• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11-2025
Hallo

Sinds vandaag heeft mijn t-40 zware kuren.

Symptomen:
1 .Start 3 van de 4x niet op, lampje met Z en Batterij beginnen te branden, monitor doet niks.
2. Gaat ie wel verder, dan kom ik bij post screen, kan in het BIOS menu, kan boot selection doen.
maaaaaar, zodra ik wat voor media ook maar selecteer om vanaf te booten, gaat ie over op symptoom 1.

log:
Cpu = intel (r) pentium (r) M processor 1300MHZ
638K System ram Passed
254M Passed
Video shadowed
System bios shadowed
Mouse initialized

Voor de rest niet veel.

Ben afgelopen half uur 1x in windows geweest, maar kreeg na 2 min BSOD.

Wie kan mij helpen ??

Ruthger

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-01 22:32
Heb je al in de handleiding gekeken wat deze code betekend (die lampjes combinatie dus)?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:42
Volgens mij gaat het hier om een ThinkPad T40.

Toevallig heb ik deze zelf ook gehad, maar heb geen last gehad van dit probleem.

Het is een veel voorkomend probleem met de ThinkPad T4x serie (T40, T41, T42, T43) dat de videokaart chip los gaat zitten. Dit is een BGA (Ball Grid Array, soldeerbolletjes onder de chip). Deze zitten niet goed vast, en door beweging (laptop verkeerd oppakken bijvoorbeeld) buigt het moederbord een beetje, en gaan de bolletjes nog losser zitten, waardoor ze uiteindelijk geen contact meer maken.

Ik weet niet zeker of jouw T40 dit probleem ook heeft, zou best kunnen gezien: forum.thinkpads.com: T41 sometimes wont boot - is this GPU problem?

Het meest voorkomende symptoom is dat de laptop uitvalt / een BSOD geeft als je hem beweegt, of oppakt.

Hier is het hoofdtopic over het GPU probleem:
forum.thinkpads.com: t42 shuts down when i move it

Als hij in Windows is, en als je de laptop dan beweegt, of optilt, krijg je dan een BSOD/Reboot/Zwart scherm? Zo ja, dan is er nog meer bevestiging dat het hier om het bekende GPU probleem gaat.

Het lukt sommige mensen om hun moederbord weer te repareren, door een 'reflow' (hersoldering) van de grafische chip, met behulp van een verfbrander.

Dat staat hier allemaal uitgelegd:
forum.thinkpads.com: GUIDE: Reflow GPU fix

Een andere oplossing is een ander moederbord (en dan eentje van een ThinkPad R51, aangezien die een Intel Onboard videokaart heeft die geen last heeft van dit probleem. R51 moederbord is gewoon compatible met T4x behuizing.

Mocht je nog meer willen weten hierover, stuur me dan even een berichtje o.i.d.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 10-12-2008 22:58 ]

• KoudeAardbei
Je zegt precies wat er gebeurt !
Hij valt uit als je hem optilt in windows (zo begon het allemaal )

Ik ga me er in verdiepen vanacht,

Bedankt _/-\o_

• ThinkPad
Wat trouwens een el-cheapo oplossing is die soms ook wel wil werken:

Dingen tussen je toetsenbord / palmrest en de videokaart doen. (dubbelgevouwen papier, bierviltje etc)

Dit zorgt ervoor dat er druk is (en blijft) op de videokaart, waardoor hij het mogelijk wel doet.

Je kunt testen of dit werkt door het toetsenbord los te halen, en druk uit te oefenen op de GPU (deze zit geloof ik half onder je toetsenbord en half onder je touchpad, er staat Mobility Radeon 7500 op waarschijnlijk).

Je videokaart is de groene chip met het blauwe blokje erop:

http://lh5.ggpht.com/_-1n.../uccNog9MvoA/IMG_3537.JPG

Mocht dat werken, dan weet je zeker dat het aan de GPU ligt, en weet je wat je te doen staat.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 10-12-2008 23:03 ]

• KoudeAardbei
Ga eerst wel even whinen bij mn pa dat zn werk maar een vervanger regelt (heeft hem tenslotte een halve vakantiedag gekost...)
Ding heb ik nu 24 uur, eerste 2 uur waren goed, daarna 1 en al ramp.....

Snap alleen niet waarom ik niet in windows kom -_-
Want als het de GPU is dan zou hij toch niks moeten doen, nu sprint ie op zwart zodra ik een device selecteer....

Verwijderd

bedankt voor deze handige linkjes, heb een HP NC8000 met exact hetzelfde probleem :) dit weekend eens aan de knutsel.

• KoudeAardbei
Prob 1 opgelost, bierviltje ertussen zorgt ervoor dat hij altijd opstart nu.
maaaaaar,,,,,, nu komt de grote maar,
Hij wil niet vanaf cd/hdd booten, springt op zwart......

• ThinkPad
Ik heb geen idee waar dat aan kan liggen. Misschien dat je op het thinkpads forum wat kunt vinden?

http://forum.thinkpads.com/search.php

• KoudeAardbei
update :)

zit dit nu te typen vanaf DSL, vanaf cd start hij gewoon op (in tegenstelling tot windows installatie cd, mjah)
Wss is het probleem de harde schijf, want kan linux niet op hdd installeren, geeft ie aan : hdd error....

• ThinkPad
Is je windows cd wel bootable?

Anders moet je deze even downloaden, en daarvan proberen op te starten.

PC Doctor bootable CD

Dat is een CD waarvan je kunt opstarten, en je kunt dan wat testjes draaien om te kijken of alle hardware nog werkt.

[ Voor 82% gewijzigd door ThinkPad op 14-12-2008 21:39 ]

Pagina: 1