DSL modem + wireless AP DHCP issue

Pagina: 1
Acties:

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:46
Ik heb thuis een werkend bedraad netwerk. Nu wilde ik voor mijn laptop een draadloos toegangspunt. Heb een Linksys WRT54GC gekocht. Daar zit ook een router functie in, maar mijn idee was: Zolang ik de WAN-poort van het AP ongemoeid laat is het eigenlijk een draadloze switch (toch?)

Met behulp van de howto uit de NT-FAQ ben ik al een heel eind gekomen.
Nu werkt alles naar behoren als ik alle desktops en de laptop gewoon een vast IP geef. Maar voor de laptop wil ik toch liever DHCP omdat ik de laptop dan niet steeds hoef te configureren (wordt ook op het werk gebruikt)

Hier onder wat ik reeds heb getracht:
  1. DHCP modem aan / DHCP AP uit = geen IP
  2. DHCP modem uit / DHCP AP aan = wel IP, maar geen internet (volgens mij bij gebrek aan gateway / nameservers
Hoe krijg ik onderstaande voor mekaar?
  1. Hoe voorzie ik vanuit het AP de laptop ook van een gateway / nameserver of
  2. Hoe zorg ik dat de laptop de DHCP server van het dsl-modem aanspreekt
Wie kan er nog wat licht laten schijnen op hoe ik dit het best kan aanpakken.

Stay safe

• Master FX
Na een chatsessie met een agent van Linksys (fijne service) ben ik er op geattendeerd dat hun AP alleen zou werken in de 192.168.x.x range. Mijn modem was geconfigureerd in de 172.19.3.x range dus ik had het AP daarop aangepast. Nu heb ik het omgedraaid en alles toegekend in de 192.168.x.x range.
Gaandeweg kwam ik ook nog achter een config-foutje in de DHCP settings. Misschien dat het een combinatie van factoren was. Ik ben iig erg blij. Begon al te denken dat dit een fiasco zou worden.

Hij kan dus op slot

[ Voor 2% gewijzigd door Master FX op 12-12-2008 00:00 . Reden: Slotrequest ]

Stay safe

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-02 10:14

Mojo

The Power Within

Alice lijntje toevallig? Het moet iig een copperjet modem zijn. :P

Dingen kan je eventueel wel op bridge zetten, dan kan je je linksys al het portforwarding laten doen. Vaak wel de beste optie. Heb je het modem nou als DHCP server en je linksys alleen als AP?

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Master FX
Hey Mojo,

Ja inderdaad. Alice lijntje (die ene die 2 maanden te vroeg was opgeleverd en die nu werkt met het InterNLnet modem dankzij jouw settings). Weet je ... ik ga er niet meer aan sleutelen. DSL-modem is nu router (met DHCP enabled). Mijn wireless AP/router is nu alleen AP :)
Het werkt. Het is laat. Het is mooi geweest.

Stay safe