Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel] Automatische waarden overnemen

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views

• Loadichus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06-2021
Beste Medetweakers,

Ik probeer in excel een tabel te creeëren die bij liters automatisch de toegekende prijs er achter plaatst
code:
1
2
3
4
5
6
1L = 0,71
2.5L = 1,23
5L = 2,53
10L = 4,03
.....
.....

De bedoeling is zodra hij bijvoorbeeld in veld A1 de waarde herkent (1L, 2.5L, 5L) hij in veld B1 de prijs neerzet (0.71, 1.32, 2.82)

Nu werkt de volgende code, maar die is natuurlijk beperkt tot 2 keuzes (waar; onwaar)
code:
1
=ALS(A1=A8; B1;B2)

Nu kwam ik op het forum een topic tegen met zoeken wat lijkt naar de oplossing waar ik naar op zoek ben.
Echter krijg ik de formule niet werkend. Heeft iemand misschien suggesties?
code:
1
=ZOEKEN(A1={"1L", "2.5L", "5L", "10L"}, B1={0.71, 1.32, 2.82, 4.03})

Verwijderd

je maakt een tabel zoals helemaal bovenaan je post.
in b1 gebruik je de formule vert.zoeken(zoekwaarde;zoektabel;resultaatkolomzoektabel;zoekresultaatbenaderen)
genoeg topics in OFF over vert.zoeken mocht je er niet onmiddellijk uitkomen.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Loadichus schreef op donderdag 11 december 2008 @ 11:45:
Nu kwam ik op het forum een topic tegen met zoeken wat lijkt naar de oplossing waar ik naar op zoek ben.
Ik neem aan dat je deze bedoelt?
pedorus in "Excel functie"
Echter krijg ik de formule niet werkend. Heeft iemand misschien suggesties?
code:
1
=ZOEKEN(A1={"1L", "2.5L", "5L", "10L"}, B1={0.71, 1.32, 2.82, 4.03})
Nofi maar dit doet werkelijk zeer aan mijn ogen. ;) Kijk eens naar het voorbeeld of raadpleeg de syntax van zoeken() onder F1. Je kunt nu eenmaal niet een formule ongeveer hetzelfde overnemen en verwachten dat het nog iets zinnigs doet ook.

code:
1
=Zoeken(TeZoekenWaarde, LijstWaardenWaarinWordtgezocht, EvengroteLijstMetTerugTeGevenWaarden)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Loadichus
Ik heb een klein voorbeeld van de tabel gemaakt, wat misschien een beter idee geeft van mijn bedoeling.
Afbeeldingslocatie: http://img126.imageshack.us/img126/2840/voorbeeldot1.jpg
Bij de kolom prijs moet dus 1 van de waardes van B1:B3 komen te staan.

Hij moet dus lezen wat voor waarde er bijvoorbeeld in B6 staat, en die kunnen vergelijken met A1:A3 en daaraan gekoppeld de prijs

De volgende code werkt dus (alleen beperkt tot 2 keuzes)
code:
1
=ALS(B6=A1; B1; B2)

Hoe kan ik deze uitbreiden met bijvoorbeeld een 3e of 4e keuze?

Hopelijk is de vraag zo wat duidelijker

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 23:47

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Even zonder Excel bij de hand, werkt het volgende misschien (statement nesting):
code:
1
=ALS(B6=A1; B1; ALS(B6=A2; B2; B3))

Dus in plaats van een waarde die neergezet wordt zodra aan de voorwaarde niet voldaan wordt, zet je nogmaals een ALS neer. Zo kun je ook uit gaan breiden voor een vierde keuze of verder.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Verwijderd

Loadichus schreef op donderdag 11 december 2008 @ 12:37:
Ik heb een klein voorbeeld van de tabel gemaakt
uit jouw voorbeeld moet ik afleiden dat de prijs van bv. 1L van product 1 & product 2 gelijk is?
dat lijkt me onlogisch, maar het probleem kan dus nog steeds met =vert.zoeken of =zoeken (Lustucru, pedorus) opgelost worden.
lees, F1, probeer het eens uit en laat zien waar je vast loop mocht dat het geval zijn :) .

• Loadichus
DUX schreef op donderdag 11 december 2008 @ 12:44:
Even zonder Excel bij de hand, werkt het volgende misschien (statement nesting):
code:
1
=ALS(B6=A1; B1; ALS(B6=A2; B2; B3))

Dus in plaats van een waarde die neergezet wordt zodra aan de voorwaarde niet voldaan wordt, zet je nogmaals een ALS neer. Zo kun je ook uit gaan breiden voor een vierde keuze of verder.
Super bedankt, dit is de oplossing die ik bedoelde.
En kan hiermee ook oneindig doorgaan. Misschien niet de beste oplossing, maar het werkt wel

Verwijderd

Loadichus schreef op donderdag 11 december 2008 @ 13:12:En kan hiermee ook oneindig doorgaan.
nee. maximaal 7 functies kunnen genest worden. terwijl de gepaste functie voor je neus ligt in dit topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.