Ik heb nu een tijdje RAID1 gehad, omdat ik gelezen had dat het sneller was dan een enkele schijf, maar de MTBF niet halveert zoals RAID0. Het werkte best leuk en aardig, totdat ik mijn BIOS update en vergat om RAID weer aan te zetten. Toen heb ik voor de lol even een benchmark gedraait en wat blijkt: een enkele schijf haalt rond de 125MB/s maximaal in Sandra, terwijl mijn RAID array met de wind in de rug slechts 85MB/s maximaal haalde. Ook gemiddeld ligt de enkele HDD ruim voor op de RAID, maar hier kan ik de exacte waardes niet van herinneren.
Aangezien ik toch braaf mijn backups maak vind ik het niet zo'n ramp om met een enkele schijf te draaien, maar ik vind het toch wel een plezierig idee om te mirroren, zeker als de performance erop vooruit gaat.
Mijn harde schijven zijn beide Seagate Barracuda 7200.11 320GB (ST3320613AS), en de RAID controller is de onboard controller van de nForce 630 chipset.
Hoe kan het dat RAID1 trager lijkt te zijn dan een enkele HDD?
Aangezien ik toch braaf mijn backups maak vind ik het niet zo'n ramp om met een enkele schijf te draaien, maar ik vind het toch wel een plezierig idee om te mirroren, zeker als de performance erop vooruit gaat.
Mijn harde schijven zijn beide Seagate Barracuda 7200.11 320GB (ST3320613AS), en de RAID controller is de onboard controller van de nForce 630 chipset.
Hoe kan het dat RAID1 trager lijkt te zijn dan een enkele HDD?
[ Voor 7% gewijzigd door Eddy Dean op 09-12-2008 15:01 . Reden: snelheden verduidelijkt ]