Rare tik bij achteruit trappen fiets

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:28
Hallo,
Ik heb laatst een lekke band gehad, en heb een nieuwe binnenband gekocht (oude was al een paar keer geplakt).

Ik moest toen het achterwiel loshebben om de binnenband te verwisselen.

Ik denk dat er iets verkeerd is gegaan ofzo, want ik heb nu ineens een rare tik bij het achteruit draaien van m'n trappers.

Ik fiets, en dan houd ik even in zeg maar, en dan zijn de pedalen dus stil, maar dan hoor/voel ik een tik.

Hoe kan dit, en hoe kan ik het oplossen? Staat de ketting misschien te strak ofzo? Ik heb echt geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Volgens mij zit je rem met een soort klem vast op het frame; zit die goed vast?

* RobIII even plaatje gaat googlen/soepen :P

Afbeeldingslocatie: http://www.campyonly.com/images/rumors/2004/coasterbrake.jpg

Linksonder zie je de zilverkleurige klem van de naaf naar een dingetje waarmee 'ie aan 't frame vast zit; als die speling heeft wil je terugtraprem nog wel eens raar doen AFAIK.

[ Voor 49% gewijzigd door RobIII op 10-12-2008 14:28 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-06 11:53
Het kan inderdaad zijn dat je ketting te strak staat, en je achter wiel iets scheef staat waardoor het tandwiel "met schokjes" oppakt.

Wat "RobIII" aangeeft kan echter ook het probleem zijn. (PS zoon klem heet een "remhevel")

Verder is het heel lastig te beoordelen, omdat met name bij achterwielen met versnellingen er verschrikkelijk veel "even" vergeten kan worden wat "tikken" kan veroorzaken.

[ Voor 4% gewijzigd door nsa1984 op 10-12-2008 14:32 ]

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja zo'n klem heb ik. Die zit wel goed vast

Ik ben nog vergeten te melden dat het om een omafiets gaat:

Afbeeldingslocatie: http://nadekomma.files.wordpress.com/2007/10/omafiets_2.jpg

En het is dus niet de rem, want als ik wat harder achteruit trap remt m'n fiets wel.

Het is puur dat stuk tussen vooruit trappen en remmen. Als ik daartussen even blijf hangen dan hoor/voel ik een tik.

Als ik wat meer kracht zet op de pedalen is de tik ook wat harder.

[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 10-12-2008 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

je achternaaf kan ook gewoon gaar zijn. Een symptoon hierbij kan zijn dat als je pedalen stil houdt en je iets later weer doortrapt je een stukje in de lucht loopt te fietsen (krom uitgelegd, maar je snapt hopelijk wat ik bedoel: soort dode ruimte).

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

Ik denk dat er bij de demontage van het achterwiel een lagerconus wat losser is komen te staan, met speling
als gevolg.
Speling is simpel te constateren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71105

ja, zijn het niet gewoon de lagers in je trapper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528

ThinkPadd schreef op woensdag 10 december 2008 @ 14:25:
Hoe kan dit, en hoe kan ik het oplossen? Staat de ketting misschien te strak ofzo? Ik heb echt geen idee.
Al bezoek gebracht aan de lokale fietsenboer? :Y)
Zo duur zijn die gasten in het algemeen niet :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nee, nog niet bezocht, maar aangezien hier vaak ook wel mensen zitten die er wat vanaf weten, en ik zelf ook geen 2 linkerhanden heb ;)

Nee volgens mij zijn het niet de lagers in m'n trappers, aangezien ik de trappers gewoon kan ronddraaien zonder rare tikken ofzo.

En de lagerconus? Die zit in/bij de achternaaf?

Ik zal m'n pa (die ook niet gek is :P ) morgen ook nog wel even vragen om er even samen naar te kijken.
Pagina: 1