• leeuwtje1
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-02 22:13
Ik vroeg mij af of er een groot verschil is tussen mobiele cpu's van bijvoorbeeld qualcomm van 500 mhz, en een oude pentium 3 van 500 mhz. Kun je die qua snelheid met elkaar vergelijken. Ik heb zelf het idee van niet, er zullen allicht verschillen zijn. Verder vraag ik me af of je dit kan vergelijken met betrekking tot het tdp. Kun je zeggen dat de qualcomm energiezuiniger is per mhz, of dat dit niet op gaat.

Weet iemand hier misschien meer vanaf?

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Afhankelijk van de architectuur kan een CPU méér of minder instructies per klokpuls verwerken dan een andere op dezelfde kloksnelheid.

Er zijn andere aanduidingen om aan te geven hoeveel verwerkingskracht per tijdseenheid een processor heeft.
MIPS van IBM is daar een voorbeeld van.

Overigens weet ik niet hoe snel die Qualcomm zich verhoudt tot een Intel P3.
Heb je een typenummer van zo'n Qualcomm?
Is het überhaupt wel een x86 processor?

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• leeuwtje1
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-02 22:13
Nej het is een arm processor, de MSM 7201A. Ik heb een htc touch hd waar deze inzit, en ik vroeg mij dus af of je zoiets kunt vergelijken met een bijv. een pentium 3 die op ong. dezelfde kloksnelheid loopt.

Het is dus blijkbaar (daar ben ik al achter) op basis van instructieset niet met elkaar te vergelijken.

Ik vraag mij vooral af of je kunt zeggen dat zon qualcomm processor van 500 mhz veel energiezuiniger is op basis van prestaties tov bijvoorbeeld die veel oudere pentium 3. Dit in verband met een review, waar ik met mijn domme hoofd die uitspraak hebt gedaan zonder er iets verder van te weten. :P

[ Voor 15% gewijzigd door leeuwtje1 op 09-12-2008 15:33 ]

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 21:38
Een pentium 3 zal iig klok voor klok een stuk sneller zijn, wel slurpt hij veel meer energie.