[Debian] Probleem met fuse-utils uninstall

Pagina: 1
Acties:

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
Vandaag ff externe harddisk gekocht, omdat mijn raid-5 vol liep.
Even ntfsprogs willen installeren, en in bad dependency shit terecht komen. Alles al nagezocht, en ik moet eigenlijk initscripts updaten. Maar daar heb ik dus even geen zin in, gezien de boel die dan veranderd wordt aan mijn server. Dus alles wat er aan troep bij was gekomen en dependency errors veroorzaakte, inmiddels al weer kunnen verwijderen. Op een na, fuse-utils wil niet uninstallen. Om dezelfde reden als waarom hij de boel verziekte bij het installeren.... initscripts.

Ik heb al alles nagezocht, maar het komt er op neer dat ik die file moet hebben waar hij over valt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
viper:~# apt-get remove fuse-utils
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
The following packages will be REMOVED:
  fuse-utils
0 upgraded, 0 newly installed, 1 to remove and 411 not upgraded.
1 not fully installed or removed.
After this operation, 65.5kB disk space will be freed.
Do you want to continue [Y/n]? y
(Reading database ... 41394 files and directories currently installed.)
Removing fuse-utils ...
[b]/etc/init.d/fuse: line 24: /lib/init/vars.sh: No such file or directory[/b]
invoke-rc.d: initscript fuse, action "stop" failed.
dpkg: error processing fuse-utils (--remove):
 subprocess pre-removal script returned error exit status 1
[b]/etc/init.d/fuse: line 24: /lib/init/vars.sh: No such file or directory[/b]
invoke-rc.d: initscript fuse, action "start" failed.
dpkg: error while cleaning up:
 subprocess post-installation script returned error exit status 1
Errors were encountered while processing:
 fuse-utils
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

Ik lees op verschillende fora/sites dat "/lib/init/vars.sh" gewoon even van een ander systeem is te plukken, maar op al mijn systemen is hij niet aanwezig. Downloadbaar vind ik hem helaas ook nergens. Ik denk, we vragen het aan mijn medetweakers. Gegarandeerd dat er hier wel iemand is die me die file even kan mailen/ftp'en/whatever.

Het zou me enorm helpen. Ik heb op dit moment simpelweg niet de tijd om initscripts te upgraden, en met de rotzooi die ik op dit moment heb, durf ik niet te gaan rebooten (want misschien móet ik dan wel de tijd er in gaan steken terwijl dat niet uit komt).

Dus medetweakers met Debian, wie heeft die file op zijn systeem staan, en wil me helpen?
Je mag hem mailen naar "UltraSub at hete meel punt com", rename hem dan ff, misschien wordt hij er ergens uit gefilterd. Of weet iemand een andere oplossing? Want ik zie op dit moment even niets anders dan deze quick-n-dirty workaround om fuse-utils te verwijderen.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waarom moeten wij jou een bestand mailen dat je gewoon op elke debian-mirror kunt vinden (plus het feit dat dit geen uitwisselingsplek is voor allerlei bestanden, ongeacht de bron/licentie)?
apt-get source initscripts

Of de .deb downloaden, en handmatig uitpakken (het is niet meer dan een archive met wat controlfiles er in).
En weet je zeker dat dit het enige probleem is? Want hoe is dat bestand verdwenen? Het kan zomaar zijn dat dit alleen een symptoom van een veel groter probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door blaataaps op 09-12-2008 17:03 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10-2025

Sprite_tm

Semi-Chinees

Of je zet gewoon even 'exit 0' op de tweede regel van /etc/init.d/fuse , dan exit dat script wel OK, vind dpkg alles goed en word je pakket netjes getrashed.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
blaataaps schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 17:02:
Waarom moeten wij jou een bestand mailen dat je gewoon op elke debian-mirror kunt vinden (plus het feit dat dit geen uitwisselingsplek is voor allerlei bestanden, ongeacht de bron/licentie)?

Of de .deb downloaden, en handmatig uitpakken (het is niet meer dan een archive met wat controlfiles er in).
En weet je zeker dat dit het enige probleem is? Want hoe is dat bestand verdwenen? Het kan zomaar zijn dat dit alleen een symptoom van een veel groter probleem.
Omdat ik niet ver genoeg heb nagedacht wat dat betreft. Hey, iedereen leert iedere dag wel weer wat. Zo ik ook nu. Ik heb er simpelweg niet bij stil gestaan dat in Linux dit soort bestanden gewoon uit een source te plukken zijn. Maar bedankt voor je tip.

cp /root/sysvinit-2.86.ds1/debian/initscripts/lib/init/vars.sh /lib/init/vars.sh

en daarna kon ik fuse-utils gewoon uninstallen.

Ik begrijp je punt, maar ik vraag gewoon netjes om hulp. Als je naar mijn post-count en history kijkt, zie je dat ik dit zeker niet als een uitwisselplek zie. Case closed dus imo, lock de boel maar dan..

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik had wat smileys kunnen gebruiken, sorry :), maar als je de redenatie eenmaal maakt ligt ie vrij voor de hand (maar er als je 't dringend nodig hebt opkomen is wat anders inderdaad): alle bestanden komen uit een .deb, dus als je een bestand kwijt bent haal je de .deb, of de bron voor die bestanden in de .deb :)
Mooi dat het nu gewoon verwijderd kon worden, nog enig idee of vars.sh het enige probleem was en of er nog meer bestanden kwijt zijn of hoe vars.sh kon verdwijnen? Als alles nu werkt is er niet zo veel aan de hand, maar bestanden die opeens kwijtraken zijn altijd een beetje spannend natuurlijk :)