Constante piep, maar pc start wel op

Pagina: 1
Acties:

• STEELBAS
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-07-2020
Goedemorgen,

Ik heb een vrij irritant probleem, en ik hoopte dat ik hier misschien om wat hulp kon vragen:
Mijn pc (zie specs aan het eind van mijn bericht) geeft een constante piep als ik hem aanzet, en soms begint de piep na een tijdje te "stotteren" en houdt hij op, soms blijft hij doorgaan. Ik dacht eerst dat er bij de constante piep ook wel geen beeld zou zijn, dus meestal deed ik de moeite niet eens om mijn beeldscherm aan te zetten, maar toen ik dat vanmorgen uit wanhoop maar eens deed bleek dat de pc wel gewoon opstartte.

Echter, dat is dus wel met een constante piep. En ik woon in een studentenflatje, dus ik kan het niet maken om met zulk lawaai gewoon aan de slag te gaan. Bovendien word ik er zelf ook gek van..

Vaak vergt het een paar keer de stroom eraf te halen (dwz met de knop aan de achterkant van de pc), en het dan nog een keer te proberen voor hij stotterend opstart, maar vaak ook lukt het in zijn geheel niet meer.

Zoals vanmorgen, toen heb ik eerst geprobeerd met de geheugenkaartjes te spelen (eerst alleen de een erin, dan de ander, dan allebei), en dat hielp niet. Daarna heb ik met de kabeltjes die gelabeld "SPEAKER" oid waren wat dingen geprobeerd, en heb uiteindelijk gekeken of het verschil maakte als ik het kabeltje RESET (wat op hetzelfde setje pinnetjes zat) eruit trok. Toen startte hij stotterend op.
Nou betwijfel ik of dat het permanent opgelost heeft, want ik heb het wel eens vaker "opgelost" door wat te prutten in de kast, waarna hij stotterend opstartte.

Ik heb al het volgende geprobeerd:
  • Ik las dat het waarschijnlijk aan het geheugen lag, dus heb ik eerst met alleen mijn 256 MB RAM kaartje, daarna met alleen mijn 512 MB RAM kaartje proberen op te starten, maar dat maakte niet uit.
  • Ik dacht dat het met de voeding te maken kon hebben, dus probeerde ik een van de twee cd-spelers die in m'n kast zitten los te koppelen (ik vermoed dat dat minder stroom zou kosten?) Toen wilde de pc echter helemaal niks meer, dus dat heb ik maar terug gedraaid. De cd-speler in kwestie doet al ruime tijd niks meer, opent niet eens meer, maar ik vermoed dat de jumper van deze op MASTER staat oid. Ik ben hier pas heenverhuisd, dus ik heb geen schroevendraaier of tang om dat uitgebreid te gaan loskoppelen en regelen. Kan ik binnenkort gaan doen, maar ik betwijfel toch eigenlijk of het iets op zou lossen.
  • Ik heb videokaart en alle andere kaartjes los- en weer vastgestopt, om te controleren of die soms niet goed "embedded" waren, maar dat leek ook niets op te lossen.
Specs (gekopieerd uit dxdiag):

System Manufacturer: MSI
System Model: MS-6380
BIOS: Version 1.00
Processor: AMD Athlon(tm) XP 2000+, MMX, 3DNow, ~1.7GHz
Memory: 768MB RAM (twee kaartjes: één van 256, één van 512.)
Videokaart:
Card name: RADEON 9200 SE (Omega 3.8.252)
Manufacturer: ATI Technologies Inc. (Omega 3.8.252)
Chip type: RADEON 9250/9200 Series AGP (0x5964)

Verder zit er nog een geluidskaart van Philips in en een netwerkkaart.

Ik hoop dat ik zo voldoende informatie heb gegeven, ik ben niet zo gewend om daadwerkelijk om hulp te vragen: meestal vind ik oplossingen wel met Google. :)

Wat ik nog bedacht had om te kunnen doen:
  • Ik kan kijken of ik een nieuwere BIOS kan flashen.
  • Videokaart vervangen (duur, liever niet..)
  • Moederbord vervangen (wat ik zelf waarschijnlijk niet kan, dus laten doen, dus nog duurder..)
  • Kijken of speaker uitgeschakeld kan worden?
  • Nieuwe stabiele pc zoeken, want ik heb voor m'n studie liever iets waar ik op kan vertrouwen.
  • PC schoppen.
Bij voorbaat dank,

~Bas.

Verwijderd

Ik weet het probleem van de piep niet.. maar een andere PC zou toch geen overbodige luxe zijn? :)
Misschien heeft hij zijn tijd gehad, en geeft hij het zelf aan? :P

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2008 12:02 ]

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-03 22:26
Inderdaad... de goedkoopste pc van tegenwoordig is nog sneller dan jou pc op dit moment :P

• elvis4444
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-01 09:46
Heb je de speaker kabeltjes ook nog los gehaald van je moederbord? Verder zou het een fan kunnen zijn die moet draaien maar dit niet doet (defecte fan).

• STEELBAS
Kabeltjes van de speakers idd losgehaald, maar dat leek niks op te lossen.
Tja, nieuwe PC.. Graag, natuurlijk, maar studenten zijn arm he. :) Liefst zou ik het gewoon oplossen, want een snelle PC heb ik toch niet nodig. Momenteel papers schrijven en muziek luisteren, is alles.

• elvis4444
Defecte fan niet gevonden? Kan je niet horen waar de piep vandaan komt als je je kast open doet en de computer aanzet?

• STEELBAS
Ik wist niet dat fans individueel een speakertje hadden? Ik heb overigens nog niet gekeken of één van m'n fans niet draait, dat zal ik de volgende keer idd doen. Maar gezien de pc wel gewoon opstart zou ik dat raar vinden.

• Raging_Trancer
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-06-2022
als je de interne speaker los gekoppeld hebt en de piep is er nog steeds, dan klinkt het waarschijnlijk inderdaad naar en probleem wat elvis4444 ook al noemde; een niet draaiende ventilator. Dat zijn de kosten niet als je die moet vervangen ;)
STEELBAS schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 12:49:
Ik wist niet dat fans individueel een speakertje hadden?
Meen je dat nou serieus of.... :?
STEELBAS schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 12:49:
Ik heb overigens nog niet gekeken of één van m'n fans niet draait, dat zal ik de volgende keer idd doen. Maar gezien de pc wel gewoon opstart zou ik dat raar vinden.
Het werken van de PC is niet afhankelijk van het draaien van je ventilatoren... Die koelen de boel... Ga alleen niet je PC stressen zonder koeling, want dan loop je de kans dat er wel iets stuk gaat wat duurder is dan alleen een nieuwe ventilator ;)

[ Voor 60% gewijzigd door Raging_Trancer op 09-12-2008 12:51 ]

• STEELBAS
Eh, ik denk het, ja? Ik beken niet zo bar veel ervaring met ventilatortjes te hebben..
Hébben die dingen een eigen speakertje dan?

[ Voor 10% gewijzigd door STEELBAS op 09-12-2008 12:59 ]

• elvis4444
misschien is het wel je muis die piept;)!

• STEELBAS
Ha-ha.

Goed, ik bedoel dus: wat heeft het dan voor zin om te gaan luisteren waar de piep vandaan komt? Ventilatoren hebben bij mijn weten geen eigen speakertjes, dus ging ik er vanuit dat áls de pc piept, dit steeds uit dezelfde speaker kwam. Geen onaardige deductie, al zeg ik het zelf.

[ Voor 95% gewijzigd door STEELBAS op 09-12-2008 13:05 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Even voor de duidelijkheid: Fans hebben dus geen eigen speakertje ;)

Kan alleen zijn dat ze vastgelopen zijn en dan kan de motor dit soort geluiden maken. Maar volgens mij is de kans groot dat de motor dan inmiddels al doorgebrand was.

Probeer eens om erachter te komen waar het geluid vandaan komt (kast open en luisteren).

• Raging_Trancer
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-06-2022
STEELBAS schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 12:54:
[...]

Eh, ik denk het, ja? Ik beken niet zo bar veel ervaring met ventilatortjes te hebben..
Hébben die dingen een eigen speakertje dan?
Nee... Alleen een motor om de ventilator te draaien;
Afbeeldingslocatie: http://www.pc-silent.be/images/Sharkoon_ventilator_80_25mm__Power-MAXI-shksf8025.jpg

• STEELBAS
Okee.. Het klinkt namelijk niet als een piep die uit een motor komt. Maar goed, dat schat ik ook alleen maar zo even in, voor hetzelfde geld is het wel zo. Volgende keer dat hij problemen geeft zal ik eens kijken. Vergeef me als ik m'n pc nu niet gelijk even uitzet; ik heb 'm momenteel even nodig. :)

Bedankt voor de hulp tot zover, in ieder geval. :)

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Nog een tip: Zorg dat je backups heb van je bestanden voor het geval hij het straks niet meer doet, heb je die niet dan moet je ze nu eerst maken ;)

En dan is het gewoon een kwestie van uitvinden waar de piep vandaan komt.

• STEELBAS
Ik werk inderdaad al sinds het begin van mijn problemen slechts met bestanden op een externe harde schijf. :) Wat er op de interne schijven staat naast programma's zal me worst wezen, en is niet onmisbaar.

• elvis4444
Straks komt die piep uit je externe hdd en is die aan het sterven.
Maar ok.. in principe kan alles wat beweegt ook geluid maken dus ff goed luisteren de volgende keer dat je opstart waar het vandaan komt.

• Zyppora
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-03 12:04

Zyppora

155/50 Warlock

Ik denk dat het je koeling is. Het ene moment wel opstarten en het andere niet klinkt als het fluctueren van de temps, en dan vermoed ik die van je CPU. Kijk of de CPU fan draait, én dattie fatsoenlijk contact maakt met de CPU!

De reden dat het lostrekken van de case-speaker geen nut had, is omdat de meeste (zo niet alle) moederborden uitgerust zijn met een piezo-speakertje. Daar komt waarschijnlijk het geluid vandaan.

Phenom II X4 945 \\ 8GB DDR3 \\ Crosshair IV Formula \\ R9 290

Verwijderd

Dat wist ik niet. Ik moest toch altijd de speaker kabeltjes aansluiten om pieps te krijgen. Heb nu een muis dus dat scheelt. :D

Maar ff serieus als je niet achterhaalt waar die piep vandaan komt en wat ze betekend, los je het probleem nooit op. Verschil tussen een electromotortje en een speakertje hoor je wel met je oor erbij..anders houdt het op.

Het kan vanaklles betekenen. Een mobohandleiding zou hierbij uitkomst kunnen geven. Piep kan oook van een ander komponent komen bijv één van je PCI kaarten of AGP kaart. ga luisteren, laat je kast open staan, zorg dat er niks in valt.
Controlleer idd of al je fans draaien. Mss dat je CPU fan vol met stof zit. De hele boel schoonmaken is zeker geen slecht idee.
Mss krijgt je PC niet genoeg sap meer uit de voeding. Dus dat de voltage lijnen niet meer stabiel zijn. 1 drive loskoppelen is niet erg veel en die deed het toch al niet meer (check hiervoor idd jumpersettings daarom deed PC niks meer, ook kan een verkeerd aangelsoten kapotte drive voor problemen zorgen).
Je zou het beste met alleen je boot HDD draaien, voor de rest niks en 1x 512MB geheugen.
Ook altijd het grootste geheugen dimmetje / ladje in eerste geheugen bank / slot doen.

Ohja en pas schoppen als een nieuwe PC hebt of knetter gek wordt.

Verwijderd

bekent probleem waarschijnlijk condensator defect
kijk eens of deze bol staan of lekken op je moederbord.
dit komt vaker voor bij k7 en k8 boardjes.

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:30
Zelfde als de 2 berichten boven mij.

Vaak vergt het een paar keer de stroom eraf te halen (dwz met de knop aan de achterkant van de pc), en het dan nog een keer te proberen voor hij stotterend opstart, maar vaak ook lukt het in zijn geheel niet meer.

Dit is bijna altijd een symptoom van een stervende voeding.

Wat is het merk van je voeding, een gare voeding (waar ook condensators in zitten) kan ook raar gaan piepen en het geluid verdwijnt vaak naarmate hij warmer wordt. Meestal zijn het van die maxpower, sweex, qtec enz voedingen die na verloop van tijd mankementen krijgen.
Pagina: 1