Netwerk letterlijk op te delen?

Pagina: 1
Acties:

• N00bieW1
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-02 18:12
Ik deel op dit moment internet met mijn buren. Abo loopt via mij en zij betalen mij de helft van de kosten.

Nu is mijn vraag: stel dat ik een abo heb met een downloadsnelheid van 8Mb/s en upload 1,5Mb/s. Is het dan mogelijk een modem of router zo in te stellen dat degene met wie je internet deelt maximaal 4Mb/s en 750Kb/s zal krijgen?

Ze betalen ook de helft dus in mijn wereld krijgen ze dan ook maximaal de helft. Is bovenstaande (uberhaupt) mogelijk?

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-03 00:27
Je doet je naam eer aan :P

Al gezocht? (bijvoorbeeld op Bandwidth management?) Welke router heb je nu?

Verwijderd

N00bieW1 schreef op woensdag 10 december 2008 @ 22:24:
Ze betalen ook de helft dus in mijn wereld krijgen ze dan ook maximaal de helft. Is bovenstaande (uberhaupt) mogelijk?
Jij betaalt ook de helft, dus hoor jij ook maar de helft te krijgen?

Zijn jullie beiden wel eens druk aan het gamen dat je de bandbreedte wilt limiteren?

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 18:43
vele 3rd party firmware leveranciers ondersteunen dergelijke mogelijkheden voor traffic shaping wel. Wat je misschien kan doen is op een WRT54GL 2 vlan's aanmaken en de bandbreedte eerlijk verdelen over die 2 vlan's. Op die manier kunnen je buren en jou elkaar nooit bijten, zonder een route in de router niet bij elkaars bestanden en delen jullie netjes de snelheid. Hier een stukje dr over bij dd-wrt

http://www.dd-wrt.com/wik...e#Default_Bandwidth_Level

edit: nog wat info over vlan's, misschien weet je niet wat het is, dan kun je dr een idee van krijgen
Wikipedia: Virtual LAN

[ Voor 12% gewijzigd door nielsl op 10-12-2008 22:41 ]

• N00bieW1
Stephan4kant schreef op woensdag 10 december 2008 @ 22:32:
Je doet je naam eer aan :P

Al gezocht? (bijvoorbeeld op Bandwidth management?) Welke router heb je nu?
Tuurlijk heb ik al gezocht. Veel gegoogled en veel gevonden, maar niet het juiste antwoord gevonden. Heb nu een modem van Zylex de 2602H met daarop aangesloten een wireless accespoint van Linksys.

• N00bieW1
Verwijderd schreef op woensdag 10 december 2008 @ 22:35:
[...]

Jij betaalt ook de helft, dus hoor jij ook maar de helft te krijgen?

Zijn jullie beiden wel eens druk aan het gamen dat je de bandbreedte wilt limiteren?
Nee, ik probeer al jaren het hele internet te downloaden 8)7 ;)

Nee zonder gekheid: ik heb wel soms het idee dat de buren dat aan het doen zijn. Mijn verbinding is soms retetraag. Zelfs Google duurt soms een eeuwigheid. En geloof me.. aan mijn pc kan het niet liggen.

En als ik het opdeel... dan krijg ik toch ook maar de helft?

• N00bieW1
nielsl schreef op woensdag 10 december 2008 @ 22:36:
vele 3rd party firmware leveranciers ondersteunen dergelijke mogelijkheden voor traffic shaping wel. Wat je misschien kan doen is op een WRT54GL 2 vlan's aanmaken en de bandbreedte eerlijk verdelen over die 2 vlan's. Op die manier kunnen je buren en jou elkaar nooit bijten, zonder een route in de router niet bij elkaars bestanden en delen jullie netjes de snelheid. Hier een stukje dr over bij dd-wrt

http://www.dd-wrt.com/wik...e#Default_Bandwidth_Level

edit: nog wat info over vlan's, misschien weet je niet wat het is, dan kun je dr een idee van krijgen
Wikipedia: Virtual LAN
Dank je. Interessant en bruikbare link.

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 18:43
als alles ovet het wireless gaat zal het denk ik niet zo heel erg lukken. Het handigste is namelijk als je of het verkeer per poort kun bepalen en dat er 1 lijn het huis van je buren ingaat en 1 jouw huis. Anders kun je het doen op de vlan manier zoals ik zei waarbij je het verkeer netjes verdeeld over de 2 vlan's. In elk vlan kun je dan ook een apart AP hangen zodat elk huis zn eigen wired en wireless infrastructuur heeft. Ik weet niet of er veel 3rd party firmware voor een zyxel is maar je kunt de zyxel in bridge modus zetten en een paar tientjes uitgeven aan zo'n linksys.

aanvulling: je kunt het wel puur draadloos regelen, maar dan zou het handig zijn als je een router hebt die 2 vlans de lucht in kan sturen, alleen.... die zijn prijzig bij mijn weten...

[ Voor 13% gewijzigd door nielsl op 10-12-2008 22:48 ]

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:12
mmm, kun je niet een fon aanschaffen, heeft een privaatdeel en een publiek deel en het publieke deel kun je begrenzen, ben je voor rond de 45 euro klaar en heb je 2 vlans in de lucht.
Pagina: 1