Toon posts:

Receiver nodig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen.
Ik ben een beetje een noob dus ik dacht dat jullie me wel kunnen helpen.

-Ik heb een PC
- vanaf de pc een hdmi kabel naar mijn tv (samsung 40 inch 656) daarop kijk ik de hd films
-Ik heb geen receiver of home cinema set, en daarom geen bijzonder geluid.

-Als ik zo goed mogelijk geluid wil, kan ik dan met een digitale kabel van de tv naar de home cinema set, of is het geluid dan niet optimaal?
-Daarnaast heb ik nog een dvd speler hard disk recorder die ik ook wil blijven gebruiken.

Kan ik optimaal 5.1 geluid krijgen als ik dus eerst naar de tv ga en daarna naar home cinema set?

Of kan ik beter een receiver halen, en daar de hdmi kabels van mijn pc en dvd speler ingooien, en in de toekomst blu-ray, en andere rommel?

Ik hoor ook wel iets over vertragingen bij receivers, wat is daar van waar? En zendt een receiver het beeld perfect door naar de tv (full hd) kwaliteit.

Ik denk dat receiver beter is, en dan zit er verschil tussen hdmi1,2 en 3. Ik koop liever zo goed mogelijk en steeds wat erbij dan dat ik steeds wat half gebakken haal. Dus graag wil ik weten wat het beste is als je de PC veel gebruikt. En waar moet ik verder op letten bij een receiver.

Bedankt voor het helpen van deze noob.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:57

GaMeOvEr

Is een hork.

Het beste, in jouw situatie, is een Receiver kopen met een aantal HDMI ingangen, en een HDMI uitgang.

Alles wat een HDMI aansluiting heeft, sluit je aan op de Receiver. De output van de Receiver gaat dan naar je TV. Aan je Receiver hangen dan weer je speakers.

Kortom, signaal gaat naar receiver, en die pikt het geluid eruit en stuurt het beeld en geluid door naar de TV. Alles wat dan dus een HDMI aansluiting heeft, lus je via de Receiver, zodat je altijd het geluid via de speakers kunt doen.

Alles wat geen HDMI aansluiting heeft, kun je laten zitten zoals het nu zit op de TV (zal wel scart zijn) en eventueel als die een digitale geluidsuitgang hebben (optisch of elektrisch) kun je dan ook op de receiver aansluiten, zodat je het geluid van je DVD speler bijvoorbeeld ook over je speakers in 5.1 kunt luisteren. :)

Alle toekomstige apparaten die je aanschaft, zorgen dat er HDMI op zit. ;)

Wat betreft HDMI 1.1, 1.2 en 1.3, dat heeft te maken met de "nieuwste" versie, des te hoger de versie, des te meer formaten ze ondersteunen qua geluid en beeldsignaal. Alle huidige apparaten zijn HDMI 1.3, wat ouder HDMI 1.2.

De verschillen hiertussen vind je hier:

http://www.audioholics.co...-difference-hdmi-versions

Wat betreft vertragingen in receivers, dat is bijna waar. ;) Wat jij bedoelt is lipsync, dat het geluid niet synchroon loopt met het beeld, wat vooral opvalt als mensen praten, dat de stemmen niet overeenkomen met de lipbewegingen. Heeeeel irritant. Deze vertraging zit echter niet in je receiver, maar in je TV. Omdat alle moderne TV's allerlei beeldverbeteringstrucjes toepassen, gaat het geluid dus realtime, en het beeld loopt een beetje achter, door alle processing. Kortom, je geluid loopt voor op je beeld, dus net andersom. Een moderne receiver heeft hiervoor een lipsync delay, waarmee je het geluid kunt vertragen. Bij de combinatie leuke receiver en TV aangesloten over HDMI, (Als beide HDMI 1.3 zijn) regelen ze het soms al onderling, en hoef je niets handmatig in te stellen, dit is een kwestie van even testen of dat bij jou zo is.

In ieder geval heeft iedere moderne receiver met HDMI een lipsync-correctie feature erop zitten. :)

Waar je voor de rest op moet letten: voldoende aansluitingen. Hoeveel HDMI apparaten heb je nu? Hoeveel ga je er straks hebben? Een beetje receiver heeft 3 HDMI aansluitingen (ingangen) en 1 uitgang. Duurdere versies hebben 4 ingangen, en als je flink wat te besteden hebt, zijn ze er ook met 2 uitgangen. (Bijvoorbeeld voor een TV en een Beamer)

Een extra slootje digitale aansluitingen (optisch/elektrisch) kan ook nooit kwaad, om digitale apparaten op aan te kunnen sluiten die geen HDMI praten. Voor de rest? Tja, speakers zijn heel persoonlijk, dus vooral gaan luisteren en niet afgaan op wat anderen mooi vinden klinken, jij moet het namelijk mooi vinden klinken.

Een richtlijn qua budget is ook wel handig, ivm tips wat interessante apparaten zijn. ;)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt!!

Ja ik zie dat je het zo duur kan maken als wilt, als ik op kieskeurig kijk........Ik wil dus eigenlijk gewoon een stuk of 3 hdmi aansluitingen, een cd speler er op aansluiten, radio luisteren en misschien nog iets wat je kunt verzinnen. Ik zie dat de onkyos wel favo zijn.
als ik een honderd of 6 ervoor uitgeef vind ik het wel leuk. Ik heb niet zo'n grote woonkamer, dus het hoeft ook geen 200 watt te zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 10 december 2008 @ 23:20:
1. vanaf de pc een hdmi kabel naar mijn tv (samsung 40 inch 656) daarop kijk ik de hd films
2. Als ik zo goed mogelijk geluid wil, kan ik dan met een digitale kabel van de tv naar de home cinema set, of is het geluid dan niet optimaal?
3. Daarnaast heb ik nog een dvd speler hard disk recorder die ik ook wil blijven gebruiken.
4. Kan ik optimaal 5.1 geluid krijgen als ik dus eerst naar de tv ga en daarna naar home cinema set?
5. Of kan ik beter een receiver halen, en daar de hdmi kabels van mijn pc en dvd speler ingooien, en in de toekomst blu-ray, en andere rommel?
6. Ik hoor ook wel iets over vertragingen bij receivers, wat is daar van waar? En zendt een receiver het beeld perfect door naar de tv (full hd) kwaliteit.
1. waarschijnlijk heeft je TV alleen een HDMI input. Kijk eerst even voor de zekerheid of het ook een HDMI output heeft.
2. De meeste TV's hebben geen digitale outputs! Kijk dit ook even na in je handleiding.
3. Geen probleem!
4. Er zijn grofweg 2 manieren (digitaal):
a: je HDMI kabel vanaf je bron (DVD speler/PC whatever) aan de HDMI input van je (nieuwe) receiver aansluiten en de HDMI output (receiver) naar de TV. Het geluid gaat dan via je receiver en het beeld wordt geport naar de TV
b: je beeld rechtstreeks aansluiten op de TV en met behulp van een (bij voorkeur een coax) digitale kabel de bron aansluiten op je amp.
5. Zie punt 4. Ach... wat betreft HDMI 1, 2 3: je loopt toch altijd achter de feiten aan. Het is net als een PC: nu kopen en 3 maanden verder alweer nieuwe codecs. Wat mij betreft zijn ze echt doorgeslagen met de nieuwe audiocodecs: 7.1 kanaals is al in de meeste woonkamers niet te realiseren, 5.1 is al een kunst (let wel: goede opstelling), laat staan 10.2 kanaals oid! 8)7
6. Dat kan je ondervangen door delay aan te passen (het schijnt wel wat energie te kosten om het goed te doen: ik heb er gelukkig geen last van :P ).
'Uiteraard' klinkt een receiver met 5.1 speakers al veel beter dan Creativ speakertjes. Het allermooiste is natuurlijk een receiver te kiezen, waarbij je inderdaad alle video-inputs kunt aansluiten en via de receiver te switchen (en omzetten: bijv. van component naar HDMI etc). Helaas kunnen de meeste goedkope receivers dit niet. Dus let daar wel een beetje op.
Nog 1 tip ten overvloede: luister niet al teveel naar BCC/Mediamarkt verkopers, want technische kennis is daar zelfs met een schijnwerper bijna niet te vinden ;) Je kunt nl. het beste op de websites van de fabrikanten kijken wat de specs en mogelijkheden zijn (en Watts zeggen geen ene mallemoer).
Een paar bekende merken (in willekeurige volgorde zonder mijn voorkeur) met hun websites:
Marantz de products tab werkt (nog) niet ;(
Denon Wel in het duits, maar de meeste info valt wel te begrijpen >:)
Harman Kardon
Yamaha
Uiteraard kan de lijst nog groter gemaakt worden, echter is het echt raadzaam eerst een budget op te stellen (receiver, speakers+evt. sub). Dan pas gaan beluisteren. Ieder merk heeft zijn klankkarakter en de matching tussen receiver en speakers is niet te verwaarlozen.
Ik wens je veel plezier met de zoektocht en luistersessies!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Moet voor dat budget van 600 een receiver gekocht worden, of ook nog speakers erbij? Zoja, hoeveel speakers? Een volledige 5.1 opstelling, of begin je met stereo en bouw je later uit?

Een Receiver voor 600 is namelijk geen probleem. Een Receiver met 2 speakers voor 600 lukt ook wel. Een Receiver en een volledige 5.1 set voor 600,- wordt nogal krapjes, als je tenminste een beetje fatsoenlijk geluid wilt. ;)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties en de links!

Alles bij elkaar wil ik het liefst wel binnen de 1000 klaar zijn. Dus laten we van 900 ofzo uitgaan. En niet dat ik voor 100 euro minder wat mis waar ik later van baal, liever goed anders wachten we nog even. Maar goed ik ben ook weer niet zo'n muziek/geluid kenner ik wil gewoon goed filmgeluid en een cd'tje draaien, thats all.
En het liefst zo makkelijk mogelijk via hdmi 1.3 laten we dan maar doen.

bij de denon serie heb je bvb een
1709
en een 1909

De een heeft geen upscaling, en wat minder watt als ik het goed zie.
Maar die upscaling is dat puur alleen voor dvd spelers of wordt digitale tv ook geupscaled?

Maar de twee verschillen aardig in prijs waar zit het hem precies in, waarom zou ik de een of de ander nemen?

Suggesties zijn welkom, ik lees ook wel kieskeurig maar daar vindt bijna iedereen alles altijd geweldig daar word je niet heel veel wijzer van, en om van de mediamarkt maar te zwijgen :).

Bedankt!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Alles wat je op die Denon met upscaling aansluit, kun je dan dus upscalen naar maximaal 1080P, en uitsturen over HDMI. Of je dat dus aansluit op de component, S-video of HDMI aansluitingen maakt daarvoor niet uit. :) Dus ook als je je DVD speler of Harddiskrecorder daarop aansluit, kan de 1909 dat bronsignaal opkrikken naar 1080P en uitsturen over HDMI. :)

Ik gok dat het grootste prijsverschil tussen die 2 in de HDMI "feature set" zit, omdat de 1909 dus upscaling en analoog naar digitaal convertering doet. :)

[ Voor 18% gewijzigd door GaMeOvEr op 11-12-2008 13:01 ]

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zit het btw met de prijsontwikkelingen in deze branch?
De nieuwe tv's zakken flink het eerste jaar. Zit er hier ergens speling, of is het redelijk stabiel?
Het is toch credietcrisis :9

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

de 09 serie is de nieuwe serie, die zijn dus net uit. ;) Misschien dat je dus de 08 serie met leuke korting kunt kopen. :)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi hier ben ik weer,

Ik ben een beetje rond wezen kijken en deze sony leek me wel aardig, op wat buitenlandse sites werd die wel aangeraden, nu is mijn engels niet perfect, dus ik vroeg me af mis ik nog iets, of iets waar ik aan moet denken?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:40
Qua specs is er niks mis mee. Maar dat geldt voor bijna alle moderne receivers. Persoonlijke voorkeur is toch doorslaggevend. Ik heb altijd zoiets van, de feel good factor moet duidelijk aanwezig zijn; voor mij is dat de juiste combinatie van geluid, prijs, specs, looks en merkbeleving. Voor een ander kunnen die aspecten in een andere verhouding tot elkaar staan, dus zul je zelf moeten beslissen.

Ik heb geen uitgebreide review gelezen, maar hier http://whathifi.com/Review/Sony-STR-DA2400ES/ komt hij er op het eerste gezicht goed vanaf :)
Rommel wordt in feite niet meer gemaakt :) Maar met alle moderne technieken wil er wel eens een bug in het spul zitten, dat geldt voor alle merken, ook de gerenommeerde.

Check of je 'm ergens kunt beluisteren, volgens de bovenstaande review kan hij wel eens wat scheller dan gemiddeld klinken (maar dat hangt ook af van de gebruikte speakers en de voorkeur van de reviewer).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• BramSd
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-02 15:22
Ik zie dat eerder al het merk Onkyo werd genoemd. Als je voor een redelijk zacht prijsje klaar wil zijn, dan kan ik de HT-S5105 van Onkyo wel aanraden. Als je een niet te grote woonkamer hebt en genoeg hebt aan een output van zo'n 130 watt, dan is het een heel leuk setje. Uiteraard haalt het het niet bij de 2/3 keer duurdere sertjes van Harman Kardon en Denon bijvoorbeeld, maar voor huis, tuin en keukengebruik is dit absoluut een aanrader.

http://www.bargainstore.nl/hts5105-zwart-p-263.html

Verwijderd

Topicstarter
Thanx Bram ik wil graag dat geluid ook doorgegeven wordt via hdmi, als het per see moet geef ik wel iets meer geld uit, maar goed als je zo rond kijkt kun je zo gek maken als je wilt. Maar goed qua mogelijkheden idd een leuk setje.
Pagina: 1