Toon posts:

Uitval sata schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een raar probleem met een van mijn sata schijven.
Op het moment dat ik windows boot dan werkt alles prima.
Het gaat pas fout op het moment dat ik mijn linksys usb wifi adapter aansluit op een willekeurige usb poort.
Op dat moment krijgt windows het een beetje benauwd en valt 1 van mijn sata schijven uit (data schijf)
Als ik opstart met de usb wifi adapter al aangesloten dan kom ik niet in windows want heel windows loopt dan vast na de login.
De schijven worden wel elke keer herkend in de bios dus het lijkt een softwarematige fout te zijn.
Hoe kan een usb apparaat ervoor zorgen dat de sata schijf zichzelf uitschakeld ?

Opties die ik al geprobeerd heb:
- Sata kabels nagekeken op breuken of brakke connectoren
- Wifi adapter aangesloten op een andere usb poort
- Sata drivers geupdate
- Bios instellingen nagekeken
- Schijf opties in windows nagekeken

Wie heeft er enig idee wat hier loos zou kunnen zijn ?

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

mischien je voeding ?
wat voor voeding heb je en wat voor hardware ?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
Even vergeten:
Hier de specs van mijn systeem.

Asus M2V
Amd athlon 5000+x2
Geforce 7300LE
4*1gb werkgeheugen 800mhz
2 maxtor diamondmax20 160gb sata
Soundblaster audigy
Hauppauge PVR-150
Writemaster
Voeding 550W

Usb apparaten:
Logitech g15
Razer diamondback
Webcam
Infrarood remote
revoltec lightpad
Linksys compact wireless-G
Canon mp210
Usb poort op monitor (philips 170B)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

550 Watt lijkt opzich meer dan voldoende voor dit systeem, maar de vraag is van welk mrk is de voeding?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op donderdag 11 december 2008 @ 00:16:
550 Watt lijkt opzich meer dan voldoende voor dit systeem, maar de vraag is van welk mrk is de voeding?
Voeding is een LC-Power LC6550 550 Watt

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02 15:34
(jarig!)
Verwijderd schreef op donderdag 11 december 2008 @ 14:29:
[...]

Voeding is een LC-Power LC6550 550 Watt
Gokje: de 5V rail van je voeding trekt al die USB devices niet. Sata disken gebruiken ook 5V namelijk, de 12V gaat er ook in, maar wordt misschien alleen voor het motortje gebruikt, de besturing van je harddisk gaat ook via de 5V.
Test eens met een andere voeding... / of trek alle andere USB dingen eens los, en probeer het nog eens met je linksys.

[ Voor 12% gewijzigd door rdfeij op 11-12-2008 14:37 ]

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

rdfeij schreef op donderdag 11 december 2008 @ 14:36:
[...]

Gokje: de 5V rail van je voeding trekt al die USB devices niet. Sata disken gebruiken ook 5V namelijk, de 12V gaat er ook in, maar wordt misschien alleen voor het motortje gebruikt, de besturing van je harddisk gaat ook via de 5V.
Test eens met een andere voeding... / of trek alle andere USB dingen eens los, en probeer het nog eens met je linksys.
Zou ook kunnen dat een USB device of HUB een defect heeft en meer van de 5V dissipeert dan toegestaan is.
Ik kan me niet voorstellen dat de 5V rail te weinig biedt namelijk.

Werkt de USB wifi adapter goed op een andere computer?
Werkt andere apparatuur op je USB poorten ook goed?

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle usb apparaten ontkoppeld (ze werkten allemaal prima) en vervolgens weer geboot.
Toen zag ik de schijf in windows zonder problemen (zoals gewoonlijk) maar nadat ik maxtor maxblast gestart had en die mijn schijf ging initialiseren viel de schijf weer uit.
Het licht dus niet aan een overvloed van usb apparaten.
Helaas heb ik geen extra voeding bij de hand om het voedingsprobleem uit te sluiten.
Denken jullie dat de schijf naar de *!@#* is aan het gaan ? of kan het nog ergens anders zitten ?

• Mattie84
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-01 07:43
Ik zou toch eens die SATA kabel vervangen. Ik heb zelf al eens een paar gevallen meegemaakt waarbij er aan de buitenkant van de kabels niets te zien is en precies dezelfde problemen had als jij dat nu hebt. Toen is er ook van alles gedaan (zelfs een herinstallatie van windows uiteindelijk) en niets gevonden. Als je een andere SATA kabel hebt, zou ik hem eens vervangen. Draai anders eens de disken om van kabel als je geen andere kabel hebt en kijk of je het probleem zich dan nog voordoet.

Anders zou het denk ik toch de voeding zijn, of de harddisk is kapot aan het gaan ...

Verwijderd

Topicstarter
Mattie84 schreef op donderdag 11 december 2008 @ 16:27:
Ik zou toch eens die SATA kabel vervangen. Ik heb zelf al eens een paar gevallen meegemaakt waarbij er aan de buitenkant van de kabels niets te zien is en precies dezelfde problemen had als jij dat nu hebt. Toen is er ook van alles gedaan (zelfs een herinstallatie van windows uiteindelijk) en niets gevonden. Als je een andere SATA kabel hebt, zou ik hem eens vervangen. Draai anders eens de disken om van kabel als je geen andere kabel hebt en kijk of je het probleem zich dan nog voordoet.

Anders zou het denk ik toch de voeding zijn, of de harddisk is kapot aan het gaan ...
Heb de sata kabels verwisseld en nog steeds valt dezelfde schijf uit. Voeding lijkt me uitgesloten omdat de sata voeding van dezelfde lijn afkomt (1 lijn 2 sata connectoren)
Dus ik vermoed dat windows ergens de mist ingaat of me schijf er binnenkort uitknalt.
Ik ga denk ik investeren in een nieuwe snellere schijf kortom gewoon een samsung spinpoint 1TB 32mb cache 8)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Toch zou ik toch écht die crap voeding vervangen door eentje van een goed merk.

• Volkert
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-10-2025
Exorcist schreef op donderdag 11 december 2008 @ 18:42:
Toch zou ik toch écht die crap voeding vervangen door eentje van een goed merk.
Precies, LC staat volgens mij voor "Low Cost".

Verwijderd

Topicstarter
Lol >:)
Welk merk voeding worden als goed beschouwd ?
Dan ga ik daar ook ff naar kijken.

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 20:01
Geven de logboeken van windows de fout wel aan?

Verwijderd

Topicstarter
Hier nog een lijstje van de voedings spanningen terwijl de schijf wel herkend word:
Vcore 1.3v
+3.3v 3.31v
+5v 4.95v
+12v 11.37v

Lijkt mij niet dat het dan aan de voeding ligt :?

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

A-Merken. Min of meer alles wat je bij Alternate aantrek m.u.v. Sweex en Trust en andere "goedkoop klinkende" merken. Een goede vuistregel is dat als een voeding lager of gelijk aan 0,1*vermogen kost het geen goed idee is.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:47
Probeer het eens via een powered usb-hub. Dan komt de voedingsspanning voor het usb-apparaat niet uit de computer, maar uit de hub.
Als dat wel werkt dan is er iets mis. Of de voeding is niet sterk genoeg, of je usb-apparaat trekt meer stroom dan toegestaan.

11,37 V voor de 12V vind ik trouwens erg laag. Dat is over de 5% spanningsval. Dus de conclusie dat het niet aan je voeding ligt is misschien wat voorbarig.

Verwijderd

Topicstarter
De schijf valt ook uit zonder de usb wifi adapter alleen dit duurt dan iets langer en in combinatie met een software programma (bpm studio of maxtor tool)
Het probleem speelt zich zowel af in de 32bit als de 64bit vista (dual boot systeem)
Ik heb op de 32 en de 64 bit versie wel een vm ware programma draaiend gehad welke nu bij bijde windows versies verwijderd is.
Kan het zijn dat het installeren en verwijderen van vm ware het probleem geeft ? :?
Pagina: 1