[ubuntu]writes minimaliseren, disk zoveel mogelijk standby

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb onlangs Ubuntu 8.10 server geïnstalleerd, hoe kan ik mijn server de schijf laten stoppen als hij een tijd niet actief is? Journaling filesystems, logging etc kunnen natuurlijk roet in het eten gooien, maar me lijkt dat het wel zou moeten lukken.

De server heeft 1GB Ram, een 4GB flashdisk (het aantal writes hierop wil ik beperken), een 160GB harddisk, ook is daar een 2GB flashpartitie
de root staat op de flashdisk, /home, /tmp en /var staan op de schijf.
Op de server draait sshd, apache+php, postgresql, openldap, postfix, dovecot (en natuurlijk syslogd enzo)

/dev, /var/lock en /var/run zitten standaard op een tmpfs
Het FS van / is ext2 (noatime), de andere partities zijn ext3 geformatteerd.

Nu heb ik begrepen dat er een aantal zaken frequent naar de schijf schrijven: logging (in syslog.conf zijn de meeste logtransacties standaard al asynchroon (door '-' voor de padnaam te zetten)). Verder is filesystem-journalling niet echt handig (heb nog niet aan de commit-interval gesleuteld). Op zich is de server niet druk gebruikt, zeker in de nachtelijke uren eigenlijk niet.

nu heb ik ngflushd, noflushd en hdparm gebruikt om de hdd standby te krijgen, maar dit lukt niet goed (zeer incidenteel voor een wat kortere periode gaat de schijf standby). Verder bestaan de laptop-mode-tools natuurlijk.

Hoe krijg ik dit het beste voor elkaar? Hebben anderen ervaring met het standbyzetten van schijven (op servers/desktops)?

Ander vraagje: /etc/mtab, /etc/adjtime en /etc/reslov.conf woren bij elke boot opnieuw geschreven. op zich geen ernstige zaak, maar ik vroeg me af of het in verband met het gelimiteerde aantal writes van de flashdisk anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb je post even afgesplitst, dit kan gewoon in een nieuw topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-08 16:07

Demo

Probleemschietende Tovenaar

begintmeta schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 15:24:
Ander vraagje: /etc/mtab, /etc/adjtime en /etc/reslov.conf woren bij elke boot opnieuw geschreven. op zich geen ernstige zaak, maar ik vroeg me af of het in verband met het gelimiteerde aantal writes van de flashdisk anders kan.
Symlinks maken naar een plek waar wel geschreven mag worden :Y)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Zo is mijn vraag inderdaad wat duidelijker te vinden. Demoniac, daar had ik natuurlijk al aan gedacht, omdat het (afaik) eingelijk alleen bij een vernieuwde lease of reboot wordt geschreven maak ik me er niet zo druk om. Ik heb wel elders op het internet gelezen dat de symlinks eventueel worden overschreven door nieuwe bestanden (bij resolv.conf dacht ik). ook het linken van mtab naar /proc/mounts wordt vaak als optie genoemd.

Mijn primaire vraag over het standby zetten van de hdd blijft nog openstaan. Is ngflushd hier een aangewezen tool voor? Ik zal wat experimenteen, ik hoop dat het in ieder geval eens een nachtje standby kan blijven. (een constructie van standby en WOL kan natuurlijk ook altijd nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-09 11:50
Of het verstandig is in jouw geval weet ik niet, maar je kan natuurlijk ook sommige -niet zo belangrijke- dingen (syslog etc.) op een ramdisk zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ja, ramdisks zijn een optie (had ik ook gedaan met OpenBSD), maar als het anders kan dan doe ik het graag anders, al die extra mounts maakt het wel ingewikkelder). Op zich zou het mij wel mogelijk lijken om dingen als ngflushd te gebruiken (maar ik hoop daar hier meer info over te krijgen)

[ Voor 13% gewijzigd door begintmeta op 09-12-2008 19:51 ]

Pagina: 1