Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Probleempje, any ideas?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

m'n computer heeft de laatste twee dagen kuren. Black screens durende 1 seconde waarna de pc gewoon weer doet wat hij voorheen deed (bij films en textverwerkingsprogramma's) of niet en blijft het scherm hangen (bij games)!

Zeer sporadisch en zeer irritant. Allereerst heb ik de software als mogelijke oorzaak uitgeschakeld, dit door de pc terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Het probleem leefde voort.

Gekeken naar de hardware bleek dat de voeding het hoogstwaarschijnlijk aan het begeven is.
Het testje >> http://img149.imageshack.us/my.php?image=testjest7.jpg

1- Ik heb een redelijk oud mobo biostar p4tse pro, met de huidige kapotte voeding Q-Tec Macron MPT-400P, de mobo vraagt om een -5V lijntje voor voeding. De nieuwere voedingen hebben geen -5v meer, is dit strikt noodzakelijk of heb ik strx een probleem om een voeding met -5v te vinden?

2- In de winkel waar ik een nieuwe PSU dus zonder -5v heb gekocht, werd letterlijk gezegd 'een voeding is een voeding, het zou geen verschil moeten uitmaken'. Mijn vader zegt exact het tegenovergestelde -.-. Wat is juist?

3- Weten jullie nog goede voedingen met +5v, +12v, -5v, -12v, +3.3v, +5 VSB?

Met vriendelijke groet
_/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2008 00:44 . Reden: plaatje ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Met betrekking tot je voeding: Welke voeding heb ik nodig? Deel 20 en anders de Vraag&Aanbod

Voor de kuren: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem hier eens een kijkje: Welke voeding heb ik nodig? Deel 20
Dan kun je al heel wat meer te weten komen over voedingen en daarmee je eigen vragen beantwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
m.b.t. voeding
Welke voeding heb ik nodig heb ik bekeken, alleen wordt ik er niets wijzer uit of -5v nou verplicht is of niet, ik ga er voor nu van uit dat het wel zo is aangezien het misschien m'n mobo gaat koken?

m.b.t. hangen en opstartproblemen een kleine quote
"Troubleshootvolgorde: de volgorde hieronder (Voeding - Moederbord - Processor - Geheugen - Videokaart - IDE/SCSI) is in principe hetzelfde als van "Groot naar Klein". Dus, wanneer bijvoorbeeld het moederbord stuk is, dan heeft het geen zin om het geheugen te troubleshooten."

Ik heb allereerst alle kabels ontkoppeld en herkoppeld, daarna de monitor getest en videokaart door een mp3 te spelen, de muziek stopte dus het kan de monitor en videokaart 100% niet zijn, dan zou alleen het scherm zwart zijn en de muziek doorgaan. Het geheugen is ongeveer 2 maand oud, toen ik het kreeg een memtest gedaan dus denk niet dat het hieraan ligt, mobo en processor testen terwijl ik black screens krijg bij het openen van programma's werkt niet echt.. -.-

m.b.t. aanbod een vraag
nice nog niet gezien, alleen staan hier niet de wattages zoals de -5v die ik nodig heb

Wel beide bedankt voor jullie snelle reply ;), iemand anders nog een id?

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Verwijderd schreef op woensdag 10 december 2008 @ 00:19:
de mobo vraagt om een -5V lijntje voor voeding.
Hoe kom je aan die info?

-5V werd in het verleden op pin B5 van ISA sloten gebruikt en -12V op seriele poorten waar zelden door apparaten gebruik van werd gemaakt, naar mijn weten hebben moederborden daar zelf nooit gebruik van gemaakt.

Dat testje zegt weinig, aan het temp. verschil te zien is er volgens mij namelijk weinig getest, de spanningen zijn iets aan de lage kant maar het is voor geen enkele spanning, op -12V na, meer dan 5%, en het verschil is misschien 2%, niks mis mee.
Je kunt beter OCCT draaien, die maakt mooie grafiekjes waar je misschien meer uit op kunt maken.

Dat je geheugen bijna nieuw is wil niet zeggen dat het ondertussen niet kapot gegaan kan zijn, dus niet denken maar testen.

offtopic:
Met Alt + Print Screen krijg je een screenshot van het actieve raampje ;)

Verwijderd

Had je de handleiding er al op nageslagen?
Is dit je mobo? http://www.biostar-usa.com/mbdetails.asp?model=p4tse+pro
Dan is dit de handleiding: ftp://ftp.biostar-usa.com...%20PRO/P4TSEPROmanual.pdf

Ik heb even de mobo (zoals boven aangegeven) vergeleken met mijn eigen mobo en de stroom is gewoon gelijk behalve voor de 4 extra pins die mijn mobo heeft. Dus ik denk dat 'een voeding is een voeding' wel redelijk opgaat. Wat je nodig hebt is een 20pins mobo stekkertje. Tegenwoordig zal 24pins meer gangbaar zijn. Als het goed is kun je de 4pins gedeelte van de 24pins stekker loskoppelen om zodoende een standard 20pins stekker over te houden. Het 4pins stekkertje gebruik je niet.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2008 03:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
KILLorBE schreef op woensdag 10 december 2008 @ 01:50:
[...]
Hoe kom je aan die info?

-5V werd in het verleden op pin B5 van ISA sloten gebruikt en -12V op seriele poorten waar zelden door apparaten gebruik van werd gemaakt, naar mijn weten hebben moederborden daar zelf nooit gebruik van gemaakt.
de manuel en andere sites zeggen dat het hiervoor nodig is "assignment 18 = -5V"

het kabeltje aan de mobo heeft een 24 pins connector dus dat zal geen probleem zijn.

het testen van de andere hardware gaat moeilijk aangezien de pc zulke dingen niet meer trekt.

Edit: andere voeding geprobeerd, zonder -5 aansluiting werkt het dus niet, wel opstarten, voorbij windows, en als ik iets anders doe loopt hij vast :(

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2008 09:34 ]

• KILLorBE
Verwijderd schreef op woensdag 10 december 2008 @ 07:54:
de manuel en andere sites zeggen dat het hiervoor nodig is "assignment 18 = -5V"
Dat betekent alleen dat pin 18 toegewezen is aan de -5V lijn, niet dat hij per se nodig is.

Daarbij is met de komst van de ATX12V 2.0 specs (Februari 2003) de -5V lijn optioneel, en sinds ATX12V 1.2 (Januari 2002) is de -5V lijn al geen vereiste meer, wat aangeeft dat die lijn sowieso al zo goed als overbodig was. En gezien de i865 chipset op je moederbord kun je concluderen dat je moederbord op z'n vroegst halverwege 2003 is uitgebracht.
Edit: andere voeding geprobeerd, zonder -5 aansluiting werkt het dus niet, wel opstarten, voorbij windows, en als ik iets anders doe loopt hij vast :(
Dat je toevallig problemen hebt met een voeding zonder de -5V lijn wil niet zeggen dat het daar aan ligt, ik denk eerder dat of de voeding gewoon te zwak is of dat je misschien last hebt van condensatoren die hun beste tijd hebben gehad.

Wat voor een voeding heb je geprobeerd?
Post de specs van je systeem eens.
Verwijderd schreef op woensdag 10 december 2008 @ 02:22:
Ik heb even de mobo (zoals boven aangegeven) vergeleken met mijn eigen mobo en de stroom is gewoon gelijk behalve voor de 4 extra pins die mijn mobo heeft. Dus ik denk dat 'een voeding is een voeding' wel redelijk opgaat.
Er is een verschuiving geweest in het gebruik van de 5V en 3.3V lijnen naar de 12V lijn(en), "oudere" PC's (tot 2002/2003) maakte bijna alleen gebruik van de 5V en 3.3V lijnen terwijl de nieuwere PC's met name de 12V lijn(en) gebruiken, vandaar ook de 'extra' 4 pins voedingsconnector (2x 12V).
Een voeding is dus niet een voeding, al zal dat, in dit geval, het probleem niet zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Deze heb ik geprobeerd http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16817703015

Specs systeem:
Processor: Intel pentium 4 2.8 Ghz
Mobo: Biostar P4TSE PRO
Voeding: Q-Tec Macron MPT-400P
Video kaart: nvidea geforce 6600 AGP
Behuizing: Mtek Computer behuizing midi-tower Q3 400W voeding
Fans: 4
- mobo
- video kaart
- voeding
- achterkant pc

Voor de rest 1 floppy drive, 2 dvd readers en 1 dvd writer.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2008 13:09 ]

• KILLorBE
Het lijkt me sterk dat het aan die PCP&C voeding ligt.

Heb je de 4 pins stekker wel aangesloten op de 4 pins connector die naast de 20 pins ATX connector op het moederbord zit?**
Dus niet de stekker die bij/aan de 20 pins ATX stekker van de voeding zit (met een gele, rode, zwarte en oranje draad als het goed is), maar een van de twee 4 pins stekkers (Zitten 2 gele en 2 zwarte draden aan). Die andere stekker zou overigens niet eens moeten passen.

** Misschien dat je Island88 verkeerd begrepen hebt.

Ik neem aan dat je er maar 1 of 2 HDD's aan hebt hangen?

Verwijderd

Topicstarter
Wat raar is dat de 24 pins connector van m'n voeding aansluit op de verbinding van het moederbord, alle 24 dus. Gekeken naar de layout tekening van de handleiding staan er maar 20 op! Nog iets raars is dat de connector niet vast zit aan het moederbord zoals in de handleiding getekend is, maar via kabels naar een losse connector is verbonden.

Toen ik m'n pc openmaakte om de voeding te ontkoppelen heb ik de 24 pins connector (dus niet 20 pins) ontkoppeld en de 4 pins connector die daarboven zat. Toen ik de voeding vervangde heb ik ze op de plekken teruggestopt.

Edit; 1 hdd

• KILLorBE
Er zit waarschijnlijk een 24 pin->20 pin adapter op, haal die er eerst maar eens af want die heb je alleen nodig als de voeding een 24 pins stekker heeft waar je de 4 pins stekker niet van kan loskoppelen (zodat je een 20 pins stekker overhoud).

Belangrijk is dat de andere 4 pins aangesloten is (in het rood):
Afbeeldingslocatie: http://home.xmsnet.nl/KILLorBE/4PINATX.jpg

**EDIT** De adapter zorgt voor een extra overgang en dat vergroot de kans op een slechte verbinding, dat moet je dus altijd vermijden als het mogelijk is.

[ Voor 16% gewijzigd door KILLorBE op 10-12-2008 15:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Er zit idd een adapter op, deze ertussen uit gehaald, opnieuw met de oude voeding geprobeerd (geen andere -5 kunnen vinden) maar geen verschil. Het is gefaseerd erger geworden, pc ging van voorbij windows vastlopen naar bij bootup al vastlopen.

Omdat ik geen andere voeding heb kunnen vinden heb ik maar de oude voeding opengemaakt om te kijken wat het probleem is, naast een lading stof zat er in de voeding wit spul (denk lijm) overal op gesmeerd. De voeding stonk ook lichtelijk naar iets verbrand :(.

Geen nieuwe voeding kunnen vinden, vanavond even naar de laatste pc boer die misschien nog een -5v heeft. Als dit niet werkt ga ik er vanuit dat de mobo processor en videokaart ook z'n beste tijd heeft gehad en er dus een nieuwe pc (behuizing/voeding/mobo/processor/videokaart) moet komen, en kijken of m'n oude randapparatuur (DVD drives/floppy/RAM/HDD) gered kunnen worden.

Edit: pc boer heeft geen -5v meer, tijd dus voor een nieuwe zonder de oude randapparatuur ivm de garantie.

Dank u allen voor jullie hulp en tijd!
Greets

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2008 22:31 . Reden: fin ]

Pagina: 1