ...................Figure window exponent text font figure*expfontList: -*-helvetica-medium-r-normal--10-*-*-*-*-*-*-* |
/usr/share/maple12/X11_defaults/Maple
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| ! Default fonts Maple.Font: -adobe-helvetica-medium-r-normal--12-* Maple*fontList: -adobe-helvetica-medium-r-normal--12-*=charset-normal,\ -adobe-helvetica-bold-r-normal--12-*=charset-bold ! This resource controls whether or not Maple will make use of scalable ! fonts, if they are available. Setting this resource to TRUE can ! impact performance unfavorably. Maple*AllowFontScaling: False |