Toon posts:

Radeon 4870 op P5W DH

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geliefde Tweakertjes,

Ik zit een beetje met een vraagstukje, namelijk dat ik een zeer mooie kaart heb gevonden in de vorm van een sapphire radeon HD 4870 (in de smaak "1 GB). Ik draai echter op een, inmiddels iets oudere, Asus P5W DH Deluxe. Nu viel mij op dat bij de specs van de videokaart staat dat hij draait op "1 x PCI Express 2.0 x16".

Mijn moederbord heeft volgens mij nog een PCI-e x16 1.0 aansluiting, al kan ik dat nergens terugvinden (ook niet op de site van Asus zelf). Heeft het verschil in versie dit keer grote gevolgen voor het functioneren van de videokaart?

Oftewel: werkt deze kaart op dit moederbord?

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 21:38
Werkt gewoon. Maakt opzich weinig uit, pci-e 1 heeft voldoende bandbreedte om de 4870 te voeden, dat ga je niet merken.

Verwijderd

Topicstarter
Ah, dank je wel. Wat is dan precies het verschil tussen versie 1.0 en 2.0? Stroomvoorziening toch?

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-05 18:33

Darkasantion

Just keep swimming!

Verwijderd schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 12:29:
Ah, dank je wel. Wat is dan precies het verschil tussen versie 1.0 en 2.0? Stroomvoorziening toch?
Stroomvoorziening en maximale bandbreedte van de bus.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• massareal
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-04 21:04
pci-e 1.0 leverd 75 Watt (max) en pci-e 2.0 kan tot 150 Watt leveren. Dit kan resulteren dat je 1 power-plug minder nodig hebt op je kaart.

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-03 15:06

Younes

Wie, Wat, Waar?

Discussie is meer dan 2 weken oud, maar ik wil toch even inhaken op de vraag van de TS waar ik ook mee zit: Hoe kan je de maximale bandbreedte van een videokaart berekenen?

Je wilt immers niet dat je moederbord ineens een bottleneck vormt.

Hier staat overigens een mooi stukje informatie over PCI express

Wikipedia: PCI Express

[ Voor 18% gewijzigd door Younes op 28-12-2008 17:05 ]

...en waarom?

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-05 16:58
Volgens mij is het onmogelijk om te berekenen. Ook google geeft geen oplossing.
Ik vermoed dat het sterk afhangt van de toepassing en instelling. Een videokaart dat op bv 1680x1050 op very high settings Crysis moet draaien zal veel meer bandbreedte nodig hebben dan dezelfde videokaart dat je bureaublad moet weergeven.
En om toch een idee te geven van wat een videokaart gebruikt (dit zijn optellingen van de gemiddelde fps in verschillende toepassingen bij verschillende resoluties):
Afbeeldingslocatie: http://img187.imageshack.us/img187/9076/pcie10avs20lq0.png
(bron)
Hieruit blijkt dus dat je 7 tot 8% verlies hebt door op PCI-e 1.0a 8x te draaien met de vorige generatie van (mid/high end) kaarten.

Dat gezegd zijnde,
wat je moederbord aankan in theorie:
Capacity Per lane:
* v1.x: 250 MB/s
* v2.0: 500 MB/s
dus PCI-e 1.0a 8x heeft 8x 250 MB/s = 2GB/s,
PCI-e 1.0a 16x heeft 16 x 250 MB/s = 4GB/s,
PCI-e 2.0 8x heeft 8x 500 MB/s = 4GB/s,
en een PCI-e 2.0 16x heeft 16 x 500 MB/s = 8 GB/s

Dus als we nog eens rekening houden met de afbeelding hierboven en dat recentere videokaarten meer bandbreedte nemen, betekend dat dus dat een moderne videokaart ongeveer 4GB/s neemt, maar met 2GB/s ook al wel een redelijke performance neerzet. Een PCI-e 1.0a 16x slot of een PCI-e 2.0 8x slot is voldoende om een recente videokaart aan te sturen zonder verliezen.

Vergeet daarbij niet dat een Intel processor 8,5 GB/s kan aanleveren bij een quadpumped FSB 1066Mhz en 10,6 GB/s bij 1333Mhz. En hetzelfde geldt voor DDR2: 800MHz pc6400 heeft slechts 6,4 GB/s aan bandbreedte. Hierbij komt ook nog dat je toepassing nooit echt 100% van je CPU kan gebruiken (geen multithreading ondersteuning, virusscanner, ...) en de kans is ook klein dat je toepassing ook al je capaciteit van je geheugen neemt.
Het kan dus even goed zijn dat er nog wel plaats is op de PCI-e bus, maar dat je processor of ram gewoon niet meer kan volgen, of nog steeds gewoon dat je videokaart te sloom is.

De mensen die op dit moment een 4870 X2, 9800 GX2 of GTX280 in hun bezit hebben, hebben hoogstwaarschijnlijk ook wel geld genoeg om voor de zekerheid een recent moederbord aan te schaffen met PCI-e 2.0. Voor de meerderheid die het met kleinere kaartjes moet doen is de kans klein dat ze tegen de limiet van de PCI-e 1.0a aanlopen (en dan nog zullen de verliezen slechts klein zijn).

[ Voor 10% gewijzigd door Malantur op 28-12-2008 19:10 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Pagina: 1