Toon posts:

[Kubuntu 8.04] Fonts probleem na update

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een van de laatste updates voor Kubuntu 8.04 zijn op een of andere manier wat problemen met fonts ontstaan. Het probleem is dat sommige fonts onleesbaar klein zijn. Ik moet de default fontgrootte op 24 zetten om een tekengrootte te krijgen van wat normaal 9 of 10 punts is.

Het probleem lijkt alleen van toepassing op Maple 12 en Matlab 7.5.0 (R2007b). Van beide applicaties heb ik onderstaan configuratie bestanden gevonden, maar persoonlijk kan ik daar niet zoveel mee.

Ik kan natuurlijk de instellingen zoals hieronder wijzigen zodat standaard 24 punts fonts worden gebruikt, maar dat is natuurlijk ook niet optimaal. Ik heb dit topic gevonden dat enigzins relevant is (bij mij is 24 normale grootte, dus 48 is enorm), en de aangedragen oplossing werkte niet voor mij. Upgraden naar 8.10 is geen optie.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen en/of hoe ik het op zou kunnen lossen?

/usr/share/matlab/X11/app-defaults/Matlab
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
! ...................FONT SPECIFICATIONS:
!
! .........................DEFAULT:
*fontList:                      -*-helvetica-medium-r-normal--12-*-*-*-*-*-*-*
! ...................Figure window text font:
figure*fontList:                -*-helvetica-medium-r-normal--12-*-*-*-*-*-*-*
! ...................Figure window exponent text font
figure*expfontList:             -*-helvetica-medium-r-normal--10-*-*-*-*-*-*-*

/usr/share/maple12/X11_defaults/Maple
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
! Default fonts
Maple.Font:         -adobe-helvetica-medium-r-normal--12-*
Maple*fontList:  -adobe-helvetica-medium-r-normal--12-*=charset-normal,\
-adobe-helvetica-bold-r-normal--12-*=charset-bold

! This resource controls whether or not Maple will make use of scalable
! fonts, if they are available. Setting this resource to TRUE can
! impact performance unfavorably.
Maple*AllowFontScaling:         False

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:15
Als ik me niet vergis hebben Maple en Matlab beide een Java frontend (en misschien ook wel backend), maar dat gaat dus in heel veel gevallen mis. WM Compositing gaat al helemaal niet bijvoorbeeld.
Wat is je DPI instelling in KDE en wat is de werkelijke DPI van je scherm wat X retourneert? Dat kan nog wel eens roet in het eten gooien.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk wat betreft de Java frontend.

Ik weet niet of dit de informatie is waar je om vroeg, maar:
in KInfocenter -> X-Server staat onder Screen No. 0 -> Resolution : 59x59 dpi;

via
xset q

vind ik alleen:
code:
1
2
Font Path:
  /usr/share/fonts/X11/misc,/usr/share/fonts/X11/100dpi/:unscaled,/usr/share/fonts/X11/75dpi/:unscaled,/usr/share/fonts/X11/Type1,/usr/share/fonts/X11/100dpi,/usr/share/fonts/X11/75dpi,/var/lib/defoma/x-ttcidfont-conf.d/dirs/TrueType,/home/lvi/.fonts

Betekent dit dat 100dpi en 75dpi fonts worden gebruikt? (Ik heb dus helemaal geen verstand van fonts).

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:15
Verwijderd schreef op donderdag 11 december 2008 @ 16:41:
Je hebt gelijk wat betreft de Java frontend.
Ok, ja ik kwam nogal wat Java (ellende) tegen toen ik Maple en Matlab installeerde op een 64-bits installatie. Was een enorm geklungel met hardcoded links naar 32-bit java libraries een jaar geleden.
Verwijderd schreef op donderdag 11 december 2008 @ 16:41:
Ik weet niet of dit de informatie is waar je om vroeg, maar:
in KInfocenter -> X-Server staat onder Screen No. 0 -> Resolution : 59x59 dpi;
59 dpi :?
Dat is wel erg laag. Normaal is 96 of hoger. Kan je dat aanpassen in je Xorg.conf wat bij jouw beeldscherm hoort? Weet zo snel niet hoe dat handmatig moet en is bij de closed-source NVidia driver ook weer specifiek geloof ik.
96/59 verklaart wel waarom je ongeveer die verhouding grotere puntsgrootte moet kiezen voor je programma's...
Die DPI informatie wordt uit de EDID info gehaald dat door je monitor wordt gegeven. Daar zijn regelmatig problemen mee, voornamelijk door monitoren die een malformed EDID doorgeven.
Volgens mij zijn dat bitmap fonts voor oude X programma's of wanneer je geen WM gebruikt, maar ik heb dus ook weinig verstand van fonts.

[ Voor 13% gewijzigd door gertvdijk op 11-12-2008 17:43 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
gertvdijk schreef op donderdag 11 december 2008 @ 17:37:

59 dpi :?
Dat is wel erg laag. Normaal is 96 of hoger. Kan je dat aanpassen in je Xorg.conf wat bij jouw beeldscherm hoort? Weet zo snel niet hoe dat handmatig moet en is bij de closed-source NVidia driver ook weer specifiek geloof ik.
96/59 verklaart wel waarom je ongeveer die verhouding grotere puntsgrootte moet kiezen voor je programma's...
Die DPI informatie wordt uit de EDID info gehaald dat door je monitor wordt gegeven. Daar zijn regelmatig problemen mee, voornamelijk door monitoren die een malformed EDID doorgeven.
Ik zal morgen proberen de xorg.conf aan te passen, zodra ik heb uitgevonden hoe ik er voor zorg dat het bij m'n beiden beeldschermen goed gaat.
Ik vraag me alleen af, als de DPI verkeerd staat, waarom zijn dan niet alle fonts bij andere programma's verkeerd? Binnen Matlab en Maple zijn ook alleen de "command windows" fonts te klein. De menus hebben wel de juiste fonts grootte (of wordt dat door iets anders geregeld?).

Verwijderd

Topicstarter
De foute DPI instelling bleek inderdaad de boosdoener.

For future reference:

DPI kan geforceerd worden via xorg.conf: voeg bij de sectie "Monitor" de optie DisplaySize toe:
code:
1
2
3
4
5
Section "Monitor"
    [...]
    DisplaySize sx sy
    [...]
EndSection

sx en sy volgen uit: <sx> = <pixelsx>/<dpi>*25.4

Als je net als ik xrandr gebruikt voor een dual monitor setup op je laptop, gebruik de --dpi optie:
xrandr --dpi <dpi>/<output>
Pagina: 1