Welke versterker kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 373 views

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 11:54
Hoi :)

Vorige maand ben ik verhuisd en toen heb de oude boxen van mijn vader meegenomen. Boxen van 25 jaar oud. Toen we vroeger in een klein dorpje woonden en iedereen naar de kerk ging zetten hij de deuren open en draaide keihard Led Zeppelin. Herinneringen O+

OT: Het zijn echt grote boxen van 110 Watt per stuk. Ik wil ze heel graag gebruiken want het geluid wat eruit komt is nog altijd briljant. Mijn vader vertelde dat ik een versterker moet kopen die dit vermogen aan kan en iets met 4 ohm per box aankan :? Tevens hebben beide boxen koperdraden om te verbinden met de versterker. Ik snap dus helemaal niks van versterkers.

Wat ik wil is vrij simpel. Deze 2 boxen gebruiken als front speakers en evt later rear speakers en sub erbij kopen. (eerst even doorsparen)
Mijn vragen:
1. Is dit verstandig?
2. Is dit haalbaar?
3. ALS beide vragen = JA, welke versterker raden jullie aan?

Budget is voor nu even ongelimiteerd maar hou het aub normaal ;)

Alvast bedankt.

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 22:39
zou je kunnen posten welk type boxen het precies zijn, dan zijn er vast mensen die daar een goede versterker voor kunnen verzinnen

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:48

mr.paaJ

generatie cmd+z

1: voor films wel, voor muziek niet. muziek is stereo en heeft dus niet zoveel (niets) aan extra kanalen en dan kost het alleen maar extra, voor films voegt het wel wat toe.

2: haalbaar is het, let alleen op dat de versterker/receiver 4ohm speakers van die 110W ondersteunt.
Dit kun je prima zien in de specificaties van de verschillende merken, staat normaal gesproken gewoon vermeld. Kijk naar bijv; Marantz, Cambridge Audio, Denon, etc.
meestal staat het vermogen voor 8ohm aangegeven, een redelijke versterker haalt iets 1,5x dat vermogen in 4ohm.

een idee is om ze mee te nemen naar een zaak in de buurt waar je ze kunt beluisteren op verschillende versterkers, denk aan een RAF (of tweedehands, zoals hieronder aangegeven) of iets dergelijks. even een afspraak maken en zal geen probleem zijn.

volgens mij hoef je trouwens niet perse die 110W vermogen te halen, geeft aan wat zo'n speaker maximaal aan kan, dus op vol volume. Lijkt me sterk dat je dat thuis gaat draaien.

[ Voor 20% gewijzigd door mr.paaJ op 09-12-2008 17:58 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09-2025
uiteraard is het haalbaar om je luidsprekers aan een versterker te koppelen. daar zijn ze voor. Als je er later voor surround-sound nog rear-speakers bij zou willen, is het misschien (afhankelijk van hoe audiofiel je bent) nog even zoeken naar een goed paar passende speaker, maar dat moet eigenlijk geen problemen opleveren omdat er doorgaans alleen ondersteunend geluid uit je rear-speakers komt.

Als de luidsprekers zo goed zijn als je beweert, dan is een subwoofer waarschijnlijk helemaal niet nodig.

Je zou via marktplaats of een winkel in 2e-hands spullen een versterker kunnen kopen (hier in Nijmegen gaan versterkers voor zo'n 50 euro) om te zien of het bevalt.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Lees je even in in wattages en ohm enzo. Elke "moderne" versterker heeft genoeg in huis om 4 ohm speakers aan te sturen. Let er wel op dat oude speakers kwaaltjes kunnen hebben: het filter kan overleden zijn, of de surrounds uitgedroogd.

Enneh.. "welke versterker moet ik kopen" is niet de bedoeling hier.

Wise enough to play the fool

Dit topic is gesloten.