Goedemorgen,
Ik heb een vrij irritant probleem, en ik hoopte dat ik hier misschien om wat hulp kon vragen:
Mijn pc (zie specs aan het eind van mijn bericht) geeft een constante piep als ik hem aanzet, en soms begint de piep na een tijdje te "stotteren" en houdt hij op, soms blijft hij doorgaan. Ik dacht eerst dat er bij de constante piep ook wel geen beeld zou zijn, dus meestal deed ik de moeite niet eens om mijn beeldscherm aan te zetten, maar toen ik dat vanmorgen uit wanhoop maar eens deed bleek dat de pc wel gewoon opstartte.
Echter, dat is dus wel met een constante piep. En ik woon in een studentenflatje, dus ik kan het niet maken om met zulk lawaai gewoon aan de slag te gaan. Bovendien word ik er zelf ook gek van..
Vaak vergt het een paar keer de stroom eraf te halen (dwz met de knop aan de achterkant van de pc), en het dan nog een keer te proberen voor hij stotterend opstart, maar vaak ook lukt het in zijn geheel niet meer.
Zoals vanmorgen, toen heb ik eerst geprobeerd met de geheugenkaartjes te spelen (eerst alleen de een erin, dan de ander, dan allebei), en dat hielp niet. Daarna heb ik met de kabeltjes die gelabeld "SPEAKER" oid waren wat dingen geprobeerd, en heb uiteindelijk gekeken of het verschil maakte als ik het kabeltje RESET (wat op hetzelfde setje pinnetjes zat) eruit trok. Toen startte hij stotterend op.
Nou betwijfel ik of dat het permanent opgelost heeft, want ik heb het wel eens vaker "opgelost" door wat te prutten in de kast, waarna hij stotterend opstartte.
Ik heb al het volgende geprobeerd:
System Manufacturer: MSI
System Model: MS-6380
BIOS: Version 1.00
Processor: AMD Athlon(tm) XP 2000+, MMX, 3DNow, ~1.7GHz
Memory: 768MB RAM (twee kaartjes: één van 256, één van 512.)
Videokaart:
Card name: RADEON 9200 SE (Omega 3.8.252)
Manufacturer: ATI Technologies Inc. (Omega 3.8.252)
Chip type: RADEON 9250/9200 Series AGP (0x5964)
Verder zit er nog een geluidskaart van Philips in en een netwerkkaart.
Ik hoop dat ik zo voldoende informatie heb gegeven, ik ben niet zo gewend om daadwerkelijk om hulp te vragen: meestal vind ik oplossingen wel met Google.
Wat ik nog bedacht had om te kunnen doen:
~Bas.
Ik heb een vrij irritant probleem, en ik hoopte dat ik hier misschien om wat hulp kon vragen:
Mijn pc (zie specs aan het eind van mijn bericht) geeft een constante piep als ik hem aanzet, en soms begint de piep na een tijdje te "stotteren" en houdt hij op, soms blijft hij doorgaan. Ik dacht eerst dat er bij de constante piep ook wel geen beeld zou zijn, dus meestal deed ik de moeite niet eens om mijn beeldscherm aan te zetten, maar toen ik dat vanmorgen uit wanhoop maar eens deed bleek dat de pc wel gewoon opstartte.
Echter, dat is dus wel met een constante piep. En ik woon in een studentenflatje, dus ik kan het niet maken om met zulk lawaai gewoon aan de slag te gaan. Bovendien word ik er zelf ook gek van..
Vaak vergt het een paar keer de stroom eraf te halen (dwz met de knop aan de achterkant van de pc), en het dan nog een keer te proberen voor hij stotterend opstart, maar vaak ook lukt het in zijn geheel niet meer.
Zoals vanmorgen, toen heb ik eerst geprobeerd met de geheugenkaartjes te spelen (eerst alleen de een erin, dan de ander, dan allebei), en dat hielp niet. Daarna heb ik met de kabeltjes die gelabeld "SPEAKER" oid waren wat dingen geprobeerd, en heb uiteindelijk gekeken of het verschil maakte als ik het kabeltje RESET (wat op hetzelfde setje pinnetjes zat) eruit trok. Toen startte hij stotterend op.
Nou betwijfel ik of dat het permanent opgelost heeft, want ik heb het wel eens vaker "opgelost" door wat te prutten in de kast, waarna hij stotterend opstartte.
Ik heb al het volgende geprobeerd:
- Ik las dat het waarschijnlijk aan het geheugen lag, dus heb ik eerst met alleen mijn 256 MB RAM kaartje, daarna met alleen mijn 512 MB RAM kaartje proberen op te starten, maar dat maakte niet uit.
- Ik dacht dat het met de voeding te maken kon hebben, dus probeerde ik een van de twee cd-spelers die in m'n kast zitten los te koppelen (ik vermoed dat dat minder stroom zou kosten?) Toen wilde de pc echter helemaal niks meer, dus dat heb ik maar terug gedraaid. De cd-speler in kwestie doet al ruime tijd niks meer, opent niet eens meer, maar ik vermoed dat de jumper van deze op MASTER staat oid. Ik ben hier pas heenverhuisd, dus ik heb geen schroevendraaier of tang om dat uitgebreid te gaan loskoppelen en regelen. Kan ik binnenkort gaan doen, maar ik betwijfel toch eigenlijk of het iets op zou lossen.
- Ik heb videokaart en alle andere kaartjes los- en weer vastgestopt, om te controleren of die soms niet goed "embedded" waren, maar dat leek ook niets op te lossen.
System Manufacturer: MSI
System Model: MS-6380
BIOS: Version 1.00
Processor: AMD Athlon(tm) XP 2000+, MMX, 3DNow, ~1.7GHz
Memory: 768MB RAM (twee kaartjes: één van 256, één van 512.)
Videokaart:
Card name: RADEON 9200 SE (Omega 3.8.252)
Manufacturer: ATI Technologies Inc. (Omega 3.8.252)
Chip type: RADEON 9250/9200 Series AGP (0x5964)
Verder zit er nog een geluidskaart van Philips in en een netwerkkaart.
Ik hoop dat ik zo voldoende informatie heb gegeven, ik ben niet zo gewend om daadwerkelijk om hulp te vragen: meestal vind ik oplossingen wel met Google.
Wat ik nog bedacht had om te kunnen doen:
- Ik kan kijken of ik een nieuwere BIOS kan flashen.
- Videokaart vervangen (duur, liever niet..)
- Moederbord vervangen (wat ik zelf waarschijnlijk niet kan, dus laten doen, dus nog duurder..)
- Kijken of speaker uitgeschakeld kan worden?
- Nieuwe stabiele pc zoeken, want ik heb voor m'n studie liever iets waar ik op kan vertrouwen.
- PC schoppen.
~Bas.