Verschil HDMI op kaart of via dongle

Pagina: 1
Acties:

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe videokaart, een ATI 4870, maar wil wel graag een kaart met HDMI hebben, zodat ik mijn lcd tv kan aansluiten om films te kijken.

Momenteel heb ik nog een ATI 1950PRO kaart welke d.m.v. een dvi>hdmi kabel is aansloten op mijn tv.

Als ik in de pricewatch kijk bij kaarten met een HDMI uitgang vind ik enkel de Club3D HD 4850 HDMI & Display Port Edition. Nu weet ik dat je met de nieuwere ATI kaarten je tv gewoon via HDMI kan aansluiten d.m.v. een bijgeleverde dongle. Mijn vader heeft ook zo'n ding voor z'n ATI3870 kaart. Hiermee kan hij gewoon geluid en beeld overbrengen naar z''n versterker.

Mijn vraag is dan ook, is er een verschil tussen een kaart met HDMI poort op de kaart zelf en een kaart die HDMI heeft via een bijgeleverde dongle. Is er verschil in werking, aangezien hdmi d.m.v. een dongle gewoon DVI is waarbij ook nog eens audio door geperst wordt.

Is er dus verschil (in werking) tussen:

Afbeeldingslocatie: http://www.jkcomputersystems.com/Assets/Pictures/items/AD-ATI-HDMI-DVI.jpg

en

Afbeeldingslocatie: http://img219.imageshack.us/img219/5302/cgax4852idpjpgqq5.th.jpg

*HD 4850 HDMI & Display Port Edition
Add a Club 3D HD 4850 graphics card to your PC and watch the latest Blu-ray and HD movies play with incredible fidelity – upscale to nearly twice the display resolution of HD content. With native HDMI, Display Port and Dual Link DVI output support the Club 3D HD 4850 offers the best connectivities available.

Waar slaat dat native HDMI support op?

[ Voor 35% gewijzigd door Dj-sannieboy op 11-12-2008 15:24 ]

• elvis4444
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-01 09:46
DVI en HDMI voeren in princiepe het zelfde digitale signaal, dus die dongle veranderd helemaal niets aan het signaal. Er zal dus ook geen verschil zijn qua kaart output (hdmi of dvi).

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

elvis4444 schreef op donderdag 11 december 2008 @ 12:04:
DVI en HDMI voeren in princiepe het zelfde digitale signaal, dus die dongle veranderd helemaal niets aan het signaal. Er zal dus ook geen verschil zijn qua kaart output (hdmi of dvi).
Ik las vanochtend nog dat er meer verschillen zijn:
DVI ondersteund geen YCbCr kleurprofiel wat beter aansluit op de manier waarop films digitaal opgeslagen worden.
- Betere kleurdiepte: bijvoorbeeld 30-, 36- en 48-bit per pixel
- Doorsturen van afstandbediening signalen middel middels CEC
- De bandbreedte voor audio is beter als S/PDIF waardoor bijvoorbeeld via HDMI wél acht 24-bit 192kHz audio sporen doorgestuurd kunnen worden alsmede bijvoorbeeld DTS-HD en Dolby TrueHD.
En natuurlijk heeft hdmi digitale audio.

[ Voor 6% gewijzigd door ByteDelight op 11-12-2008 12:09 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• elvis4444
ok weet ik dat ook weer.. Maar de vraag is dan nog steeds of de hdmi output op een kaart zelf dan wel egt hdmi is en niet gewoon een dvi signaal. Want als het gewoon een dvi signaal is maakt het nog steeds niets uit.

[ Voor 23% gewijzigd door elvis4444 op 11-12-2008 12:21 ]

• InferisDCB
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08-2020
Had je ook nog BluRays willen draaien?
Zo ja, dan zul je problemen tegen gaan komen met de DVI-poort.

De beveiliging van BluRay Ziet DVI als een onveilige connectie waar geen communicatiesessie mee gebouwd kan/mag worden.

• elvis4444
InferisDCB schreef op donderdag 11 december 2008 @ 12:25:
Had je ook nog BluRays willen draaien?
Zo ja, dan zul je problemen tegen gaan komen met de DVI-poort.

De beveiliging van BluRay Ziet DVI als een onveilige connectie waar geen communicatiesessie mee gebouwd kan/mag worden.
Geld dit ook als het een HDCP-DVI port is?

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
eindelijk wat replies :)
ik dacht eerst dat er geen verschil zou moeten zijn. maar vraag me wel af of de hdmi poort op deze kaart intern niet gewoon een dvi poort is? (verloop stukje zit dus gewoon in de kaart zeg maar)
ben in de toekomst wel van plan om blu-ray films te kijken. maar dit werkt dus niet als je een kaart hebt die hdmi heeft via zo'n dongle?

@ hieronder, ik snap het principe van een dongle. mijn vader heeft net zo'n ding.
er is dus totaal geen verschil in werking of wat dan ook met een native hdmi port, zoals club3d deze noemt?

[ Voor 21% gewijzigd door Dj-sannieboy op 11-12-2008 15:27 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 17:11

mace

Sapere Aude

Bij ATI kaarten als je de meegeleverde dongle gebruikt dan "weet" de kaart dat het een HDMI poort is en dan werkt geluid, HDCP en al die andere ongein ook gewoon. Dus dan zit er geen verschil in met een fysieke poort op de kaart.

De DVI poort wordt dan gewoon een HDMI poort met een andere stekker zeg maar. De dongle zorgt er dan voor dat de HDMI kabels passen.

[ Voor 22% gewijzigd door mace op 11-12-2008 15:20 ]

• The_nv40_man
  • Laatst online: 13-06-2022
Het belangrijkste wat de dongle doet is de driver erop attent maken dat er HDMI device aangesloten is. In Catalyst 8.12 worden dan automatisch video-levels uitgestuurd (16-235). Ook krijg je dan een extra optie in Catalyst genaamd "Pixel format" waarin je de uitgangslevels kunt instellen.

Als je geen dongle gebruikt krijg je die opties niet en zal normaal gesproken een full-range signaal worden uitgestuurd (0-255). Als je hem dan hebt aangesloten op een tv die niet kan worden ingesteld om full-range signalen goed weer te geven krijg je een black- en whitecrush.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
The_nv40_man schreef op donderdag 11 december 2008 @ 17:06:
Het belangrijkste wat de dongle doet is de driver erop attent maken dat er HDMI device aangesloten is. In Catalyst 8.12 worden dan automatisch video-levels uitgestuurd (16-235). Ook krijg je dan een extra optie in Catalyst genaamd "Pixel format" waarin je de uitgangslevels kunt instellen.

Als je geen dongle gebruikt krijg je die opties niet en zal normaal gesproken een full-range signaal worden uitgestuurd (0-255). Als je hem dan hebt aangesloten op een tv die niet kan worden ingesteld om full-range signalen goed weer te geven krijg je een black- en whitecrush.
Ik heb een SamsungLE32A436. Geen idee of deze full-range signaal kan weergeven? TV is hd ready, maar je kunt dus beter een kaart met dongle nemen? of is full-range beter?

• The_nv40_man
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 10:07:
[...]

Ik heb een SamsungLE32A436. Geen idee of deze full-range signaal kan weergeven? TV is hd ready, maar je kunt dus beter een kaart met dongle nemen? of is full-range beter?
Er zit volgens mij altijd een dongle bij 4850/4870 kaarten behalve als er al een native HDMI uitgang opzit. Naar ik aanneem werkt dat dan gewoon hetzelfde als de dongle.

Alle tv's werken normaal gesproken met video-levels. Dat is ook wat DVD-recorders, settop-boxen, blu-ray spelers etc uitsturen. Sommige tv's kun je ook nog handmatig instellen op full-range input. Theoretisch is dat beter omdat je dan een compressie stap overslaat. Wat er met die dongle gebeurt is dat de hele 0-255 range in de video-range van 16-235 wordt gepropt. Nou wordt dat wel op een dusdanig slimme manier gedaan dat dit nagenoeg geen zichtbare achteruitgang in beeldkwaliteit betekend.

Dus video-levels zou altijd wel kunnen en eventueel kun je nog spelen met full-range.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
Mijn vader heeft dus een 3870 aangesloten via HDMI op z'n versterker. Nu werkt dit niet perfect, wanneer bijvoorbeeld de versterker en de pc uit zijn geweest, zet Vista de beeldinstellingen weer terug naar clone i.p.v. de ingestelde dual view. Zelf werkt het bij mij wel prima i.c.m. HDMI>DVI. Wellicht dat het aan de versterker licht. Gebruik wel altijd de laatste ATI drivers. Daarnaast heeft 5.1 geluid pas 1x gewerkt. Na een install van Vista niet meer. Heb het een keer aan de praat gekregen maar weet niet meer welke combinatie van drivers het was.

Voor mij dus de reden om een kaart te kopen waarbij HDMI gewoon goed werkt. De nieuwe 48XX serie ondersteund inmiddels ook 7.1 geluid via HDMI, voor mij is dat op het moment niet nodig aangezien ik alleen een stereo installatie heb staan. Wellicht in de toekomst wel interessant natuurlijk.

Toch maar even uitzoeken of ik dus een native HDMI poort nodig heb of gewoon HDMI via een dongle.

• The_nv40_man
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 13:37:
Mijn vader heeft dus een 3870 aangesloten via HDMI op z'n versterker. Nu werkt dit niet perfect, wanneer bijvoorbeeld de versterker en de pc uit zijn geweest, zet Vista de beeldinstellingen weer terug naar clone i.p.v. de ingestelde dual view. Zelf werkt het bij mij wel prima i.c.m. HDMI>DVI. Wellicht dat het aan de versterker licht. Gebruik wel altijd de laatste ATI drivers. Daarnaast heeft 5.1 geluid pas 1x gewerkt. Na een install van Vista niet meer. Heb het een keer aan de praat gekregen maar weet niet meer welke combinatie van drivers het was.

Voor mij dus de reden om een kaart te kopen waarbij HDMI gewoon goed werkt. De nieuwe 48XX serie ondersteund inmiddels ook 7.1 geluid via HDMI, voor mij is dat op het moment niet nodig aangezien ik alleen een stereo installatie heb staan. Wellicht in de toekomst wel interessant natuurlijk.

Toch maar even uitzoeken of ik dus een native HDMI poort nodig heb of gewoon HDMI via een dongle.
Bij de 48xx serie zal native HDMI vs dongle niet uitmaken. Ik zou gewoon een normale HD4850/70 halen met dongle en die vervolgens gebruiken.

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Topicstarter
The_nv40_man schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 14:20:
[...]

Bij de 48xx serie zal native HDMI vs dongle niet uitmaken. Ik zou gewoon een normale HD4850/70 halen met dongle en die vervolgens gebruiken.
Kijk wel welke het goedkoopste is :P als het toch niks uitmaakt, hou ik nog geld over voor een stille koeler :)
Pagina: 1