Ervaringen gezocht: Quad/Dual icm Video editting

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:14

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Normaal gesproken is het niet de bedoeling een topic te openen in de trand van "welke hardware moet ik bij elkaar zoeken", maar ik vind dit een uitzonderlijk geval :). Het is namelijk zo dat er honderdduizend (zo niet een miljoen) topics zijn over "quad of dual voor games", maar ik vind er vrij weinig voor video editten.

Ik loop al dagen te zoeken naar een geschikte mobo/proc combinatie. Na wat research te hebben gedaan kan ik de volgende conclusie trekken:

• Vooral gamen? Dan: Dual Core.
• Regelmatig video editten? Dan: Quad Core.

Oke, dat wordt Quad core dus, maar:
- ik edit nu met Pinnacle Studio (versie 10, 11 en 12, gebruik ze door elkaar) op een P4 mobile 2,xx ghz 1 gb ram. Dat is traag (maar op zich prima als je geduld hebt en niet beter weet). Nou vraag ik me af of voor mij de meerwaarde van een Quad core, ten opzichte van een dual core, merkbaar is. De feiten (en tweakers die elk jaar een nieuwe pc kopen) zeggen uiteraard van wel, maar is het in de praktijk daadwerkelijk merkbaar dat Pinnacle met een Quad veel sneller is, zeker aangezien ik van een Pentium single core kom zal een dual core al een hele verademing zijn. Verder zal ik wellicht overstappen naar Adobe Premiere Pro, hoe zit het daarmee?

Ik ben dus echt op zoek naar ervaringen (zoals die er zoveel zijn van games op dual/quad).

Andere vraag: Via de BBG's van GoT en Hardware.info erachter gekomen dat een P45 moederbord met Crossfire en dat soort toestanden niet nodig is, ik ga niet overclocken en ben ook geen die-hard gamer. Bij mijn zoektocht naar een moederbord dus de MSI P43 tegengekomen. Officieel wordt Quad wel ondersteund, maar verlies ik dan niet veel snelheid omdat het een wat ouder bordje betreft? Ik ben ongerust vanwege het feit dat ik nergens dat bord tegenkom icm een Quad processor. Verder moet ik Firewire hebben (vallen dus hoop goedkope bordjes af) en ik heb maximaal 110 euro te besteden aan het moederbord.

Overige setup (maar daar gaat het topic niet over)
Antec Midi Tower Sonata III (simpel, niet duur, redelijk stil)
Intel Core Q9300, 2,50 ghz (quad... )
Kingston 2x2 gb PC6400 (krijg je bijna gratis bij 3 pakken boter)
MSI P43 NEO F
Samsung DVD burner
Samsung 640 GB HD (is voorlopig genoeg voor video, heb nog een externe schijf en kan altijd 1 bijplaatsen mocht dat nodig zijn, RAID hoeft niet per se)
HD4830 Sapphire grafische kaart (game af en toe en dit is wel aardig prijsje)
Acer 20" V203Hb (moet ergens op besparen ;) )
Win Vista basic (zal 64bit ook proberen en als ik een keus heb gemaakt de juiste versie aanschaffen).

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 09-12-2008 20:20 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sport_Life schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 20:10:
Normaal gesproken is het niet de bedoeling een topic te openen in de trand van "welke hardware moet ik bij elkaar zoeken", maar ik vind dit een uitzonderlijk geval :).
Ik zie eerlijk gezegd niet wat er zo uitzonderlijk aan is. Kijk naar wat je software ondersteund. Kan die overweg met meerdere cores dan is het zeker interessant om die overweging te maken. Zoeken naar benchmarks helpt je in dat geval ook veel. Bij ome Tom kom ik er bijvoorbeeld al eentje tegen: http://www.tomshardware.c...e-Studio-11-Plus,385.html

Voor wat betreft je andere vraag. Zoeken welk moederbord je nodig hebt is iets dat je makkelijk zelf kan. Kijk naar de specs en reviews en je komt een heel eind (hoe kom je er overigens bij dat de P43 ouder is dan de P45? De P45 is namelijk ouder dan de P43).

Al met al is dit niet echt een topic waard, omdat je deze dingen toch voor jezelf moet bepalen. Daarom gaat het op slot.

Dit topic is gesloten.