Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

GTA IV - Surround (Dolby Digital)

Pagina: 1
Acties:

• Tunboy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-12-2024
Hoi, blijkbaar gaat de helft van de Game problemen de laatste tijd hier over de nieuwe GTA, had daarom niet veel zin om weer een topic te openen maar had geen keus want vond nergens het antwoord.

Volgens de doos (en internet) ondersteund GTA4 Dolby Digital, en ik vermoed dus 5.1 geluid. Nu wil het toch wel lukken dat ik beschik over een digitale optische 5.1 uitgang op mijn nieuwe Macbook Pro, en over een digitale optische ingang op mijn Logitech Z5400. M'n drivers zijn de HD drivers van Realtek...

Momenteel staat het bij mij zo ingesteld dat als ik spellen/films etc afspeel er gewoon stereo-geluid wordt doorgegeven. Als ik een film start die beschikt over AC3 5.1 geluid, dan schakelt ie gewoon automatisch over op Dolby Digital en heb ik lekker digitaal 5.1 geluid. Tot zo ver alles goed...

Nu wil ik ook in GTA4 de volle 6 kanalen digitaal doorsturen, maar... dit lukt niet, hij stuurt gewoon alles in stereo door en er is hiervoor geen optie in het GTA4 menu.

In m'n realtek drivers kan ik wel een SPDIF-passtrough doen maar dan heb ik gewoon simpelweg GEEN geluid.

Iemand die weet wat ik moet doen om ook in GTA met mijn setup volwaardig 5.1 geluid te krijgen? Of is dit simpelweg niet mogelijk?

Verwijderd

Ik vond dit eerst ook al apart, maar de 5.1 optie staat een beetje apart beschreven in je GTA menu. De precieze lokatie ervan weet ik niet omdat mijn GTA helemaal niet meer werkt maar zover ik weet moet je het volgende doen:

Start GTA IV op -> ga naar Opties -> Audio -> Er staat ergens in de pagina iets van "Surround", dit moet je aanpassen naar "Surround Rear". Dit is in GTA de optie om naar 5.1 over te schakelen.

• Tunboy
Nope, nog wagt geknoeid met instellingen in m'n drivers, in windows, en in het spel maar er komt nergens een optie om surround aan te zetten. In het spel kan ik enkel kiezen voor Stereo of Headphones... Zal me dus maar moeten tevreden stellen met stereogeluid dan zeker?

Of weet er nog iemand waar je extra opties (of registry veranderingen) kan doen om te forceren dat hij Dolby gebruikt voor zijn geluid. Een soort van 'advanced' options ofzo...

Op zich wel een goed spel als je de eindeloze resem bugs en fouten er niet bij neemt (en die vervelend trage camera die niet goed volgt als je in een auto zit!!!)

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:54

World Citizen

FreeReef.nl

Tunboy schreef op woensdag 10 december 2008 @ 12:13:
Nope, nog wagt geknoeid met instellingen in m'n drivers, in windows, en in het spel maar er komt nergens een optie om surround aan te zetten. In het spel kan ik enkel kiezen voor Stereo of Headphones... Zal me dus maar moeten tevreden stellen met stereogeluid dan zeker?

Of weet er nog iemand waar je extra opties (of registry veranderingen) kan doen om te forceren dat hij Dolby gebruikt voor zijn geluid. Een soort van 'advanced' options ofzo...

Op zich wel een goed spel als je de eindeloze resem bugs en fouten er niet bij neemt (en die vervelend trage camera die niet goed volgt als je in een auto zit!!!)
Ik zal het vanavond wel eens testen... ik durf namelijk bijna zeker te zeggen, dat er in iedergeval iets van geluid uit mijn rear speakers komt. Of het ook werkelijk 5.1 is... moet ik dus even kijken.

Ik weet wel dat als ik in windows aangeef dat ik 5.1 heb dat de meeste spellen dit automatich overnemen. Ik zet ze soms ivm muziek wel eens op 2.0 , en dan pas bv Half Life 2 of COD5 zichzelf meteen aan naar 2.0.

Het kan dus zijn dat het spel nu uitleest dat je maar 2 speakers in je MB hebt...

Kun je niet ergens (net als bij creative) "Only digital out" aanvinken....?

[ Voor 6% gewijzigd door World Citizen op 10-12-2008 14:35 ]

FreeReef.nl

• Phorze
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-11 10:53
Zelfde probleem hier, ik heb ook een realtek chipset, met coax digitaal uit naar mijn receiver. Als er dolby digital op de hoes staat dan neem ik aan dat ze geen pro-logic bedoelen. Da's stereo met embedded meerkanaals informatie.

Verwijderd

Mijn broer die heeft een Z5500 met onboard realtek (Optical fiber) digitaal aangesloten, en hij kan alleen maar headphone of stereo kiezen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2008 16:50 ]

Verwijderd

Alleen stereo of headphone met X-fi die idd wel eens spontaan op 2.0 schiet ,maar deze keer stond de audio console luidspreker modus nog in 5.1.
Dit wordt een omvang rijke patch.... :/

• Tunboy
Spijtig dat GTA al sinds de eerste versie (veeeeel jaren geleden) een geweldig spel is maar dat toch steeds sommige dingen niet naar behoren werken of vol bugs zitten...

Geen Surround voor mij dus voorlopig...

PS: De Realtek drivers kunnen daar nu ook wel voor iets tussen zitten want die zijn nu ook niet meteen GEWELDIG te noemen. In MAC OSX presteert de geluidskaart veeeel beter, maar daar heb ik dan weer geen GTA4... Tis ook altijd wat!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:54

World Citizen

FreeReef.nl

Ik heb het gisteren bij mijzelf getest

Realtec High Definition Audio
In Windows staat hij op 5.1
In game kan ik kiezen voor
- Suround Rear
- Suround Sides

En er komt ook geluid (5.1) uit de achterste boxen... dus bij mij werkt het.

Probeer anders eens "-fullspecaudio" in het doelpad van je snelkoppeling naar LaunchGTAIV.exe te zetten...

FreeReef.nl

• Tunboy
Via Windows (Vista) kan ik enkel nog instellingen doen in de Realtek Software. Hier kan ik kiezen tussen Stereo en Quadrofonisch (4 speakers). Ik kan dus zelfs nergens kiezen dat ik 6 speakers heb, en zo kan GTA ook niet weten dat ik er zo veel heb...

Kan je dat wat beter uitleggen van die fullspecaudio? Snap niet goed wat ik moet doen... Moet dat gewoon achter de *.exe? Want dat heeft bij mij alleszinds geen effect...

• Phorze
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-11 10:53
Tunboy schreef op donderdag 11 december 2008 @ 13:55:
Via Windows (Vista) kan ik enkel nog instellingen doen in de Realtek Software. Hier kan ik kiezen tussen Stereo en Quadrofonisch (4 speakers). Ik kan dus zelfs nergens kiezen dat ik 6 speakers heb, en zo kan GTA ook niet weten dat ik er zo veel heb...

Kan je dat wat beter uitleggen van die fullspecaudio? Snap niet goed wat ik moet doen... Moet dat gewoon achter de *.exe? Want dat heeft bij mij alleszinds geen effect...
het makkelijkst is om een tekstbestand aan te maken : commandline.txt in je GTAIV map. Met daarin de commands die je wilt toepassen.
Dus in dit geval alleen -fullspecaudio

Bij mij heeft het geen effect in ieder geval

Verwijderd

Ik heb hier van de week ook even naar zitten zoeken, maar uiteindelijk wel de optie gevonden om surround aan te zetten. En ik kon kiezen tussen 2 opties, midden en achter. Heb ook de HD Realtek drivers, laatste nieuwe en gebruik XP. Verder niets bijzonders er voor gedaan om het aan de praat te krijgen...

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:41
Hmm ik heb een SB X-FI. Ik kan wel surround selecteren.

Probleem is alleen dat waneer er gesproken word. In missie of telefoon ik er geen ruk van versta omdat die stemmen opeens heel zacht zijn. Iemand anders dit probleem ook?

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Doet je centerspeaker het wel goed? Als je surround werkt is dat als het goed is normaal de enige speaker waar spraak uit komt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1