HD master wordt soms niet gevonden

Pagina: 1
Acties:

• yok
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:12
Goedemiddag GOT'ers,

Mijn PC staat zo ongeveer altijd wel aan. In het weekend, als ik terug naar het ouderlijk huis ga, zet ik mijn PC standaard uit. Van vrijdag tot zondagavond. Als ik 'm zondagavond weer wil opstarten, vindt mijn PC mijn HD master niet, mijn andere 2 HD's wel. Na een beetje kloten: 2HD's eruit, master op andere port, weer 2 HD's aankoppelen etc. wordt mijn master weer gevonden. Een normale reboot gaat zonder problemen. Beetje raar. Iemand een idee? Nogal irritant om elke keer weer mijn kast open te maken voordat ik even mijn PC op kan starten.

PC:
C2D E6600
Cooler Master 460 Watt
P5B Deluxe WIFI
Samsung Spinpoint 500GB (master, port S-ATA 1)
Samsung Spinpoint 500GB (port S-ATA 5)
WD 500GB (Port S-ATA 6)

In de bios ingesteld dat de master primair is, secundair mijn CD-rom.
Ik ga dit weekend mijn PC eens in slaapmodus zetten, kijken of dat helpt.

• M2M
  • Laatst online: 20:31

M2M

medicijnman

weet je zeker dat een van beide master (with slave present) en de andere als slave aangeduid is? Soms werkt de boel ook als er een op cable select staat, of single drive met een slave. Dan duurt de detectie alleen erg lang. dit geld dus voor IDE (flatcable)

met sata hoor je die problemen niet te hebben. Druk ze eens in een andere poort

edit: alles op SATA? dus allemaal dunne kabeltjes? Inclusief de harde schijven / cd / dvdrom drives?

[ Voor 14% gewijzigd door M2M op 10-12-2008 13:41 ]

-_-

• yok
HD's zijn SATA, CD-rom is IDE.

Andere port maakt niet uit. Lijkt alsof de master geen contact maakt na een langere tijd uit te hebben gestaan.

[ Voor 65% gewijzigd door yok op 10-12-2008 13:48 ]

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Ik heb al verschillende keren problemen met kabels gehad.
Kabel vervangen was steeds de oplossing.

Heb je dus reservekabels liggen, vervang dan de kabels van de drives met problemen.

En wat bedoel je met 'master'?? De opstartschijf?

[ Voor 12% gewijzigd door ByteDelight op 10-12-2008 13:48 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• yok
Master is gewoon mijn opstartschijf, inderdaad.
Kabeltjes vervangen maakt niet uit. Gebeurt nog steeds hetzelfde. Heb dit vaak genoeg gedaan (kabel van de werkende HD omgewisseld met de master, mocht niet baten).

• trixx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-02 13:35

trixx

-CTU- SuiZide

Ik denk dat je je moet gaan denken aan backup... schijfje zal er niet al te lang meer over doen om te gaan sterven....

Life is like a box of chocolate, it makes you sick.

• yok
Zou het kunnen liggen aan mijn voeding ofzo? Ik weet het ook niet precies. Heb alleen geen plaats om te backuppen, wordt nog een maandje wachten op een nieuwe 500GB dan maar.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:35
Kun je master/slave niet omwisselen?

Ik heb ook eens een hele oude ATA schijf gehad die erg langzaam gedetecteerd werd, na een tip van Terw_dan, om de schijf eens als slave in te stellen werd hij direct gedetecteerd.

Ik weet alleen niet hoe dit moet bij S-ATA :P

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:17

The Third Man

The Third Jellyfish

Om je voeding uit te sluiten kan je even alleen je 'master' schijf aangesloten hebben want dan heeft de voeding meer prut over bij de koude start. Het liefst natuurlijk je voeding even omwisselen om dat uit te sluiten, maar ik denk eerlijk gezegd net als trixx dat je schijf op de lijst voor vervanging staat. Succes ook met de tip van ThinkPad :D

• M2M

M2M

medicijnman

ik snap het even niet meer allemaal.... je hebt SATA harde schijven (7-aderige kabel, dun rood ding met een connector ter grootte van een USB stekker...) en een cd-rom drive die op een IDE kabel (of PATA of gewoon ATA genoemd) zit (zo'n grote platte met een 40? aderige brede stekker waar je twee apparaten op aan kunt sluiten).

De detectie van je SATA harde schijven mag niet meer dan een halve seconde in beslag nemen. Duurt dat te lang, dan moet je misschien eens van kabels wisselen of een andere poort uitzoeken. Kijk ook eens in windhoos en draai HDtune. Als de spinup tijd te langzaam is is het tijd voor een nieuwe schijf. Master / slave gaat niet op want er hangt (als het goed is) maar 1 apparaat aan 1 kabel, en die kabel zit op 1 connector op je moederbord.

detectie van PATA meuk kan lang duren, als de master / slave / CS instellingen verkeerd zijn geconfigureerd (of je een brakke kabel hebt, of harde schijf / cd-rom drive falen hebt).

ik snap het iig niet echt meer, misschien dat je wat foto's kunt schieten?

-_-

• yok
M2M schreef op woensdag 10 december 2008 @ 18:16:
ik snap het even niet meer allemaal.... je hebt SATA harde schijven (7-aderige kabel, dun rood ding met een connector ter grootte van een USB stekker...) en een cd-rom drive die op een IDE kabel (of PATA of gewoon ATA genoemd) zit (zo'n grote platte met een 40? aderige brede stekker waar je twee apparaten op aan kunt sluiten).
Dit klopt precies.
M2M schreef op woensdag 10 december 2008 @ 18:16:
De detectie van je SATA harde schijven mag niet meer dan een halve seconde in beslag nemen. Duurt dat te lang, dan moet je misschien eens van kabels wisselen of een andere poort uitzoeken. Kijk ook eens in windhoos en draai HDtune. Als de spinup tijd te langzaam is is het tijd voor een nieuwe schijf. Master / slave gaat niet op want er hangt (als het goed is) maar 1 apparaat aan 1 kabel, en die kabel zit op 1 connector op je moederbord.
Ik heb het gedownload en ga het zo even uitproberen.

Het is trouwens niet dat het te lang duurt o.i.d. Hij vindt m na een geruime tijd uit te hebben gestaan meteen NIET, de andere twee wel gelijk. Normale reboot lukt meteen.

[ Voor 7% gewijzigd door yok op 10-12-2008 18:28 ]

• M2M

M2M

medicijnman

als je SATA schijf niet gevonden wordt (of dat het lang duurt) dan is de schijf waarschijnlijk aan het eind van zijn latijn. Check de SMART waarden even (kan ook met HDtune) en begin vast met het maken van backups van alle belangrijke bestanden.
Daarnaast, kun je misschien het kabeltje verwisselen.

-_-

• yok
Waar staan de SMART waarden? Ik ben nu dat programmatje aan het uitvoeren

• yok
Afbeeldingslocatie: http://img136.imageshack.us/img136/7564/82841025tg9.jpg

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:17

The Third Man

The Third Jellyfish

Bij Health, als er een regel geel of zelfs rood is weet je genoeg. Anders is in principe alles ok. Een Seagate heeft trouwens meestal 5 jaar garantie dus dat is al een zorg minder :)

• yok
De Spin Retry Count staat geel.
Current: 100
Worst: 100
Treshold: 97
Data: 0

Ik weet niet echt precies wat dat betekent. Health Status staat wel op "OK".
Pagina: 1