Toon posts:

SQL 2005 dbo schema

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Zit met een probleem waar ik graag de experts op got eens naar wil laten kijken. Ongetwijfeld is dit voor iemand met SQL kennis een koud kunstje, maar ik snap er vooralsnog geen bal van.

Ik moet voor een stukje software een SQL 2005 database aanmaken zonder administrator privileges (dit vind ik op zich al vreemd, hoe kan ik zonder admin een db aanmaken :S )
Nu loop ik continu tegen het probleem aan dat zodra ik een nieuwe database aanmaak, en deze vul met het schema file die bij de software zit (.sql file geladen met OSQL.exe). Deze tabellen dan worden aangemaakt met het DBO schema.

Dit staat er in de manual van de software:

If the schema is dbo, it probably means that the server roles were assigned while
you were creating the database user. If the schema is dbo:
a remove the server roles
b drop the tables
c reload the schema

Ik hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel, en mij misschien kan helpen. Heb je meer info nodig, dan hoor ik het graag.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2008 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

De gebruiker welke een database aanmaakt wordt ook automatisch de eigenaar (database owner) van de database. Deze gebruiker (+ globale database administrators (sysadmin)) kan vervolgens de database beheren zoals tabellen toevoegen, veranderen en verwijderen, maar ook backup en restores uitvoeren.

Maar wat is nu precies je probleem?

If it isn't broken, fix it until it is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Niemand_Anders schreef op woensdag 10 december 2008 @ 12:37:
De gebruiker welke een database aanmaakt wordt ook automatisch de eigenaar (database owner) van de database. Deze gebruiker (+ globale database administrators (sysadmin)) kan vervolgens de database beheren zoals tabellen toevoegen, veranderen en verwijderen, maar ook backup en restores uitvoeren.

Maar wat is nu precies je probleem?
Bedankt voor je reactie.
Mijn probleem is dat volgens de handleiding de schema niet dbo moet zijn (geen administrator rechten moet hebben). Ik heb al geprobeerd om dit dan anders te krijgen, door bijv. schema op wat anders te zetten. Echter krijg ik bij het initializeren van de software de melding dat er iets mis is met de repository. Ook als het schema op dbo laat staan.

dit komt ook omdat ik niet goed de functie van de schema dbo begrijp. Voor wat ik eruit kan halen zijn deze schema's een verzameling rechten voor een tabel, en niet van een gebruiker. Maar ik kan het wel helemaal mis hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2008 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Welke handleiding?

Een een dbo user moet je niet zijn als een administrator. Als jij onder linux een bestand aanmaakt ben jij de eigenaar en kun jij bepalen wie er toegang tot heeft (een 'echte' administrator zoals root kan het bestand altijd bewerken). Echter ben je doordat je eigenaar bent van dat bestand nog geen root.

dbo is daarmee enigszins vergelijkbaar.

Een workaround kan zijn dat je inlogd als 'sa' op de database server en daarmee de database en tabellen (en andere objecten) aanmaakt en vervolgens rechten toekent aan de reguliere user.

If it isn't broken, fix it until it is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Niemand_Anders schreef op woensdag 10 december 2008 @ 15:06:
Welke handleiding?

Een een dbo user moet je niet zijn als een administrator. Als jij onder linux een bestand aanmaakt ben jij de eigenaar en kun jij bepalen wie er toegang tot heeft (een 'echte' administrator zoals root kan het bestand altijd bewerken). Echter ben je doordat je eigenaar bent van dat bestand nog geen root.

dbo is daarmee enigszins vergelijkbaar.

Een workaround kan zijn dat je inlogd als 'sa' op de database server en daarmee de database en tabellen (en andere objecten) aanmaakt en vervolgens rechten toekent aan de reguliere user.
Gaan we proberen. Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Opgelost.

Uitgevonden hoe je zelf een schema moet maken en moet toewijzen.
Deze link heeft mij hierbij geholpen -> site

Mag op slot.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2008 15:53 ]

Pagina: 1