Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-09 14:43
Sinds ik een aantal weken heb ik DDR3 geheugen in het volgende systeem:

Moederbord: Asus P5KC
Processor: Intel Core 2 Duo E8500
Geheugen: OCZ3P13334GK (2x2GB)
Videokaart: EVGA GeForce 8800 GTS
Geluidskaart: Creative X-Fi Xtreme Music

Nu had ik voorheen geen enkel probleem met m'n Corsair Dominator TWIN2X4096-8500C5DF geheugen. Maar nu ik m'n systeem aangevuld heb met deze DDR3 modules is het opeens instabiel.

De modules kwamen ook niet door de memtest, toen heb ik nieuwe gekregen via RMA. Maar hier bleek het niet aan te liggen, want ik kwam ook de volgende topics tegen:

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=35790

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=42382

Nu heb ik aan de hand van dit soort topics allemaal timings geprobeerd, maar m'n systeem blijft instabiel. Ik heb last van de volgende gevallen:
- Bij het opstarten van Windows krijg ik een blauw scherm. (geheugendump error)
- Tijdens gamen krijg ik hetzelfde blauwe scherm.
- Tijdens gamen crashed de game en krijg ik zo'n 'Verzenden' 'Niet verzenden' mogelijkheid.

Toch ben ik er voor 99% zeker van dat het de combinatie moederbord / geheugen is dat niet echt lekker loopt. Ik ben dus ook zoek naar een paar tips over timings en instellingen in m'n BIOS. Waarmee ik hopelijk m'n systeem weer stabiel krijg.

Ik hoop dat iemand wat suggesties heeft... ;(

Update:
- Ik heb de laatste versie van de BIOS ook al geïnstalleerd in de hoop dat dit wat zou oplossen, maar dit mocht ook niet baten.

[ Voor 5% gewijzigd door Disaster op 10-12-2008 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr1mp
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-06 06:18
miss kun je ram voltage omhoog gooien moest ik ook op mijn P5E3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster
Ik heb m'n voltage van m'n geheugen net op 1.9 V gezet. Hij loopt momenteel in IE goed, ik zal hem eens testen tijdens gamen.

Hebben jullie suggesties?

Update:
Ik heb net geprobeerd Need For Speed Undercover te spelen, maar ik kreeg nu weer de 'Verzenden' / 'Niet verzenden' error.

[ Voor 24% gewijzigd door Disaster op 10-12-2008 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Disaster schreef op woensdag 10 december 2008 @ 20:55:
[...]

Ik heb m'n voltage van m'n geheugen net op 1.9 V gezet. Hij loopt momenteel in IE goed, ik zal hem eens testen tijdens gamen.
Voltage van jouw geheugen hoort volgens mij op 1,8 Volt. Als je gewoon standaard 1,5 Volt erop heb gehad hiervoor, is het logisch dat je systeem niet stabiel is. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster
-The_Mask- schreef op woensdag 10 december 2008 @ 20:58:
[...]

Voltage van jouw geheugen hoort volgens mij op 1,8 Volt als je gewoon standaard 1,5 Volt erop heb gehad hiervoor is het logisch dat je systeem niet stabiel is. ;)
Ik heb m'n voltage ook vaak op 1.8 gehad. Maar wat raad je nu aan? Ik begrijp je zin niet helemaal denk ik. Moet ik juist wel of niet 1.5 proberen?

1,9 Volt werkt dus ook niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Disaster op 10-12-2008 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Disaster schreef op woensdag 10 december 2008 @ 21:00:
[...]

Ik heb m'n voltage ook vaak op 1.8 gehad. Maar wat raad je nu aan? Ik begrijp je zin niet helemaal denk ik. Moet ik juist wel of niet 1.5 proberen?

1,9 Volt werkt dus ook niet.
Standaard voltage van DDR3 is 1,5 Volt. Jouw geheugen hoort alleen op 1,8 Volt standaard en ik dacht dat je het gewoon op 1,5 Volt had gelaten. Daardoor dacht ik te laag voltage dus instabiel. Maar dat is dus niet van toepassing. ;)
Het kan dus zijn dat de timings niet goed staan, het geheugen en het moederbord zijn een slechte combi of het geheugen is gewoon gaar. Aan jouw de eer om uit te zoeken wat het probleem is. :P

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster
-The_Mask- schreef op woensdag 10 december 2008 @ 21:28:
[...]

Standaard voltage van DDR3 is 1,5 Volt. Jouw geheugen hoort alleen op 1,8 Volt standaard en ik dacht dat je het gewoon op 1,5 Volt had gelaten. Daardoor dacht ik te laag voltage dus instabiel. Maar dat is dus niet van toepassing. ;)
Het kan dus zijn dat de timings niet goed staan, het geheugen en het moederbord zijn een slechte combi of het geheugen is gewoon gaar. Aan jouw de eer om uit te zoeken wat het probleem is. :P
Aan het geheugen ligt het niet, deze modules heb ik terug van RMA. Beide deden het slecht in deze combinatie.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Dat wordt een ander mobo kopen,gelukkig zijn ze zo duur niet meer ;)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Of je koopt andere geheugenmodules, of terug op DDR2

De wijzen komen uit het Oosten!

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 20:29
Misschien begrijp ik het niet goed hoor: je zegt " Maar nu ik m'n systeem aangevuld heb met deze DDR3 modules". Het is me dus niet helemaal duidelijk of je DDR2 icm DDR3 gebruikt (wat natuurlijk niet gaat werken) of DDR2 vervangen is door DDR3.

• Disaster
acale schreef op donderdag 11 december 2008 @ 16:37:
Misschien begrijp ik het niet goed hoor: je zegt " Maar nu ik m'n systeem aangevuld heb met deze DDR3 modules". Het is me dus niet helemaal duidelijk of je DDR2 icm DDR3 gebruikt (wat natuurlijk niet gaat werken) of DDR2 vervangen is door DDR3.
Ik heb de DDR2 vervangen voor de DDR3 modules.

Verwijderd

Een simpele CMOS reset doet soms wonderen :P
En ondersteunt je moederbord de snelheden van de modules wel? En zijn ze allebei van hetzelfde type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster
Verwijderd schreef op donderdag 11 december 2008 @ 21:52:
Een simpele CMOS reset doet soms wonderen :P
En ondersteunt je moederbord de snelheden van de modules wel? En zijn ze allebei van hetzelfde type?
Ja, m'n moederbord ondersteunt deze snelheden. En ze zijn ook beide hetzelfde type.

Ik zal vanavond even een CMOS reset doen, kijken of dit helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

jmk

Als je het op een gegeven moment voor elkaar hebt gekregen de memtest succesvol af te ronden, kan het nog steeds zijn dat er softwarematig dingen niet goed lopen op je computer.

Nadat een computer van een kennis een maandje met kapot geheugen heeft gelopen, was na vervanging van het RAM een verse Windows installatie nodig of definitief alle rare BSOD's en spontane resets uit te bannen.

Dus zelfs al heb je de hardware gefixed, je windowsinstallatie kan schade hebben opgelopen...

Gebruik je voor het testen memtest?

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jortjuh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-07-2023
Disaster schreef op woensdag 10 december 2008 @ 21:51:
[...]

Aan het geheugen ligt het niet, deze modules heb ik terug van RMA. Beide deden het slecht in deze combinatie.
Het kan toch zijn dat dit geheugen ook gaar is? Het maakt niks uit of het nieuw of oud is maar ik zou eens kijken of je zelf of iemand in jouw vriendenkring ook een ddr3 bordje heeft en de reepjes daar even op testen.

EDIT:

of heb je het geheugen teruggekregen van de winkel en hun zeiden dat het wel goed werkte?

[ Voor 10% gewijzigd door jortjuh op 12-12-2008 15:35 ]

Pagina: 1