[MacBook] White of Alu voor een band?

Pagina: 1
Acties:

• f1r3b4ll
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:17
Hoi allemaal,

Wij willen met onze coverband met een MacBook gaan werken die tijdens optredens de backing tracks gaat verzorgen (toetsen, gitaar, etc.).

De MacBook zal Ableton Live gaan draaien voor de backing tracks, en de audio zal uitgestuurd worden via een Audio Interface (USB / FireWire). De inputs van deze interface gaan wij ook gebruiken om (live) opnames te maken.

Nu zit ik enorm te tobben over welke MacBook we gaan aanschaffen. Ik kan eigenlijk niet de keuze maken tussen de MacBook White of de nieuwe MacBook Alu (unibody) 13". Nu is het zo dat de MacBook Alu qua hardware een stuk moderner is maar qua snelheid niet zoveel verschilt, en daarnaast ook nog een FireWire port moet missen (terwijl de meeste audio interfaces via FW werken).

ook is de nieuwe natuurlijk een stuk duurder. Ik vroeg mij daarom af: zou het niet veel beter zijn voor het zelfde geld een MacBook White / Black 13" te kopen met een 2.4 Ghz CPU, 2 GB RAM en een 250GB schijf ipv een nieuwe 13" met 2.0 GHZ CPU en 160 GB schijf?

Wat wij trouwens erg belangrijk vinden is continuiteit: dwz de MacBook moet ten allen tijde kunnen worden gerepareerd of vervangen door een ander exemplaar.

Wie kan mij van argumenten voorzien om de oude of juist de nieuwe MacBook aan te schaffen?

[ Voor 6% gewijzigd door f1r3b4ll op 09-12-2008 12:57 ]

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:14

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
250Gb is een stuk meer om je audio in op te slaan, en aangenomen dat dat ding overal mee moet zou ik voor de witte gaan, het lexaan van de macbook is een stuk krasbestendiger dan het aluminium van de nieuwe :)

Firewire interface is ook een hele dikke pre, aangezien de meeste (goeie) geluidskaarten die je voor dit soort doeleinden gebruikt met firewire werken.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Als je perse FireWire (400) moet hebben dan heb je denk ik niet zo heel veel keuze...

Dan moet je zeer zeker voor de witte gaan!

Zelf persoonlijk zal ik er 4GB inzetten (hoeft niet via Apple zelf te gaan) en een 250GB HDD voor inderdaad de opslag!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ik zou kijken of je nog een laatste gen zwarte MacBook kan krijgen. Firewire is absoluut een pre namelijk, maar de behuizing van de witte MacBooks lijkt nog steeds niet van acceptabele kwaliteit te zijn. Mensen hebben nog steeds te kampen met scheuren, verkleuringen, etc. Problemen die zich enkel lijken voor te doen op de witte MacBooks. Ik heb zelf 2 zwarte gehad (een mid-2006 en een late-2007) die beiden ondanks flinke mishandeling nooit enige problemen aan de behuizing hebben gehad.

Zwart ftw imho :)

Launching containers into space

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-02 00:46
Whieee schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 16:17:
Ik zou kijken of je nog een laatste gen zwarte MacBook kan krijgen. Firewire is absoluut een pre namelijk, maar de behuizing van de witte MacBooks lijkt nog steeds niet van acceptabele kwaliteit te zijn. Mensen hebben nog steeds te kampen met scheuren, verkleuringen, etc. Problemen die zich enkel lijken voor te doen op de witte MacBooks. Ik heb zelf 2 zwarte gehad (een mid-2006 en een late-2007) die beiden ondanks flinke mishandeling nooit enige problemen aan de behuizing hebben gehad.

Zwart ftw imho :)
Ik ken meerdere mensen die een witte hebben zonder problemen, nogal subjectief dus. Daarnaast heb ik ooit begrepen dat de door jouw genoemde mankementen vooral voorkwamen in de eerste productieseries. Ik zou dit niet in de overweging mee nemen. Buiten dit alles om is er ook nog steeds zoiets als garantie.
Ik zou voor de 'oude' MacBook gaan, FW is echt must. Doe zelf ook wat in de audio branche en kan niet zonder. Wat backingtracks spelen doet vrij weinig qua load. Je zou kunnen kiezen voor een ouder model (2dehandsje), qua performance mis je praktisch niets. Zolang je hem maar voldrukt met geheugen. Kan je de rest gebruiken om andere benodigden mee te kopen zoals software, converters etc. Succes.

• martijn007
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02 12:32
Is een Macbook Pro geen optie? Eventueel tweedehands? Dan heb je en Firewire en goede kwaliteit behuizing. Ik vind de kwaliteit van mijn witte behoorlijk slecht. Zoals ik ook in het Macbook ervaringen topic heb aangegeven werk ik momenteel met mijn derde topcase.

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
soms is er inderdaad voor cheap wel een oudere mac pro nog te vinden anders zou ik toch voor de allu gaan, mischien minder ksabestendig maar wel duurzamer qua behuizing zelf. qua firewire hangt het er maar net van af wat voor soort interface je gebruikt

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mocht je de analoge audio out willen gebruiken, dan is de Macbook Alu niet zo geschikt denk ik. Deze geeft een lichte ruis, sommige Alu Macbook Pro's schijnen dit ook te doen. De Whitebook heeft hier geen last van.

🌞🍃

• Follie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-01 16:50
Ik heb hier btw een zwarte macbook waarvan de topcase ook gewoon huilen is, hij brokkelt gewoon af :'(

30 x JaSolar JAM66S30-495 (15 east, 15 west) on SMA STP10.0-3SE-40

• El_Hefe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02-2025
ik zat ook met dit dillema, ik moest een laptop voor mijn studie maar daarnaast ook voor een bandje, ik heb gekozen voor een alu macbook samen met een m-audio fasttrack, ik gebruik alleen de midi tijdens shows, en wat backintracks, dus zou die moeten kunnen doen. opnemen thuis doe ik wel op mn desktop....

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Jappo112 schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 17:45:
[...]

Ik ken meerdere mensen die een witte hebben zonder problemen, nogal subjectief dus. Daarnaast heb ik ooit begrepen dat de door jouw genoemde mankementen vooral voorkwamen in de eerste productieseries. Ik zou dit niet in de overweging mee nemen. Buiten dit alles om is er ook nog steeds zoiets als garantie.
Om je uit een droom te helpen: het komt nog steeds voor, en helaas ook nog steeds vrij veel. De verkleuringen waar medio 2006 veel klachten over waren komen wel (veel) minder voor, maar de scheuren (met name op de plaatsen waar het scherm de behuizing raakt: de rand van de palmrest) komen nog steeds vrij veel voor. Ik ken ook mensen die dit niet hebben, maar helaas ook _erg_ veel die dit wel hebben, en dat is meestal niet eens te wijten aan user-abuse. Het is doorgaans te wijten aan dagelijks gebruik van de machine, en je zou zeggen dat een laptop van >1000 euro daar tegen moet kunnen. Bij het bedrijf waar ik werk zijn circa 50 MacBooks in gebruik, die allemaal een vaste eigenaar hebben. De meerderheid van de witte MacBooks komt niet uit 2006, maar heeft ook geen originele topcase meer. Alle zwarte MacBooks hebben nog steeds hun originele behuizing ;)

Natuurlijk vervangt Apple de topcase onder garantie, maar ik mag aannemen dat je geen nieuwe laptop koopt om hem vervolgens elke 3 maanden weg te brengen voor het vervangen van een deel van de behuizing?

Verwijderd

Even los van het FireWire verhaal, ik zou niet de witte MacBook kopen. Die is gewoon niet degelijk genoeg om constant mee te nemen. (Zelfs met bescherming). Ik kan het weten want ik heb er 2 versleten en ken dan ook geen MacBook zonder scheurtjes/scheuren in de behuizing.

• fr3z
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-08-2024
Maar wat is jullie budget? Anders zou ik gewoon kijken voor een 2e hands macbook pro of de huidige 17"..
Omdat hij betere prestaties heeft, firewire en hij is degelijker.

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-01 10:39
Tha BasZ schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 15:27:
Als je perse FireWire (400) moet hebben dan heb je denk ik niet zo heel veel keuze...

Dan moet je zeer zeker voor de witte gaan!

Zelf persoonlijk zal ik er 4GB inzetten (hoeft niet via Apple zelf te gaan) en een 250GB HDD voor inderdaad de opslag!
Inderdaad is 4GB geheugen een pre, als je dat nou gaat doen moet je goed kijken naar het geheugentype dat de MacBook nodig heeft.

Bij de Pro is het in ieder geval zo dat de 'oude' DDR2 gebruikt, en de nieuwe DDR3. Als dat bij de gewone MacBook ook zo is zou ik voor de witte gaan. DDR3 geheugen is namelijk nog behoorlijk duur om los te kopen, en daarom is het zo dat de upgrade naar 4GB DDR3 geheugen bij Apple goedkoper is dan wanneer je het zelf achteraf nog doet.

In het geval van DDR2 bespaar je al snel 100 euro als je het zelf achteraf besteld en inbouwt.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-01 23:29
Het is toch zo dat dat de MacBook (behalve misschien de nieuwe) helemaal geen 4GB ondersteunt, maar max 3.3GB?
Dat is in ieder geval met mijn zwarte 2Ghz. C2D MacBook uit december 2006 het geval..
kan natuurlijk veranderd zijn? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Gehaktbal op 13-12-2008 00:25 ]

• Th1x4nG
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:00
Dat lijkt me te maken hebben met 32-bit/64-bit?

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — VW ID.4

• fr3z
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-08-2024
@ Gehaktbal: zit daar Tiger of Leopard op , want volgens mij ligt het aan de OS want Leopard moet dat wel ondersteunen..

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Gelukkig zijn scheurtjes in de behuizing of whatever allemaal helemaal niet boeiend voor het gebruik van een laptop tijdens een show. Da's hoogstens jammer als je wilt patsen met je mooie hardware.

Je zegt 't zelf: de witte macbook heeft firewire, de alu niet. Simpele keus dus als je geen budget hebt voor een pro.

(Dat 3.3/4GB verhaal gaat niet op voor de nieuwere generaties plastic macbooks.)

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 13-12-2008 10:44 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-02 16:04
Gehaktbal schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 00:23:
Het is toch zo dat dat de MacBook (behalve misschien de nieuwe) helemaal geen 4GB ondersteunt, maar max 3.3GB?
Dat is in ieder geval met mijn zwarte 2Ghz. C2D MacBook uit december 2006 het geval..
kan natuurlijk veranderd zijn? :)
de laatste twee generaties van de witte en zwarte macbook ondersteunen wel 4gb(had iets te maken met chipset)

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Tales schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 10:49:
[...]

de laatste twee generaties van de witte en zwarte macbook ondersteunen wel 4gb(had iets te maken met chipset)
Dat had inderdaad te maken met de chipset. De Intel 945 chipset moest alle geheugenadressen (dus ook voor extra hardware) onder de 4GB adresseren, wat in de praktijk inhield dat er max 3.2GB bruikbaar was. De Intel 965 chipset, en ook de nVidia 9400m chipset hebben hier meer rek in, waardoor er gewoon 4GB bruikbaar is.

• Sn0wblind
CyBeR schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 10:44:
Gelukkig zijn scheurtjes in de behuizing of whatever allemaal helemaal niet boeiend voor het gebruik van een laptop tijdens een show. Da's hoogstens jammer als je wilt patsen met je mooie hardware.

Je zegt 't zelf: de witte macbook heeft firewire, de alu niet. Simpele keus dus als je geen budget hebt voor een pro.

(Dat 3.3/4GB verhaal gaat niet op voor de nieuwere generaties plastic macbooks.)
er zijn zoveel enorm goede USB2.0 audio interfaces die helemaal niet voor een firewire400 onderdoen, firewire800 is een ander verhaal amar dat heeft die witte book ook niet.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Sn0wblind schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 18:27:
[...]

er zijn zoveel enorm goede USB2.0 audio interfaces die helemaal niet voor een firewire400 onderdoen, firewire800 is een ander verhaal amar dat heeft die witte book ook niet.
USB2.0 doet per definitie al onder voor Firewire. Dat is gewoon zo in de spec geschreven. Even parafraseren:
USB 2.0 is ongeveer 500x zo langzaam als Firewire 400, zelfs met onze hogere bitrate van 480 Mbps, met een hogere latency. Dit komt door onze master/slave-architectuur.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Hehe, 500 is misschien wat erg overdreven ;) maar ik hoor veel negatieve geluiden van mede-muzikanten over externe geluidskaarten die dan USB blijken te zijn. Vaak kunnen ze zich niet voorstellen dat ik live speel (met MacBook Pro als digitaal effect) zonder last te hebben van latency. Ik heb dan altijd zoiets van "welke latency?", maar kennelijk hebben mensen met een USB interface daar wel last van. Misschien niet in alle gevallen, maar het is sowieso iets dat je niet van te voren kunt zien aan de specs, want fabrikanten zullen wel gek zijn om dat te publiceren. By the way, ik gebruik een M-Audio interface met Firewire 400 aansluiting. En in 4 jaar nog nooit in de steek gelaten on stage :P

Hier stond achterhaalde informatie…

• Erikdevries
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-01 00:26
Verwijderd schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 10:59:
Even los van het FireWire verhaal, ik zou niet de witte MacBook kopen. Die is gewoon niet degelijk genoeg om constant mee te nemen. (Zelfs met bescherming). Ik kan het weten want ik heb er 2 versleten en ken dan ook geen MacBook zonder scheurtjes/scheuren in de behuizing.
Ik ben nu al bijna twee jaar in het bezit van een witte Macbook, echter kan ik mij geheel niet vinden in de door jou omschreven slechte kwaliteit van de behuizing. Mijn macbook zit vrijwel iedere dag in mijn rugzak en wordt zeer intensief gebruikt en toch heb ik geen enkele scheur in mijn behuizing. Ik denk dat het vooral afhangt hoe je er mee omgaat, zo heb ik altijd een doek tussen het scherm en toetsenbord (en altijd op de plaats waar het scherm de behuizing raakt, aangezien dat een gevoelige plaats is) en vervoer ik deze altijd in een sleeve. Om mij heen zie ik ook wel mensen met scheuren in de behuizing, echter is mijn ervaring dat het in vrijwel alle gevallen veroorzaakt is door een te ruwe behandeling. Overigens wil ik hier niet mee zeggen dat ieder probleem met scheuren door de gebruiker zelf komt, ik vind het echter wel zwaar overdreven om het te doen lijken dat een macbook altijd zal scheuren als je deze geregeld mee neemt.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:36

BCC

Tja, in mijn omgeving ken ik 4 mensen met een witte macbook (oude versie) en bij allemaal is het toetsenbord vervangen vanwege scheuren in de case. Bij die van mijzelf is dit 2x gebeurt. Dit valt natuurlijk wel onder garantie, maar je kan niet zeggen dat het puur door hardhandig handelen is.

De nieuwe case is trouwens wel anders dan de oude, dus ik neem aan dat die dit probleem niet meer heeft.
Ik heb zelf nu een aluminium en ik moet zeggen dat hij inderdaad een stuk steviger aanvoelt. Maar waarom neem je geen Pro? Dan heb je al een snellere schijf, groter scherm en firewire voor maar 300 euro extra.

Of een tweedehands pro? Die staan er genoeg op marktplaats.

[ Voor 4% gewijzigd door BCC op 13-12-2008 23:01 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Sn0wblind
CyBeR schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 18:42:
[...]

USB2.0 doet per definitie al onder voor Firewire. Dat is gewoon zo in de spec geschreven. Even parafraseren:

[...]
in praktijk is dat nauwelijks verschillend van elkaar als je gewoon 1 device erop aangesloten hebt. ik ben profi muziekant, en ik gebruik live een usb2.0 interface van EMU, en heb minimale latency 0milisec tot 2milisec. en dan speel ik een complete sequenced backtrack af met effecten en al. Zat profi usb2.0 apparatuur die dat zelfs beter kan. maar het beste voor audio is een macbook prob, gewoon de meeste kantten die je daarmee op kan.

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Alleen in diezelfde praktijk is het helaas zo dat in de MacBook (Pro) zelf al een USB hub zit, al geloof dat ik dat 1 poort is die daar apart van zit, maar in elk geval hangen de iSight, trackpad, toetsenbord en bluetooth controller intern allemaal aan een USB hub die dus ook gedeeld wordt met een van de externe USB aansluitingen.

Verwijderd

Erikdevries schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 22:48:
[...]

Ik ben nu al bijna twee jaar in het bezit van een witte Macbook, echter kan ik mij geheel niet vinden in de door jou omschreven slechte kwaliteit van de behuizing. Mijn macbook zit vrijwel iedere dag in mijn rugzak en wordt zeer intensief gebruikt en toch heb ik geen enkele scheur in mijn behuizing. Ik denk dat het vooral afhangt hoe je er mee omgaat, zo heb ik altijd een doek tussen het scherm en toetsenbord (en altijd op de plaats waar het scherm de behuizing raakt, aangezien dat een gevoelige plaats is) en vervoer ik deze altijd in een sleeve. Om mij heen zie ik ook wel mensen met scheuren in de behuizing, echter is mijn ervaring dat het in vrijwel alle gevallen veroorzaakt is door een te ruwe behandeling. Overigens wil ik hier niet mee zeggen dat ieder probleem met scheuren door de gebruiker zelf komt, ik vind het echter wel zwaar overdreven om het te doen lijken dat een macbook altijd zal scheuren als je deze geregeld mee neemt.
Dan heb je echt veel 'geluk' omdat alle MacBooks die ik ooit gezien heb wel iets van scheuren/scheurtjes hebben, inclusief mijn eigen. Het is gewoon een feit dat het vaak voorkomt en zelfs bij de laatste generatie MacBooks (die ik zelf trouwens ook heb)

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik snap niet waarom die scheuren nu ineens zo'n issue is. Iedereen is altijd erg enthousiast geweest over de Macbook, in het begin waren er een paar klachten die toentertijd zijn opgelost. En nu vanaf het moment dat er een nieuwe generatie is zou de witte Macbook ineens van belabberde kwaliteit zijn? :?

Ik zelf heb in mijn witte Macbook ook een scheur gekregen in de topcase. Maar dit is binnen 3 kwartier netjes gerepareerd door een repair center. Ook buiten de garantieperiode zou dit zijn gedekt, maar ik had sowieso Apple Care. Dit probleem wordt dus netjes opgelost, weinig aan de hand. De witte Macbook blijf ik een ontzettend tof ding vinden, net zoals de nieuwe aluminium versie die ik nu heb (ik liet m'n oude erg onhandig vallen, stuk) :).

[ Voor 16% gewijzigd door kamerplant op 14-12-2008 23:35 ]

🌞🍃

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Sowieso zijn looks niet echt een issue voor TS, anders had 'ie wel 'moet er mooi uitzien' opgeschreven. Apparatuur voor performances moet doen waar 't voor aangeschaft is (geluid maken) en stevig genoeg zijn zodat 't niet breekt als je er te hard naar kijkt. Scheurtjes in de case of verkleuringen is niet boeiend als 't ding ergens achter in 't donker z'n werk staat te doen.

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Een plastic apparaat scheurt, een aluminium (oud model) MacBook Pro deukt :P Het is het een of het ander, podium apparatuur kan nu eenmaal wel eens een stootje krijgen. Overigens zoals ik al eerder zei nooit uitval of wat dan ook gehad.

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Dat de witte Macbook van slechte kwaliteit zou zijn is onzin. Ik heb een dergelijke Macbook vanaf het eerste uur en gebruik deze nu al 2,5 jaar bijna letterlijk dag in dag uit, ik heb 'em eigenlijk bijna altijd bij me. Toegegeven, de case is een beetje verkleurd waar m'n polsen rusten, maar anders dan dat is de behuizing nog in prima staat. Geen scheuren, geen problemen met het scherm en geen kierende delen. Ik zie er op toe dat er altijd een second skin omheen zit wanneer ik 'em vervoer, maar anders dan dat ben ik niet expliciet voorzichtig en heeft mijn tas, incl Macbook, best wel eens een stuiter gemaakt.

Ik weet zeker dat ik hierin niet de enige ben dus ik denk dat het onzin is om te stellen dat de witte Macbook niet up for the job is. Het is een notebook prima geschikt voor wat de TS er mee wil en als de bandleden er een beetje op toezien dat er niet teveel met het ding gegooid wordt zal ie best een paar jaar meegaan. Maak wel regelmatig een Time Machine backup, dan weet je ook zeker dat mocht er een keer iets gebeuren je zonder problemen met een vervangend exemplaar, danwel vervangende schijf, zo weer aan de slag kunt.

[ Voor 1% gewijzigd door froggie op 15-12-2008 13:40 . Reden: typo's ]

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:06
pfff.. het lijkt wel een "krijgt de witte macbook wel of geen scheuren topic"..
Ik denk dat het nu wel duidelijk is voor de TS, sommige mensen hebben problemen met de behuizing van de witte macbook.

Verder zou ik ook een pro nemen, al dan niet 2ehands

Strava

Pagina: 1